Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telezoom of... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telezoom of... ?

    Dag allen,

    Al even zit ik met een vraagstuk. Als beginneling bezit ik nu een D90 met Sigma 18-50 2.8 en een Nikon 50 1.4 en het is tijd voor mijn volgend objectief. Ik twijfel hierbij tussen een Sigma 70-200 2.8 of een Nikon 85 1.8. Een wereld van verschil zult u waarschijnlijk denken; valt niet te vergelijken!

    Maar wat zou u doen in mijn plaats? Ik fotografeer meestal sociale gebeurtenissen; optredens, op café, feestjes, etentjes, spelende kindertjes, festival. Ik hou erg van portret-fotografie, gezichten gezichten en nog eens gezichten. Alles vaak in slechte lichtomstandigheden. Ik ben echter niet dag en nacht bezig met fotografie (1000-1500 clicks/maand), dus niets is voor professioneel gebruik.

    Ik som even op waar ik zoal aan denk:

    -Ik heb nog nooit een tele-zoom gehad dus gaat er een wereld opengaan voor me? +1 Sigma
    -Veel nieuw bereik, ideaal voor portret. +1 Sigma
    -Ideaal voor je imago en lekker stoer <kuch> +0,5 Sigma
    -Concert-fotografie interesseerd me wel +1 Sigma
    -leeftijd Nikon > Sigma +1 Sigma
    -Zoomen = minder bewegen +1 Sigma
    -Niet zoomen = meer bewegen +1 Nikon
    -Volgens velen DE portretlens +1 Nikon
    -Ik hou van de scherpte de lichtsterkte en DoF van mijn 50mm. +1 Nikon
    -Ik heb een kleine foto-tas en prime weegt veel minder. +1 Nikon
    -Waardevastheid Nikon>Sigma +1 Nikon

    Ze lopen dus gelijk op…

    Mijn budget zit rond de 500eur, 2dehands is geen probleem, ik woon in Turnhout dus konijn ligt in de achtertuin.

    Alvast bedankt voor u door mij zeer gerespecteerde mening.



    Vriendelijke groet en nog een zeer fijne zondag toegewenst,



    Reinhart

  • #2
    Re: Telezoom of... ?

    Sigma loopt 1,5 punt achter, want er zitten 2 onzin punten bij, nl: image en ouderdom. "De" portretlens is de 85 1.4.

    Als je echt aan image building wilt gaan doen, zie dan een witte Nikon 70-200 2.8 VR te pakken te krijgen, dat valt pas echt op......

    Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in het bereik en eigenschappen van de beide lenzen en me afvragen of je de 200mm wel nodig hebt. Heb je die al gemist?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Telezoom of... ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Sigma loopt 1,5 punt achter, want er zitten 2 onzin punten bij, nl: image en ouderdom. "De" portretlens is de 85 1.4.

      Als je echt aan image building wilt gaan doen, zie dan een witte Nikon 70-200 2.8 VR te pakken te krijgen, dat valt pas echt op......

      Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in het bereik en eigenschappen van de beide lenzen en me afvragen of je de 200mm wel nodig hebt. Heb je die al gemist?
      Bedankt voor je reactie, ik bedoelde bij ouderdom dat de Nikon van 2006 is ofzo en de Sigma van 2007. En binnen het budget van 500 "de portretlens"

      Ik ben al een paar maanden bezig met deze keuze en heb over beide lenzen veel gelezen. En de 200mm heb ik nog niet gemist ...

      Maar wat zou jij doen?

      Comment


      • #4
        Re: Telezoom of... ?

        Ik zou een 70-200 gaan huren/lenen en dan eens proberen en een paar uur vastzetten op 85mm. Aan het eind van de dag de brandpunten(van de niet 85mm periode) analyseren en dan zal de keuze bij vrijwel zeker een 70-200 zijn.

        Maar als ik jouw was zou ik doorsparen voor een 2de hands Nikkor 70-200 2.8 VR, want bij ging het percentage onbewogen foto's , bij concerten, van 50 naar ruim 90% bij overschakeling naar VR.
        Last edited by hjanssen; 8 augustus 2010, 19:29.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Telezoom of... ?

          Of de nieuwe Sigma 70-200 OS...


          Tip van de brandpuntafstanden zou ik eens doen inderdaad...dan weet je of een vaste brandpunt op 85mm iets voor je is.


          Persoonlijk zou ik in jouw geval voor de Sigma (met OS) gaan. Alhoewel je met dat budget alweer gevaarlijk dicht in de buurt van de 85mm 1.4 van Nikon komt...

          Keuzes, keuzes
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: Telezoom of... ?

            Ik denk dat een 2de hands Nikkor goedkoper zal zijn als een nieuwe Sigma OS en van de eerste staat de kwalitiet vast.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Telezoom of... ?

              Zoals HJanssen aangeeft: voor de prijs van de Sigma 70-200 nieuw met OS, koop je een 70-200 VR 1 van Nikon tweedehands. Mijn keuze zou snel gemaakt zijn
              http://www.mariorentmeester.nl &
              http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
              | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

              Comment


              • #8
                Re: Telezoom of... ?

                gewoon de 85 mm kopen.

                dat is gewoon de betere lens en als je ooit foto's moet maken van de openingsdans of het aansnijden der bruidstaart wens ik je een camera met enorme ISO prestaties toe als je niet verder open kan dan f/2.8.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X