Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d90 en objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• d90 en objectieven

Beste fotografen

Ongeveer een jaar geleden begon ik met digitale fotografie. Ik kocht een pakket: een d60 met 18-55mm lens en 55-200 Nikkor lens. Ik ga veel op reis met de fiets en had toen wat schrik voor beschadigingen aan materiaal, dus begon ik redelijk bescheiden zeg maar.

Ondertussen heb ik ontelbare foto`s gemaakt, veel bijgeleerd over hoe een foto er moet uitzien en veel gelezen. Waar ik nog te weinig over weet; de lenzen/processor van de camera.

Mijn volgende camera wordt een d 90, stevige kwaliteit en ik hou van nikon, dus dat lijkt me wel ok. Verder maak ik natuurfoto`s, pogingen tot goede nachtfoto`s(zonder afstandsbediening weliswaar) en zou ik eindelijk eens willen beginnen met portretten.

Ik heb advies gekregen van 2 reizigers over lenzen. De ene vertelde over een portretlens van 100 euro te koop op amazon, met goede resultaten, maar hij gebruikte wel een canon(denk d7 of zo? met hd camera) . De andere sprak over het begingetal van de lens:bij mijn lenzen is dat 3.5, hij sprak over 2.8. Ik veronderstel dat dit over de grootte van de lens gaat,hoeveel licht er binnenkomt?(diafragmaopening) Het andere getal, bijvoorbeeld 3.5-5.6 , gaat dan over de opening als je de zoom gebruikt?

Als ik dus een d 90 in huis haal, welke lenzen? portretten wil ik zeker maken, maat ook foto`s vanop een zekere afstand,zonder medeweten van de gefotografeerde.Panorama`s zijn natuurlijk ook fantastisch als het gaat over reisfoto`s.

Ik denk dat ik een beetje met vanalles in mijn hoofd rondloop, dus zal ik misschien wat toegevingen moeten doen...
    -Kan ik een van mijn bestaande lenzen hergebruiken,zonder teveel kwaliteitsverlies?
    -Is die 100 euro lens een goede optie( zie resultaat op www.cyclingnomads.com,alle portretten met die lens en canon d7 denk ik)
    - Koop ik een `panoramalens` en welke of te duur?
    -Is een Tamron 18-250 een alternatief voor de lenzen die ik heb?
    -Zijn alle Nikkor lenzen te gebruiken op alle Nikon toestellen?

Veel vragen, maar ik heb ook veel gezien de laatste maand. Ik wil mij ook niet direct iets laten aanpraten in de winkel...

Alvat bedankt om dit kluwen van vragen eens te bekijken en als iemand een goede geschreven uitleg op internet weet over lenzen, aarzel niet. Ik heb het gevoel dat ik nog maat 10 procent weet.

vriendelijke groeten

Ludovic

Re: d90 en objectieven

De lens van €100 is een 50mm 1.8 en die is voor Nikon iets duurder. Er zijn geen panoramalenzen, dat doe je door meerdere foto's aan elkaar te plakken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De 50mm 1.8 is één van de gerenomeerde primes bij Nikon en een topper van formaat, zeker een aanrader, ook voor portret.

De Tamron 18-250 die je aanhaalt is alles behalve een verbetering op de kitlenzen van Nikon die je nu hebt en dus eigenlijk verloren moeite

Ook een goede portret lens is de 85 mm 1.8 van Nikon, wat duurder maar zijn geld meer dan waard (imho) http://www.cameranu.nl/artikel/53/Ni..._85_1.8_D.html

Wat pano's betreft heeft hjanssen gelijk; zijn meestal meerdere foto's aan mekaar, of gebruik gemaakt van een pano-camera à la NOblex.
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ik ga een beetje stout zijn en in jouw quote wat nummeren

Oorspronkelijk geplaatst door luuuuudooooo Bekijk bericht
        Beste fotografen

1 De andere sprak over het begingetal van de lens:bij mijn lenzen is dat 3.5, hij sprak over 2.8. Ik veronderstel dat dit over de grootte van de lens gaat,hoeveel licht er binnenkomt?(diafragmaopening) Het andere getal, bijvoorbeeld 3.5-5.6 , gaat dan over de opening als je de zoom gebruikt?

2 Als ik dus een d 90 in huis haal, welke lenzen? portretten wil ik zeker maken, maat ook foto`s vanop een zekere afstand,zonder medeweten van de gefotografeerde.Panorama`s zijn natuurlijk ook fantastisch als het gaat over reisfoto`s.

3-Kan ik een van mijn bestaande lenzen hergebruiken,zonder teveel kwaliteitsverlies?
        4-Is die 100 euro lens een goede optie( zie resultaat op www.cyclingnomads.com,alle portretten met die lens en canon d7 denk ik)
        5- Koop ik een `panoramalens` en welke of te duur?
        6-Is een Tamron 18-250 een alternatief voor de lenzen die ik heb?
        7-Zijn alle Nikkor lenzen te gebruiken op alle Nikon toestellen?

Veel vragen, maar ik heb ook veel gezien de laatste maand. Ik wil mij ook niet direct iets laten aanpraten in de winkel...

Alvat bedankt om dit kluwen van vragen eens te bekijken en als iemand een goede geschreven uitleg op internet weet over lenzen, aarzel niet. Ik heb het gevoel dat ik nog maat 10 procent weet.

vriendelijke groeten

Ludovic
        1 correct
        2 jou lenzen volstaan daarvoor
        3 dat kan zeker, die kitlenzen zijn veel beter dan menig fotograaf durft toegeven
        4 dat zal een 50mm f/1.8 zijn. Dat is een heel goede lens. zeker geschikt voor portretten
        5 panorama's maak je door foto's aaneen te nieten met een beeldverwerkingsprogramma.
        6 volgens mij niet. Dat lijkt me een verbetering noch een aanvulling. Wel handig zo alles in één, maar of het daarom beter is?
        7 click voor Ken Rockwells tabel over Nikon lenscompatibiliteit
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Beste mensen

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Stap voor stap wat bijleren is de boodschap, denk ik...

Misschien durf ik wel eens een foto posten(ooit)

Ludo

Comment

Hallo

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Ondertussen nog wat verder gezocht en gevonden :

Deze lens zou mooie resultaten moeten geven voor portretten: Nikon 50mm f/1.4 AF-S en een waardige lens voor een een d 90.
            Ik zou denken dat een 1.4 lens beter is voor avondportretten dan een 1.8 ? Of zit ik er hier volledig naast?

Portretten in het veld: 105mm f 2.8 AF-D ??(optie-financieel wat zwaar en ik hou liever van het soort portret dat de eerste lens geeft).

ZIt ik met deze 2 lenzen goed als aanvulling op de 18-55mm lens en 55-200 ?

vriendelijke groeten

Ludo

Comment

De 50/1.4 is ook zeer goed als portretlens, de 105/2.8 VR is natuurlijk een macrolens en voor die speciale constructie betaal je natuurlijk ook en hij is te scherp voor portretten. Kijk dan naar een 85/1.8, die zie je regelmatig 2de hands.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ok

Dan weet ik wat te doen!

Merci!

Comment

Working...
                X