Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat zou jullie ideale zetje zijn? (canon)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wat zou jullie ideale zetje zijn? (canon)

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

Hoeveel zoom zit er in die lens?
    Die camera levert voldoende pixels om die scherpe lens te croppen tot minstens het volwaardig equivalent van een telezoom, denk ik dat ie bedoelt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xenialub Bekijk bericht
      dank voor jullie reacties!

ik twijfel nu voornamelijk tussen de 17-55 of de 24-105.

De 24-105 lijkt mij als kitlens wat handiger.

pfff hoe lang doen jullie gemiddeld over beslissing van een lens...
      het is wat geld dus neem je tijd (zoals ik en nog vele anderen doen)

zowel de 17-55 als de 24-105 zijn erg goede lenzen dus je kan geen miskoop doen met eender welke van de 2...

Je zal gewoon moeten afwegen wat belangrijker is voor u :
      - 24-105 : meer tele, minder breedhoek (en 24mm is echt niet breed op een 1,6x), minder lichtsterk (f/4)
      - 17-55 : meer breedhoek, minder tele, lichtsterker (f/2.8)

Persoonlijk vind ik meer breedhoek en lichtsterkte belangrijker maar dat is dus persoonlijk he

Als je momenteel over een 18-55 kitlens beschikt, kan je snel testen of je liever meer breedhoek wil (test op 18mm) of je met minder (test op 24mm) ook tevreden bent.

Desnoods ga je eens naar de winkel om ze alletwee te testen
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Ik kom van een 7D + 24-105 en ben na soortgelijke overweging overgestapt naar een 17-55 2.8 én een 85 1.8. Ik kan je verzekeren dat ik er geen spijt van heb, maar alles hangt natuurlijk af wat voor soort fotografie je wil doen. De 17-55 is een heerlijke lens op de 7D en daarnaast vind ik de 85 mm een echte meerwaarde hebben voor portretten en concertfotografie t.a.v de 24-105 die nochtans deze 85mm eveneens in zijn bereik heeft. Redenen hiervoor? Die 85mm is gewoon een totaal andere lens (f4 - f1.8) en onevenbaar door de 24-105 in het soort situaties waar je ofwel lichtsterkte ofwel een kleine DOF wil. Als anderzijds portretten niet helemaal je ding zijn, dan zou ik die 85mm links laten liggen en toch maar voor het gemak van de 24-105 gaan (die sowieso ook goed is).

Zelf heb ik het bereik tussen 55 en 85 mm nog maar zelden gemist en nu ik die 85mm heb geproefd ben ik niet meer geinteresseerd in die 85-105mm van de 24-105 f4 (maar wel bv in de 100 2.8 of liever nog de 135 f2).
        Fotograaf uit winterslaap ;-)
        7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

Comment

70-200 op een crop vind ik een beetje sterk voor portret.
          zou dus eerder gaan voor de 24-105.
          12-24 is een goede voor landschappen op een crop (gebruik ik soms op 40D).
          Ik zou zeggen 12-24, 24-105 + 70-200. Of evt. 24-70 ipv 24-105.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

Comment

Momenteel de 24/105 en de 100/400 in mijn bezit enkel nog een 10/22 of 12/24 te kopen.

Comment

Als het tussen de 17-55 en de 24-105 gaat neem dan zeker die 17-55. Staar je niet te blind op dat bereik. Zeker op een crop is het tot 17mm kunnen gaan veel nuttiger. 24-105 is een leuker bereik op een full frame. Maar dan zit je nog met die f4 ipv 2.8. Iets waar ik persoonlijk dol van zou worden, maar veel mensen kunnen er wel mee leven.

Als je echt wat langer wilt koop er dan een goedkope zoom bij van +55mm of een 85mm 1.8 ofzo.

