Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat zou jullie ideale zetje zijn? (canon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wat zou jullie ideale zetje zijn? (canon)

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
    Heb toch even mijn setje even op de weegschaal gezet, die is dus ruim 8 kilo en die sleep ik niet mee als ik met de familie ga stappen. Hij gaat wel mee op vakantie om naar plekken te gaan voor mooie foto's, maar je doet ook andere dingen op je vakantie.
    En ja, ik heb ook nog een Sony H9, prima compactje voor in de regen en het weegt drie keer niets.
    Wat zit daar allemaal in??? Een lichtsterke lens weegt max. 1 kg. Een lichte lens weegt de helft. Twee goede lenzen zijn voldoende, evt. drie.

Ik begrijp ook niet dat iemand bereid kan zijn duizenden euros te betalen voor een toestel en dan klagen over een kilo meer of minder. Mensen zijn toch raar.

Ik zou pas zeuren als ik twee of meer cameras zou moeten dragen. Maar een lens meer of minder; kom op!

Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
    Ja dat lijkt wel wat. Kost ook een fortuin. Gaat dat L glas niet verloren op zo'n groot bereik?

De 28-300 Nikon kost minder dan de helft en Tamron een kwart. Heeft iemand ze geprobeerd en zijn ze de moeite?
    Last edited by MadJazz; 21 augustus 2010, 01:45.

Comment

Dit heeft niet veel meer met het onderwerp te maken. Ik klaag niet en ik zeur niet.

Hoe kom ik aan de 8 kilo, nou dat is geen probleem. Telezoomlens is 1,5 kilo, 50mm lens is 0,5 kilo, toestel is zeker ook meer dan 1 kilo, flitser, extra batterijen, macrolens, tas zelf, groothoekzoom, normale zoom. Ik kan van alles niet zo gauw de specificatie vinden. Tas zelf weegt ook nog wat. En, bij die 8 kilo heb ik nog niet eens het statief gerekend.

Normaal neem ik alleen de body mee een relatief goedkope telezoom en een kleine macrolens van 30mm. Dit gaat dan in een paraattas (snuittas) zodat ik snel kan toegrijpen.

Full Swing ga ik op pad met SlingShot 302 AW op mijn rug. Deze rugtas weegt leeg ook al 1,5 kg. Daar pas alles na veel proppen en met een externe lenscase eraan alles in. Heel handig is het om statief aan buitenkant vast te maken.

En de 28-300 van Canon, tja het is wel mooi om 10x zoom te hebben. Deze lens begint bij 28mm. Ik zou er niet voor kiezen. Het kost wel heel veel geld voor weinig lichtgevoeligheid. Je kunt je afvragen of je die 10x zoom echt wel nodig hebt. Kijk naar de testen op de diverse sites. Een lens met een vaste brandpunt is veel goedkoper en heeft betere resolutie.

Mijn oorspronkelijk advies blijft staan. Ga voor een telezoom (die minimaal bij 18mm begint) en voor de rest een aantal lenzen met vast brandpunt voor het serieuze werk. Dat is het minimale ideale setje.
      Jacques Bakker
      www.fotohandig.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
        Mijn oorspronkelijk advies blijft staan. Ga voor een telezoom (die minimaal bij 18mm begint) en voor de rest een aantal lenzen met vast brandpunt voor het serieuze werk.
        Noem eens 1 telezoom die met 18mm begint.....

Comment

Mijn oorspronkelijk advies blijft staan. Ga voor een telezoom (die minimaal bij 18mm begint) en voor de rest een aantal lenzen met vast brandpunt voor het serieuze werk. Dat is het minimale ideale setje.
          Voor advies consulteer je best een professionele fotograaf. Die sleuren niet al die lenzen mee, dat moet toch iets betekenen. Ik lees Ansel Adams boeken en daarin raadt hij aan om met ofwel één prime te beginnen, ofwel met één groothoek en één tele te werken.

Ook hier lees je hetzelfde advies.

Ik heb een 17-55 f/2.8 geleend waarmee ik dikwijls op de extremen werkte. Ofwel was die niet breed genoeg, ofwel niet lang genoeg. En binnenin was hij evenmin lichtsterk genoeg. Ondertussen heb je een fortuin neergeteld voor een lens die overal middelmatig in is. Maar ja, sommigen kunnen geen mm missen: 12-24, 24-70, 70-200... dat wordt dan heel duur en enorm onhandig.

Oorspronkelijk geplaatst door xenialub Bekijk bericht
          Als jullie nu een heel nieuw setje van lenzen zou kunnen kopen, waar zou jullie dan voor kiezen?

Ik heb zelf de canon 7d en twijfel welke lens ik er bij zou kopen. De 24-105 en dan later misschien eentje met meer groothoek? of 24-85 en dan later een met meer groothoek en een met meer zoom. of of of.........

