Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Los element Sigma 17-70 2.8-4 OS HSM?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Los element Sigma 17-70 2.8-4 OS HSM?

Beste mensen,
    Sinds vorige week heb ik een Canon 50d met Sigma 17-70 2.8-4 OS HSM. Wat mij enigszins verbaast is dat ik, wanneer ik de lens heen en weer schud of (rustig) verticaal kantel, binnenin een element heen en weer hoor gaan (zachtjes; ik moet de lens naast m'n oor houden). Ik vraag me af of dit normaal is (misschien onderdeel van de OS?), of niet? Is hier iemand die daar antwoord op weet? Ongetwijfeld zijn er hier bijv. mensen die deze lens ook bezitten.
    Overigens lijkt de scherpte van de lens me best oke (zie onderstaande foto's; zijn onbewerkte 100% uitsnedes), of zijn jullie het daar niet mee eens?
    Alvast bedankt voor jullie reacties!
    Henk de Waard

Centrum van testkaart van focustestchart.com; 70mm f5.6 ISO 100:

Stukje van verfpot; 34mm f5.0 ISO 100:

Last edited by Henk de Waard; 9 augustus 2010, 19:15.

Re: Los element Sigma 17-70 2.8-4 OS HSM?

Lenzen met stabilisatie hebben vaak onderdelen die kunnen rammelen , dat hoeft geen defect te zijn.
    Van de scherpte is zo niks te zeggen, maak eens een paar 'normale foto's.....

Comment

Bedankt Telekees! Ik ben (nog) een behoorlijke leek op het gebied van digitale fotografie, dus hoop hier veel wijzer te worden.
      Hierbij twee normalere plaatjes:

Dezelfde verfpot-foto, maar nu in zijn geheel (alleen verkleind):

Vlinder; ISO 200 70mm f/6.3 1/200 (uitsnede en verkleind):

Comment

Als die opnamen er op volle resolutie op je eigen scherm goed uitzien , dan lijkt mij die lens in orde.
        Sigma's hebben nogal eens frontfocus bij dichtbij focussen, maar deze lijkt op dat punt in orde.
        Voor decentrering kan je nog eens de bekende bakstenen muur nemen ( niet vol open) en dan kijken of rechts en links even scherp zijn.

Comment

Hoi Telekees,
          Bedoel je dit met 'de bekende bakstenen muur'? Centrum is wel scherper dan de randen, maar lijkt me niet verkeerd? (foto is alleen verkleind; 70mm f/9.0 1/200sec.)

Frontfocus heb ik ook naar gekeken, maar vlg. mij heb ik er geen last van:

(alleen verkleind; 70mm f/9.0 1/250sec.)

(zelfde foto, maar fragement in volledige resolutie)

Comment

Die voorbeelden zien er goed uit, maar wel allemaal van dichtbij genomen.
            Als het testje met de muur op pakweg 5 meter op 50mm er ook goed uitziet, dan zou ik ophouden met testen en leukere onderwerpen gaan fotograferen....

Comment

Telekees, nogmaals dank. Ben i.d.d. van plan binnenkort leukere dingen te gaan fotograferen... De eerste weken ga ik daar echter nog niet echt aan toe komen. Omdat ik had gehoord dat Sigma-lenzen weleens last hebben van front-focus of niet zo scherpe exemplaren, wilde ik nu vast ff weten of ik een goed exemplaar had; nu had ik nog makkelijk terug naar de winkel gekund. Maar is gelukkig niet nodig; bedankt voor je hulp.
              Oja, voor de bakstenen-muur-op-grotere-afstand-test is hij ook geslaagd.

Comment

Ik heb de 17-70 ook, en is een prachtlens, zeker voor die prijs.
                Trouwens de foto's die jij toonde zijn toch ok dacht ik.
                Heb zopas een nieuwe 24-105 en die is niet beter van fotokwaliteit.
                Imac en Canon... de max

Comment

Hoi Timon,
                  Ben er na m'n testjes ook wel content mee hoor.
                  Heb jij ook dat 'losse element' dat je hoort als je hem schudt of vertikaal kantel (vlak naast je oor ...)
                  Gr,
                  Henk dW

Comment

Net even gekeken, en nee, daar glijdof klopt niets in, ook niet bij het schudden.
                    Had dit wel met een vorige Sigma lens de macro 105mm,een soort 'plop' geluid maar verder was die goed.
                    Imac en Canon... de max

Comment

heb een sigma 70-300 en die "rammelt" ook, maar alleen als mijn toestel in standby gaat of uit staat. we zijn dus al met twee
                      canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

Comment

Hm, vreemd dat sommigen wel 'rammelen' en andere niet, terwijl het om dezelfde lens gaat?
                        Nog meer mensen met ervaringen?

Comment

Ik had vorig weekend ook voor dat er iets rinkelde in mijn Sigma 18-50, zo het typische geluid van een losgekomen schroefje.
                          Dus ik thuis gekomen, lens opengegooid en er bleek een schroefje los te zijn gekomen van de lensgroep.
                          Gelukkig ken ik dat lensje al van binnen en buiten (letterlijk zelfs), dus was redelijk snel open en gerepareerd.
                          Have fun!
                          EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk de Waard Bekijk bericht
                            Hm, vreemd dat sommigen wel 'rammelen' en andere niet, terwijl het om dezelfde lens gaat?
                            Nog meer mensen met ervaringen?
                            Bij Sigma is dat alles niets bijzonders hoor...
                            Ze maken op papier interessante dingen die dat in de praktijk vaak niet waarmaken.
                            Overigens ben ik zelf in het bezit van een Sigma 18-50 F2.8-4.5 OS HSM , heeft dichtbij wat frontfocus, maar rammelt helemaal niet...

Comment

Working...
                            X