Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 200 F2 Ais tov Nikon 200 F2 VR Af-s

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 200 F2 Ais tov Nikon 200 F2 VR Af-s

Hallo,

Een vraagje ivm de oude versie (manuele versie) van de nikon 200 F2 (Ais versie dus).
    Hoe is het verschil in scherpte en kleur en contrast en bokeh tov de nieuwe Af-s Vr versie.

Met wat kan ik de scherpte van deze ais vergelijken?

Iemand ervaring met deze lens, of ervaring met zowel de manuele versie als de niewe Vr versie.

Wat is een realistische prijs voor deze oude manuele versie?

graag reactie,

mvgr
    Patrick
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Re: Nikkor 200 F2 Ais tov Nikon 200 F2 VR Af-s

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
    Iemand ervaring met deze lens, of ervaring met zowel de manuele versie als de niewe Vr versie.
    Als je iemand "lyrisch" wil horen doen over de Nikkor 200mm f/2 dan moet je ongetwijfeld bij "frank203be" zijn...
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

Blijkbaar is de AF-versie een stuk beter bij volle opening:

http://www.pictchallenge-archives.ne..._optiques.html
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
        Blijkbaar is de AF-versie een stuk beter bij volle opening:

http://www.pictchallenge-archives.ne..._optiques.html
        De versie die hierbij staat is de Ai versie, niet de Ais versie
        De Ais versie is volgens de foto's wat ik al gezien heb iets anders gebouwd dan de Ai versie
        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
          Als je iemand "lyrisch" wil horen doen over de Nikkor 200mm f/2 dan moet je ongetwijfeld bij "frank203be" zijn...
          Greetz, Kariboe
          Waar is de frank203be

Comment

op de welke zou de manuele focus het snelst zijn
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
              Greetz, Kariboe
              Zo snel krimp ik niet hoor

De AFS VR 200mm f/2G is een geweldig stukje optiek waar ik inderdaad ontzettend verzot op ben. Ik heb zelf nooit de Ais 200mm f/2 gehad, dus ik kan geen rechtstreekse vergelijking maken. Volgens Bjorn Rorslett (In het kort) is de scherpte en het contrast van de VR bij de grootste diafagma's een pak beter en de bokeh een stuk mooier. De Ais heeft redelijk veel CA en heeft ook veel meer last van ghosting door tegenlicht). Verder heeft de VR een bliksemsnelle focus en werkt ie fantastisch samen met de TC-20EIII

Een paar links:

http://www.naturfotograf.com/lens_short.html

http://www.naturfotograf.com/AFS200VR_rev.html

Naar prijs toe: Een paar jaar geleden vroeg kamera express 1200 Euro voor zo'n tweedehands Ais 200/2. Kijk bv ook naar de prijs van een tweedehands Ais 300/2.8 ter vergelijking

PS volgens Nikon Rumours komt de AFS 200mm f/2G N VRII er aan in september...
              Last edited by frank207be; 6 augustus 2010, 22:32.

Comment

De versie die hierbij staat is de Ai versie, niet de Ais versie
                De Ais versie is volgens de foto's wat ik al gezien heb iets anders gebouwd dan de Ai versie
                Volgens Peter Brackzo (The Nikon Handbook):

Ik citeer even (uittreksel):

- Nikkor 200mm f/2 IF-ED 1IS: BCO O4 434-1 (Ai)
                - Nikkor 200mm f/2 IF-ED 1IS: BCO O4 434-2
                In 1982, the 200/2 went into production as an AIS lens beginning with the serial number 178501
                - Nikkor 200mm f/2 IF-ED 1IS: BCO O4 434-3
                The Nikkor 200mm f/2 was equipped with a built-in protective UV filter before the front lens in 1985. A slide-in gelatin filter holder replaced the 122 mm filter thread, and the lens weight increased to 5lb, 9.9oz (2.55 kg)"

Dus lijkt het niet dat de AIs optisch verschillend zal zijn tov de AI-versie.
                Last edited by Leopard; 6 augustus 2010, 22:36.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Zo snel krimp ik niet hoor

De AFS VR 200mm f/2G is een geweldig stukje optiek waar ik inderdaad ontzettend verzot op ben. Ik heb zelf nooit de Ais 200mm f/2 gehad, dus ik kan geen rechtstreekse vergelijking maken. Volgens Bjorn Rorslett (In het kort) is de scherpte en het contrast van de VR bij de grootste diafagma's een pak beter en de bokeh een stuk mooier. De Ais heeft redelijk veel CA en heeft ook veel meer last van ghosting door tegenlicht). Verder heeft de VR een bliksemsnelle focus en werkt ie fantastisch samen met de TC-20EIII

Een paar links:

http://www.naturfotograf.com/lens_short.html

http://www.naturfotograf.com/AFS200VR_rev.html

Naar prijs toe: Een paar jaar geleden vroeg kamera express 1200 Euro voor zo'n tweedehands Ais 200/2. Kijk bv ook naar de prijs van een tweedehands Ais 300/2.8 ter vergelijking

PS volgens Nikon Rumours komt de AFS 200mm f/2G N VRII er aan in september...
                  Heb ze een maand of 6 terug een 2000 euro zien staan bij kamera express, nu zijn ze weg.

Ben ook een beetje weg van de 200 Vr, maar hij is nogal prijzig

Hiermee leek me de oude versie ook wel iets
                  Last edited by PVA; 6 augustus 2010, 22:59.

Comment

Heb ze een maand of 6 terug een 2000 euro zien staan bij kamera express, nu zijn ze weg.

Ben ook een beetje weg van de 200 Vr, maar hij is nogal prijzig
                    2000 is toch wat te hoog gegrepen voor zo'n Ais...

Misschien doe ik de mijne weg en vervang ik 'm door zo'n vernieuwde VR2 als die in de winkels ligt LINK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      2000 is toch wat te hoog gegrepen voor zo'n Ais...

Misschien doe ik de mijne weg en vervang ik 'm door zo'n vernieuwde VR2 als die in de winkels ligt LINK
                      Al een richtprijs?

De prijs voor de 200 ais die ik op het oog heb is ongeveer 30% van de nieuwprijs van de vr.

Comment

Moet ik op iets speciaal letten bij aanschaf?

Is een heel klein beetje stof (geen schimmel he) in de lens normaal?

Comment

Al een richtprijs?

De prijs voor de 200 ais die ik op het oog heb is ongeveer 30% van de nieuwprijs van de vr.
                          Ik zou ca 70% willen omdat de mijne perfect is. Veel hangt natuurlijk af van hoeveel die VR2 meer gaat kosten. Als Nikon er 1500 Euro bij lapt, werk ik gewoon verder met de huidige. ik ben wel nieuwsgezind, maar niek gek

Moet ik op iets speciaal letten bij aanschaf?

Is een heel klein beetje stof (geen schimmel he) in de lens normaal?
                          Een beetje stof kan geen kwaad. Vooral letten op het uiterlijk, de vlotte werking van het diafragma en de focusring, en natuurlijk de optische prestaties

Comment

Working...
                          X