Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens met interne focus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro lens met interne focus

Hey iedereen;

Ik vond niet direct in de forums welke macro lenzen interne focus hebben, dus welke lenzen niet uitschuiven..?
    Of maakt dat op zich niet veel uit (bij fotograferen van insecten bv)

Mensen met Tamron 90 mm, hebben jullie er last van dat er geen stabilisatie is?

groetjes

Re: macro lens met interne focus

Canon 100(L)/180L, Nikkor 105VR/200, Sigma 150/180, Tamron 180 behouden lengte bij scherpstellen als ik me niet vergis.

Beeldstabilisatie bij macrofotografie is van heel beperkt nut.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Waarom zou stabilisatie maar beperkt nuttig zijn voor macro's? Ik werk quasi nooit met een statief voor macrofotografie (wellicht wordt dit heel raar gevonden door de pro's... ) dus het zou voor mij wel nuttig zijn. Ik ga er van uit dat bovenstaande reactie doelt op het gebruik van statief voor macrofotografie. Voor macro's komt er natuurlijk bij dat je vaak buiten werkt, dus zal de wind lichte bloemen (of wie daarop zit) snel laten bewegen ...

Dit in acht genomen zou ik voor mijn Tamron toch blij zijn met beeldstabilisatie, maar ja.. wie zou dat ooit weigeren?

Ik gebruik de lens ook voor portretfotografie, maar daar geldt hetzelfde; als het object even stil wil zitten is een sluitertijd groter dan 1/100 toch wel handig (met stabilisatie zou je wellicht meteen tot 1/30 kunnen?).
      Last edited by Michaël_F; 6 augustus 2010, 15:18.
      Michaël

Comment

De AF-S Micro Nikkor 60mm 1:2.8 G ED overigens ook.
        Heb geen Tamron 90 maar heb stabilisatie nog niet gemist..... staat bij macro altijd op statief namelijk.....

Groet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Piet Snot Bekijk bericht
          De AF-S Micro Nikkor 60mm 1:2.8 G ED overigens ook.
          Heb geen Tamron 90 maar heb stabilisatie nog niet gemist..... staat bij macro altijd op statief namelijk.....
          Juist ja, vergeten. Ik heb de oude 60mm en die schuift wel uit.

Oorspronkelijk geplaatst door Michaël_F Bekijk bericht
          Waarom zou stabilisatie maar beperkt nuttig zijn voor macro's?
          1. Omdat beeldstabilisatie bij die vergrotingen niet optimaal werkt. De nieuwste 100L IS zou al iets beter presteren maar nog steeds minder goed dan bij niet-macro gebruik.

2. Omdat je ook bewegingen maakt van het onderwerp weg of naar het onderwerp toe, en die zijn bij macrofotografie een belangrijke bron van onscherpte waar beeldstabilisatie niets aan helpt.

Als je uit de hand fotografeert heb je dus altijd 2 potentiële bronnen van beweging. Op (een goed) statief staat je camera stil. Om je onderwerp stil te houden bestaan ook oplossingen. Als ik de keuze heb schakel ik liefst zoveel mogelijk variabelen uit

Comment

Ik vind de VR bij mijn 105 gewoon makkelijk bij gebruik als korte tele.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de toelichting, die is inderdaad heel verhelderend.

In die wetenschap: zou ik nog steeds stabilisatie vragen? Mja, maar ik zou er toch niet veel voor bijbetalen
              Michaël

Comment

Ja, dat dus wel. Om bijv. niet beeldvullende foto's te maken van vlinders/libellen zal het dus ook wel handig zijn. Maar dat is geen macro meer natuurlijk.
                En inderdaad, als het op een lens zit, en de meerprijs is niet overdreven, waarom niet hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                  Canon 100(L)/180L, Nikkor 105VR/200, Sigma 150/180, Tamron 180 behouden lengte bij scherpstellen als ik me niet vergis.
                  Nog eentje : Canon EF-S 60/2.8
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Ik vind de VR bij mijn 105 gewoon makkelijk bij gebruik als korte tele.
                    VR heeft zeker zo zijn toepassingen!
                    Eerlijk gezegd zag ik voorheen het nut er niet zo van in maar na wat spelen met een 2 tal lenzen met VRII ben ik fan! (maar macro blijft voor mij met statief, voor alsnog dan, heb nog geen macro met VR II in mijn handen gehad )

Groet!

Comment

Er is er ook maar één beschikbaar.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                      X