Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

    Ik wil me een prime lens aanschaffen. Is bedoeld om in minder goede licht omstandigheden (binnen) toch mooie opnames te maken. Wat koop ik nu best voor op een 7D ? Een 85mm f1.2 of een 135 mm f2?

    Is het prijsverschil tussen de 85 en de 135mm het wel waard?

    Misschien nog even bij vermelden dat ik meestal de 24-105 f4 gebruik en soms de ef-s 17-55 2.8 op de 7d

    mir
    Last edited by mir; 7 november 2010, 15:56.
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

    Ik heb zelf geen ervaring met deze prime lenzen, maar vermoed dat 135mm wat veel is voor binnenhuisopnames. De EF 85 f1.2 lijkt me de meest aangewezen keuze.

    Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

    Comment


    • #3
      Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

      Hangt dat ook niet veel af van je 'binnenhuis" afmetingen? De 135 kan misschien wel 10x beter wezen, maar als je slechts de helft van een hoofd erop krijgt....
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

        Als je hem te duur vind is er ook de 85mm 1.8 waar ik veel goeds over lees. Hij is lichtsterk genoeg, veel goedkoper, focust sneller en makkelijker, is niet zo schokgevoelig, en is even scherp als je geen speciaal scherm gebruikt om de 1.2 scherp te stellen op het flinterdunne vlakje dat je op die opening nog aan scherptediepte overhoudt.

        Comment


        • #5
          Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Hangt dat ook niet veel af van je 'binnenhuis" afmetingen? De 135 kan misschien wel 10x beter wezen, maar als je slechts de helft van een hoofd erop krijgt....
          In een kamer van normale afmetingen gaat er meer dan je hoofd op, maar voor een staande kerel van twee meter zit ik al ongeveer op acht, negen meter,... 10.

          Comment


          • #6
            Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

            Ik heb ze beiden op FF, op 1.6 crop te lang voor binnen.
            Op mijn 40D had ik een 50 1.4, wat gelijk is aan +-85mm portretafstand

            Op een 7D zou ik de EF 50 1.4 kopen, rond de €300.


            De EF 50 1.2 zal niet echt nodig zijn denk ik

            Comment


            • #7
              Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

              Je vermeldt dat je meestal de 24-105 gebruikt. Controleer dan eens hoeveel van uw foto's rond de 85 mm getrokken zijn. Of stel deze lens eens vast op 85 mm en kijk dan of dit voor u een interessant brandpunt is. Als dit het geval is, en u heeft het budget voor de 85 1.2, dan zou ik persoonlijk eerder de 1.8 versie nemen, en nog een leuk primeke erbij. Ik heb de 85 1.8, en dit is een ongelofelijk scherp lenske. Van wat ik zoal gelezen heb zijn de voordelen van de 1.2 natuurlijk dat ze 2/3 stop lichtsterker is, met een flinterdunne DOF, en een mooier bokeh heeft. Maar als je die extra lichtsterkte niet nodig hebt, omdat je bvb zelden of nooit onder F2.0 zal gaan, dan zou ik gewoon voor de 1.8 gaan. Ik vind binnen soms zelfs de 50 mm niet wijd genoeg, en overweeg deze te verkopen, en een 35 mm te kopen. Ik hoop dus dat het gerucht dat op Canonrumours staat, dat Canon een 35 1.8 gaat uitbrengen waar is (ik vind de 35 1.4 nogal aan de prijzige kant). Dus voor het budget van de 85 1.2, gaat mijn persoonljke voorkeur naar de 85 1.8 en de 35 1.4.
              Maar pas op, de primeverslaving slaat heel snel toe
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

              Comment


              • #8
                Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

                Ik zou ook eerder een 85mm f1,8 aanraden in plaats van de 85mm f1,2 , tenzij je echt met héél weinig scherptediepte wil werken.
                Op een 7D is een 85mm isdeaal voor portretten, met een 50mm moet je wat te dicht komen, en met een 135mm heb je wat meer ruimte nodig (je moet verder achteruit).
                (Op een full-frame is de 135mm een beter keuze.)

                Vergeet niet dat je met die grote diafragma-openingen te weinig scherptediepte hebt om een gezicht volledig scherp op de foto te krijgen.

                De 85mm f1,8 is ook goed bruikbaar voor indoor sport, de AF is heel snel (de AF van de 135mm f2 L is ook heel snel).
                Last edited by Black B@ndit; 8 augustus 2010, 09:38.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

                  Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                  Of alternatief de Sigma 50mm 1.4 , heb ze sedert een paar dagen en die valt reuze mee :

                  The 50mm F1.4 EX DG HSM is the latest design from independent lens maker Sigma, announced in March 2008. It's a rare example of what is rapidly becoming an endangered species; an all-new, large maximum aperture, fixed focal length 'prime' lens, and (like Sigma's 30mm F1.4 DC before it) a hugely welcome addition to a market in danger of becoming saturated by identikit slow zooms. The 50mm focal length makes it a classic 'standard' lens for 35mm full-frame cameras, while on DSLRs with smaller format sensors it acts as a short 'portrait' telephoto, with an equivalent angle of view ranging from 75mm (on 1.5x 'DX' format) to 100mm (on Four Thirds DLSRs). The fast maximum aperture offers several key advantages over zooms, including the ability to isolate a subject by selectively blurring the background, the option to shoot in low light whilst maintaining reasonably high shutter speeds (ideal for indoor photography without flash), and the provision of a bright viewfinder image for composition.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ef135 f2 of ef85 f1.2 op canon 7d

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik zou ook eerder een 85mm f1,8 aanraden in plaats van de 85mm f1,2 , tenzij je echt met héél weinig scherptediepte wil werken.
                    Op een 7D is een 85mm isdeaal voor portretten, met een 50mm moet je wat te dicht komen, en met een 135mm heb je wat meer ruimte nodig (je moet verder achteruit).
                    (Op een full-frame is de 135mm een beter keuze.)

                    Vergeet niet dat je met die grote diafragma-openingen te weinig scherptediepte hebt om een gezicht volledig scherp op de foto te krijgen.

                    De 85mm f1,8 is ook goed bruikbaar voor indoor sport, de AF is heel snel (de AF van de 135mm f2 L is ook heel snel).
                    Ik haal dit topic even vanonder het stof.
                    Ik heb me dit weekend na nog heel wat te hebben gelezen op internet een 85mm f1.8 aangeschaft Lens is bedoeld om binnen en ook buiten portretten mee te fotograferen. Volgens topfoto.nu is de levering voor dinsdag voorzien. Ik ben dus in blijde verwachting. Het is dus geen L lens geworden maar ik denk dat deze ook wel mooi werk zal afleveren. Enige wat ik bij sommige foto's op pbase gezien heb is dat tussen hoge contrast verschillen er veel CA is zie bvb deze foto:

                    http://www.pbase.com/dnileriver/image/83423303

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment

                    Working...
                    X