Ik hou van portretten, vakantiefoto's en landschappen.
          Ipv een standaard zoom, liever een groothoek zoom 10-22 en tele zoom 55-250. Probeer niet meer dan twee lenzen te dragen.

Een standaard lens is nogal 'saai', maar als je toch een standaard wil, beter een prime 35mm dan een zoom. Klein en goedkoop. Met enkele stappen naar voor & achter bereik je hetzefde als met 17-55 maar dan met betere kwaliteit en voor veel minder geld.
          Last edited by MadJazz; 5 september 2010, 22:00.

Comment

Mocht ik een set combineren zou het dit zijn:

Canon ef 200mm F2 L deze lens zal ik sowieso OOIT in mijn bezit hebben
            Canon ef 16-35mm F2,8 L (enige lens waarvoor ik een uitzondering zou maken om een niet prime te kopen)
            wrs ook nog een 85mm F1,2 L of een 135mm F2 L

Fotografie is duur

Comment

Ik ben ook wat aan het nadenken over upgrade van mijn huidige set, en wil nog graag volgende overwegingen toevoegen:

* Tokina 11-16 is lichtsterker (2,8) dan de canon 10-22 (3,5 - 4,5) en ruim honderd euro goedkoper. Bovendien krijgt de tokina overal lovende commentaren, waarschijnlijk is de canon beter op gebied van vervorming (ontbreken ervan) - deze bewering is niet gebaseerd op testverslagen.
              * Ik heb zelf nood aan meer mm dan die 70-200 en zou in plaats daarvan dus voor een 100 - 400.
              * Om het "gat" tussen die twee op te vullen voldoet mijn huidige 50mm 1,8 daar voorlopig. Ik heb al gemerkt dat ik in die range bijzonder weinig foto's maak, een eventuele upgrade kan makkelijk uitgesteld worden.
              People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
              http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Christophe_db Bekijk bericht
                * Tokina 11-16 is lichtsterker (2,8) dan de canon 10-22 (3,5 - 4,5) en ruim honderd euro goedkoper. Bovendien krijgt de tokina overal lovende commentaren, waarschijnlijk is de canon beter op gebied van vervorming (ontbreken ervan) - deze bewering is niet gebaseerd op testverslagen.
                .
                11 met 10 vergelijken kan er nog door, maar 16 en 22 is een groooooot verschil hoor. En geef me 1 reden waarom je in een UWA lichtsterk zou moeten gaan. Binnen neem je met een uwa toch noodgedwongen een statief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  11 met 10 vergelijken kan er nog door, maar 16 en 22 is een groooooot verschil hoor. En geef me 1 reden waarom je in een UWA lichtsterk zou moeten gaan. Binnen neem je met een uwa toch noodgedwongen een statief.
                  creatieve fotografie misschien? als alle fabrikanten ook zo zouden redeneren (zet hem maar op statief), waarom zouden ze dan nog lichtsterke uwa's maken?
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

Comment

Op 10mm gaat 1/15 uit de hand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      creatieve fotografie misschien? als alle fabrikanten ook zo zouden redeneren (zet hem maar op statief), waarom zouden ze dan nog lichtsterke uwa's maken?
                      Creatief? Wat is er creatief aan een lens op F2.8 zetten....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                        2.8 en 3.5 is en halve stop verschil, ik zie uw punt niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Op 10mm gaat 1/15 uit de hand
                          Tuurlijk, uw hand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Creatief? Wat is er creatief aan een lens op F2.8 zetten....
                            2.8 en 3.5 is en halve stop verschil, ik zie uw punt niet.
                            beperkte dof, leuke effecten omdat zo'n lens meestal vrij dichtbij kan scherpstellen, ... ?

goh, waarom zou Nikon zijn alomgeprezen 14-24 dan niet in f/4 uitbrengen zodat ze wat handelbaarder wordt?
                            tja, zullen ze daar niet bij nadenken zeker...

om dan over onbegrepen punten te spreken is het ook wat kort door de bocht om te stellen dat je binnen maar meteen een statief moet gaan gebruiken...
                            Is dat altijd mogelijk? Neen, dat is niet altijd mogelijk dus op dat moment ben je blij dat je die halve stop lichtsterker kan gaan op je lens.

ach ja, t zal aan mij liggen zeker
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

Comment

En geef me 1 reden waarom je in een UWA lichtsterk zou moeten gaan. Binnen neem je met een uwa toch noodgedwongen een statief.
                              Foto's zoals deze en deze
                              Last edited by ThierryM; 9 september 2010, 09:16.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                                1 lens...
                                Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
                                Nou 1 lens ?
                                Ik zelf heb de 24-120 F/4 L IS USM en de 28-300 F/3.5-5.6 L IS USM voor mijn 7D en het is toch wel makkelijk om even
                                dat gewicht van de 28-300 eraf te hebben en de 24-120 te gebruiken.
                                Ik mis de groothoek niet echt
                                gr.

Comment

Working...
                                X