Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Groothoek

    Ik vermoed dat de kitlens een 18-55 is. Nu, 18mm verschilt niet zoveel van 17mm, maar 24mm wel hoor! Daar zou je van verschieten! Je hebt tenslotte te maken met een cropcamera, en moet die 17, of 18 of 24 nog vermenigvuldigen met de cropfactor (voor Canon 1.6).
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #17
      Re: Groothoek

      Een 10-22 sluit naadloos op een 24-105 aan, heb die setup en dat bevalt prima.
      De 24-105 is op een crop niet zo eng als de meesten denken, veel hangt af van jouw stijl van fotograferen. De 10-22 komt er op in een gebouw, of buiten om een groot overzicht te krijgen. Zelden om de17 of 18 te gaan invullen.
      Heb mijn setup nu net aangevuld met een 50mm 1.4 om extra lichtgevoelig te kunnen werken (nog even afwachten of me dat ligt).
      Waar de 10-22 van pas komt: landschappen met de nadruk op breed, plafonds (zoals het justitiepaleis), flatgebouwen, interieurs.
      Ps: heb mijn tele verkocht wegens niet in gebruik, heb wel ene 100mm macro, en 105 is dus de langste lens die ik bezit. Misschien heb je ook die stijl.

      Comment


      • #18
        Re: Groothoek

        De 100/400 word bij mij ook veel gebruit vooral bij bezoeken aan de zoo dan staan de dieren iets dichter en heb je soms geen last van de draad waar de dieren achter zitten.Heb zo leila (sneeuwluipaard al getrokken.

        Comment


        • #19
          Re: Groothoek

          Een 10-22 sluit naadloos op een 24-105 aan, heb die setup en dat bevalt prima
          Was ook mijn idee, maar de 10-22 wordt zoals hier ook al is gezegd vooral voor architectuur en landschap gebruikt (anders teveel eierkoppen).
          Een 17-55 is een handiger bereik.
          Als TS geen superhoge eisen stelt koopt hij gewoon een 18-55 IS kitlensje bij (50-100 EUR), niet hetzelfde als een 17-55 2.8 natuurlijk maar voor een groepsfoto zal dat ruim voldoende zijn.

          Comment


          • #20
            Re: Groothoek

            Ik lees nog niks over de 8-16 mm van sigma op een crop is dit nog een echte groothoek en de vertekening schijnt ook reuze mee te vallen volgens photozone.
            Hier de link http://www.photozone.de/canon-eos/51...w sigma 8-16mm
            Nou hoop dat je hier wat mee kunt
            "The important thing is not the camera but the eye..............

            but the camera helps "

            Comment


            • #21
              Re: Groothoek

              Ik was net ook de Sigma 8-16mm aan het posten

              De bespreking op juzaphoto is ronduit lyrisch over deze lens (en ik ben dat over de foto's die Juza ermee trekt).

              Hij staat dan ook hoog op mijn verlanglijstje

              Ik heb nu een 15-85mm van Canon als all-round lens, helemaal niet zo lichtsterk als de 2.8's waarover hier sprake is, maar wel heel goede kwaliteit en toch wat meer bereik dan de voor mij te korte 55mm als all-rounder. Het verschil tussen 15mm en 18mm is trouwens wel echt merkbaar (ik kwam van een 18-200mm all-rounder).
              Michaël

              Comment


              • #22
                Re: Groothoek

                Ik zeg het toch nog maar een keer, er zijn 2 verschillende soorten groothoeklenzen:
                Lineaire groothoeklenzen: bij dit type groothoeklens is het juist de kunst om de rechte lijnen op de foto ook over te laten komen als rechte lijnen. Elke vervorming wordt als een afwijking van de lens gezien.
                Fisheye groothoeklenzen: bij dit type lenzen worden de lijnen aan de buitenkant van de lens zeer sterk omgebogen. Het totale beeld, tot een beeldhoek van 180 graden, wordt dan in een cirkel weergegeven. Slechts in het midden van foto zijn de lijnen recht.

                Bij de lineaire groothook lens moeten de lijnen dus recht blijven lopen en niet krom aan de randen. Gebeurt dat wel dan heb je een slechte deal gedaan. De kwaliteit van de groothoeklens is dan slecht. Je kunt je voorstellen dat het zeer hinderlijk is indien de rechte lijnen krom worden op de foto als b.v. het interieur op de foto wordt gezet.