Dus die 10-22, 17-55, 70-200 combinatie die je in gedachte hebt lijkt me het meest aangewezen.
              mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Die camera levert voldoende pixels om die scherpe lens te croppen tot minstens het volwaardig equivalent van een telezoom, denk ik dat ie bedoelt.
                En omdat de vraag zo op leven en dood werd gesteld, een voorbeeld: De mus in deze foto vulde maar 5% van een 135mm-frame. Op de foto was dus plaats voor ongeveer 20 mussen. Ik heb er maar eentje uitgeknipt, wat overeenkomt met een zoom tot ongeveer 400 mm (ruwe schatting).
                http://www.columbusmagazine.nl/europ...os/256774.html.
                Zij is bewust niet verder aangescherp. Gestoken scherp is niet altijd beter bij vrouwelijke modellen.

Comment

Zoombereik is persoonlijk.
                  Ik ben begonnen met 17-40 en 70-200 in 2005 en sinds de 24-105 in mijn bezit is, staat deze het meest op mijn toestel.
                  Met 17-40 miste ik meer tele dan dat ik 17mm nodig had.

Wel moet ik toegeven dat als ik NU zou herbeginnen en bij crop zou blijven (wat niet mijn bedoeling is ), er zeker een EF-S 17-55 f2.8 in mijn tas zou steken.
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

1 goede lens met vast brandpunt voor portret (300 tot 700 euro)
                    1 (of 2) goede lens met vast brandpunt voor landschap plus een paar filters (800)
                    1 goedkope zoom lens (bv 18-200) voor vakantie (200 Euro)
                    Jacques Bakker
                    www.fotohandig.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lenty007 Bekijk bericht
                      Code:
                       palombian  
                      Ik zit nog met mijn begintrio 10-22, 24-85 en 100-400
                      +1
                      Zowat te beschouwen als "de heilige drievuldigheid"! Niet de meest lichtsterke keuze maar in ieder geval met veel kwaliteit en bereik.
                      Succes.

Alain,
                      24-105 was nog beter geweest, maar eerlijk gezegd vind ik het verschil de meerprijs niet waard

Comment

Ik heb nu een 15-85mm (Canon) en een 120-400mm (Sigma) + 90mm (macro +portretten, Tamron) + 50mm 1.8 (Canon).
                        24-x lijkt me toch wat smal op een crop als all-round lens, x-55 dan weer wat kort, vandaar de 15-85mm. Goede lens wat mij betreft trouwens!

Verlanglijstje:
                        Voor landschappen zou ik de Sigma 8-16mm wel zien zitten.
                        Voor portretten een 70-200mm 2.8
                        Als je dan toch een zakje geld geeft, dan mag er nog een Sigma 180mm macro bij
                        Michaël

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          persoonlijk zou ik op een 7D naar volgende set toewerken :
                          - EF-s 10-22 (voor de landschappen)
                          - EF-s 17-55 2.8 IS (als standaardlensje)
                          - EF 70-200 (eender welke versie) voor het leukere portretwerk...
                          Laat ik exact die combinatie op mijn 7D hebben!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

1 lens...
                            Canon EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

1 goedkope zoom lens (bv 18-200) voor vakantie (200 Euro)
                              Gek, op vakantie ga je toch naar plekken waar je liefst mooie fotos maakt, waarom heb je die spullen anders gekocht ?

OK, ik sleur ook niet alles mee, maar een rugzakje van 5 kg moet kunnen
                              Anders ineens het compactje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Gek, op vakantie ga je toch naar plekken waar je liefst mooie fotos maakt, waarom heb je die spullen anders gekocht ?

OK, ik sleur ook niet alles mee, maar een rugzakje van 5 kg moet kunnen
                                Anders ineens het compactje
                                Heb toch even mijn setje even op de weegschaal gezet, die is dus ruim 8 kilo en die sleep ik niet mee als ik met de familie ga stappen. Hij gaat wel mee op vakantie om naar plekken te gaan voor mooie foto's, maar je doet ook andere dingen op je vakantie.
                                En ja, ik heb ook nog een Sony H9, prima compactje voor in de regen en het weegt drie keer niets.
                                Jacques Bakker
                                www.fotohandig.be

Comment

Working...
                                X