Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron 10-24 : slechte lens of instellingen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tamron 10-24 : slechte lens of instellingen?

Onlangs heb ik me de Tamron 10-24 3.5-4.5 aangeschaft.
    Gisteren heb ik pas de tijd gevonden om deze te "testen".
    Een paar foto's met statief gemaakt tijdens zonsondergang bij een meer hier in de buurt.
    Verschillende diafragmawaarden geprobeerd... (in de diafragmastand gewerkt dus).
    Ik vind er geen enkele foto scherp uitzien... Eigenlijk vind ik ze zeer slecht. Nu vraag ik me af of het aan mij ligt of aan de lens of camera. Ik ben nog een beginneling in de fotografie, zeker als het op het technische aspect aankomt.
    Ik gebruik een pentax k-x, de vibratiereductie was uitgeschakeld. JPEG-formaat in de beste kwaliteit.
    Als het goed is, hieronder een 100% crop van 1 van de vele foto's die ik gemaakt heb:

f10, 1/10s, iso200, 10mm

Wie weet raad?

Kevin

Re: tamron 10-24 : slechte lens of instellingen?

Probeer misschien eens op een duidelijk onderwerp dichtbij (bv gebouw) alvorens je de lens afschrijft?

Comment

Als je alle voorzorgen in acht hebt genomen (afstandbesdiening op de camera of timer en eventueel spiegel voorontspannen) en het ligt aan de lens dan is deze net zo slecht als de 2 die ik ooit getest heb.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Begin eens met foto's te maken overdag met voldoende licht.
        Het avondlicht heeft andere eigenschappen, foto's zijn minder scherp, misschien is er wat wind, dan bewegen de bomen wat, op 1/10 sec geeft dat geen scherpe beelden.

Maak overdag foto's en beoordeel die eens.

Comment

Ik heb de timer gebruikt. Spiegel niet voorontspannen...
          Naar mijn gevoel was er niet veel/"geen" wind.
          Ik zal morgen overdag hier in de grote gemeenschappelijke tuin etc opnieuw foto's nemen met statief, met verschillende diafragmawaarden.
          In het slechtste geval: kan ik mijn geld terugeisen en voor een alternatief uitkijken? Of wordt het steevast herstelling? Ik heb de lens al langer dan een week. Ik heb de lens gekocht via de webshop van studio73 en in de winkel laten leveren.
          Bedankt voor de tips en bedenkingen tot hiertoe!
          Last edited by DeKevin; 3 augustus 2010, 21:45.

Comment

Gisteren in Brugge zowat 200 foto's genomen met deze lens om eens te experimenteren,zonder statief en ben er heel tevreden over, zelfs vanuit het bootje heel mooie scherpe foto's kunnen nemen,zelfs in kerken geweest om eens te zien wat deze kon kon op iso 800 en ze zien er goed , had al veel eerder deze breedhoek moeten hebben
            Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
              Gisteren in Brugge zowat 200 foto's genomen met deze lens om eens te experimenteren,zonder statief en ben er heel tevreden over, zelfs vanuit het bootje heel mooie scherpe foto's kunnen nemen,zelfs in kerken geweest om eens te zien wat deze kon kon op iso 800 en ze zien er goed , had al veel eerder deze breedhoek moeten hebben
              Bestaat de kans dan dat ik een slecht exemplaar heb?
              Worden al deze lenzen in China gemaakt? Of zijn er ook van Japanse makelij?

Comment

Het lijkt me op zich geen goed idee om een lens in de schemering te gaan testen op scherpte. Gewoon in de zon uit de hand gaat ook prima.
                Het spiegel voor ontspannen (mirror pre release) is bedoeld om trillingen tegen te gaan van de spiegel, met name bij sluitertijden rond de 1/20e tot 1 seconde kan dat nogal kritisch zijn.

Test:
                http://www.photozone.de/nikon--nikko..._nikon?start=2

De 1e Sigma 10-20 doet het ook beter dan de 2e versie en is ook zeer betaalbaar.
                ttp://www.photozone.de/nikon--nikkor...review?start=1
                Last edited by Spanjaart; 3 augustus 2010, 23:16.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Met een sluitertijd van 1/10 sec - zelfs vanop statief - krijg je gemakkelijk bewegingsonscherpte. Zelfs zo heb je nog 1 EV onderbelicht.
                  Als je toch een statief gebruikt kan je voor landschappen als dit nog beter de langst mogelijke sluitertijd bij iso 100 en F16 kiezen, en je hand ontspannen bovenop de camera laten rusten om trillingen te dempen.
                  Om de lens te testen zou ik deze echter niet sterk diafragmeren : F5.6 of verder open (jij hebt ondanks weinig licht F10 gekozen). Verder iso op 800, SR (shake reduction) aanzetten en geen statief gebruiken of de camera met statief en al van de grond tillen.
                  In plaats van autofocus kan je tijdens het testen ook enkele keren manueel scherpstellen - zeker als de meeste objecten praktisch op oneindig liggen.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik heb nog niet veel tijd gehad om extra foto's te maken, maar op het eerste zicht lijkt het nu toch in orde (overdag binnen, uit de hand).
                    Nog geen echt "haarscherpe" foto's kunnen maken.
                    Dit weekend "test" ik verder en plaats ik eventueel nog wat voorbeelden moest ik toch nog niet tevreden zijn over het resultaat.
                    Of kan de vakman in de winkel mij uitsluitsel geven?

Comment

Working...
                    X