                Het fish-eye effect kan trouwen ook naderhand eenvoudig met een foto bewerkingsprogramma worden aangebracht.
                Jacques Bakker
                www.fotohandig.be

                Comment


                • #23
                  Re: Groothoek

                  Wordt zoiets op de lens, of in de documentatie, de specificaties verteld?
                  Kun jij b.v. zeggen of de klassieke breedhoeklens voor Canon (EF 17-40 f/4 L) een lineaire groothoeklens is?
                  Zelfs met mijn uwa (EF-s 10-22) kan ik "redelijke rechte" lijnen bekomen, maar de kunst is dan de positie (hoek) van de lens tov het onderwerp juist te kiezen.
                  Het is ook zo dat als je voldoende afstand kunt nemen, je minder vervorming hebt.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Groothoek

                    Ik heb een 10-22 en gebruik deze zeer vaak. Vooral op reis om mijn reisgenoten, mezelf en zoveel mogelijk natuur/gebouw/stad in beeld te krijgen. Aan de uiteinden heb je op 10mm(16mmFF) behoorlijk wat vervorming, daar horen dus geen mensen of rechte lijnen.. maar dat neem ik er graag bij voor het ruimtegevoel..

                    voorbeeld
                    niet noodzakelijk een technisch hoogstandje maar voorbeeld van Ultra Wide

                    review van de 10-22
                    Last edited by MichielBrugge; 6 augustus 2010, 19:42.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #25
                      Re: Groothoek

                      Hebben toch weeral wat bijgeleerd.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Groothoek

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Wordt zoiets op de lens, of in de documentatie, de specificaties verteld?
                        Kun jij b.v. zeggen of de klassieke breedhoeklens voor Canon (EF 17-40 f/4 L) een lineaire groothoeklens is?
                        Als een lens een Fisheye lens is zou ik verwachten dat het op alle 3 de plekken staat. Op de lens, in de documentatie en specificatie. De canon 17-40 is geen fish-eye. Meestal is een fish-eye ook een lens met een vast brandpunt en niet zoom. Het brandpunt moet ook klein zijn (kleiner dan 10mm) want anders geeft het effect ook verloren.
                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Zelfs met mijn uwa (EF-s 10-22) kan ik "redelijke rechte" lijnen bekomen, maar de kunst is dan de positie (hoek) van de lens tov het onderwerp juist te kiezen.
                        Yep, als je er scheef voorstaat kan de foto dat niet rechttrekken. Door perspectief, b.v een foto vanaf de onderkant van een hoog gebouw zal altijd smal toelopen.
                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Het is ook zo dat als je voldoende afstand kunt nemen, je minder vervorming hebt.
                        Lijkt mij dat de afstand er niet toe doet. De vertekening is vast voor ieder brandpunt en dan moet het niet uit wat de afstand tot het object is.
                        Als je naar achteren loopt en tegelijk het brandpunt verlengd dan zal de vervorming minder worden (bij groothoek lenzen aan de onderkant van zijn zoombereik).
                        Jacques Bakker
                        www.fotohandig.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Groothoek

                          Dank voor deze nuttige uitleg.
                          Het laatste klopt inderdaad: stap(pen) achteruit en meer inzoomen geeft vaak minder vervorming.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Groothoek

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Dank voor deze nuttige uitleg.
                            Het laatste klopt inderdaad: stap(pen) achteruit en meer inzoomen geeft vaak minder vervorming.
                            Geen dank Les, maar je wil zeggen "stap achteruit en minder inzoomen geeft vaak minder vervorming". Het is gewoon je dag niet.
                            Jacques Bakker
                            www.fotohandig.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Groothoek

                              Tja, wat is inzoomen nu weer t.o.v. uitzoomen. Ik dacht van 17 -> 55 inzoomen, en van 55-> 17 uitzoomen, maar wie ben ik?

                              (zal 'ns zoeken wat iemand als Telekees hiervan zegt)

                              Jij spreekt in ieder geval van brandpunt verlengen (dus 17->55 ? )
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                              Comment


                              • #30
                                Re: Groothoek

                                Volgens "mijn woordenboek":
                                Zoomen
                                Definitie: (Nederlands) veranderen van de brandpuntafstand, waardoor het geprojecteerde beeld nader bij (inzoomen) of verder af (uitzoomen) wordt gebracht
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                                Comment

                                Working...
                                X