Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 105 of sigma 150macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma 105 of sigma 150macro

    Dag iedereen,

    Kan je via tussenringen bij een sigma 105 de werkafstand vergroten? Ik ben aan het zoeken naar een macrolens maar de grote van bijvoorbeeld de 150mm en dan vooral het gewicht schrikken me wat af.
    Ik zou liefst zonder statief willen werken omdat het anders te veel dragen wordt en ik moet proberen alles zo licht mogelijk te houden omdat het bedoeld is om ook zeker op vakantie te gebruiken tijdens trektochten.
    Bij de 150 zit ik dus met het gewicht en bij de 105 met de korte scherpstelafstand en de uitschuivende lens die beestjes zou kunnen afschrikken.

    Mijn budget is ook beperkt tot echt maximum 500.

    Werk met een d80 met nu enkel de 16-85 van nikon. Heb een heel lijstje met uitbreidingen maar deze zie ik nu als eerste.

    Dank voor reacties
    Nikon D80, AF-S Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED, AF Nikkor 50mm f/1.8 D, Sigma 10-20mm f/3.5, SB 600

  • #2
    Re: sigma 105 of sigma 150macro

    Oorspronkelijk geplaatst door Randy1982 Bekijk bericht
    Dag iedereen,

    Kan je via tussenringen bij een sigma 105 de werkafstand vergroten?
    Neen, integendeel. Tussenringen laten toe om dichterbij te kunnen scherpstellen, en aldus meer vergroting te behalen. Maar je moet dan wel nog dichterbij je onderwerp komen.
    Wat jij wil is een teleconverter. Daarmee kan je vederaf blijven en toch genoeg vergroting halen.

    Ik zou liefst zonder statief willen werken omdat het anders te veel dragen wordt en ik moet proberen alles zo licht mogelijk te houden omdat het bedoeld is om ook zeker op vakantie te gebruiken tijdens trektochten.
    Een degelijk statief is nochtans echt wel aan te raden voor macro/closeup werk.

    Bij de 150 zit ik dus met het gewicht en bij de 105 met de korte scherpstelafstand en de uitschuivende lens die beestjes zou kunnen afschrikken.

    Mijn budget is ook beperkt tot echt maximum 500.
    Voor dat geld moet je alleszins een 2de handse sigma 150 kunnen vinden.

    Werk met een d80 met nu enkel de 16-85 van nikon. Heb een heel lijstje met uitbreidingen maar deze zie ik nu als eerste.

    Dank voor reacties
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: sigma 105 of sigma 150macro

      Om het kort te zeggen, neen.
      Tussenringen dienen om een vergroting van meer dan 1 op 1 te krijgen maar de afstand tot het onderwerp wordt niet groter en bijkomend ben je met tussenringen beperkt in de afstand dat de lens kan scherpstellen.

      Een mogelijkheid is met een teleconverter werken(1.4x, 1.7x of 2.0x), die doet eigenlijk hetzelfde als tussenringen maar er zit correctieglas zodat de afstand waarmee je kan scherpstellen niet beperkt is.
      Dus als je bvb een 2.0x TC opzitten hebt zal de maximale vergroting 2 op 1 zijn maar je kan dan wel een grotere afstand innemen waarbij de vergroting nog 1 op 1 is.
      Nadeel van een TC(en ook van tussenringen) is dat je licht verliest, bij een 1.4x 1 stop, bij een 1.7x 1.5 stops en bij een 2.0x 2 stops.

      Sven
      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

      Comment


      • #4
        Re: sigma 105 of sigma 150macro

        Oorspronkelijk geplaatst door Randy1982 Bekijk bericht
        Bij de 150 zit ik dus met het gewicht en bij de 105 met de korte scherpstelafstand en de uitschuivende lens die beestjes zou kunnen afschrikken.
        ik vind het gewicht eerder een voordeel... je camera wordt er stabieler door... ben heel tevreden van m'n 150mm
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment

        Working...
        X