Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelafstand berekenen........

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstelafstand berekenen........

Hoe bereken ik de scherpstelafstand van een lens als ik tussenringen gebruik?

De normale afstand van b.v. mijn Tamron 70-200/2.8 is 95cm over het hele bereik.
    Hoe groot wordt die afstand als ik er een 12, 20 of 36mm tussenring tussen zet?

Is daar een formule voor?

Re: Scherpstelafstand berekenen........

Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht

De normale afstand van b.v. mijn Tamron 70-200/2.8 is 95cm over het hele bereik.

Comment

Thanks, ik ga me er direct eens in verdiepen.

Comment

Nog eenvoudiger :
        (1°) beeldafstand b berekenen met lensformule (1/f = 1/v + 1/b)
        (2°) b vergroten met de dikte van de gewenste tussenring
        (3°) lensformule om de nieuwe voorwerpafstand v te berekenen.

f is de gekozen brandpuntsafstand
        Alle afstanden uitdrukken in mm.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik denk dat je ook moet nagaan wat de brandpuntsafstand is bij de minimum instelafstand. Deze zou zomaar korter kunnen worden. Nikon schijnt dat ook te doen bij de 70-200 mm. (200 mm is dan 135 mm geworden).

Groet Hans.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht
            Ik denk dat je ook moet nagaan wat de brandpuntsafstand is bij de minimum instelafstand. Deze zou zomaar korter kunnen worden. Nikon schijnt dat ook te doen bij de 70-200 mm. (200 mm is dan 135 mm geworden).

Groet Hans.
            Ok, ik heb nergens kunnen lezen dat deze Tamron dat ook doet.

Tamron geeft die 95cm op voor het hele bereik. Ik heb nooit gemerkt dat als ik op 200mm en 95cm werkte dat niet klopte met de opnamen. Ook de exif geeft netjes 200mm aan als ik op 200mm bij 95cm werk.

Comment

Tamron geeft die 95cm op voor het hele bereik. Ik heb nooit gemerkt dat als ik op 200mm en 95cm werkte dat niet klopte met de opnamen. Ook de exif geeft netjes 200mm aan als ik op 200mm bij 95cm werk.
              Dat deed mijn Nikkor 18-200 ook, maar als je scherpstelde zag je gewoon het onderwerp van maat veranderen. Waarschijnlijk wordt gewwon de stand van de zoomring uitgelezen en dat niet gecombineerd met de afstand.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
              X