Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor Nikon D5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrolens voor Nikon D5000

Beste collega's,

Ik ben in het bezit van volgende set-up:
    Nikon D5000 + Tamron AF18-270 mm F/3.5-6.3 Di II VC LD ASPHERICAL (IF) MACRO

Als ik ietwat deftig aan macro-fotografie wil doen, wat kunnen jullie dan aanraden van Lenzen ??? En waar moet ik op letten???

Zijn voorzetlenzen een goede oplossing om eerst wat voeling te krijgen met macro-fotografie? Dan kan ik nog altijd daarna naar een echte lens overstappen...

Alvast bedankt voor jullie reacties !

Burgie.
    Last edited by burgie1976; 30 juli 2010, 13:22.
    Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2
    Sigma 150mm F2.8 EX DG Macro APO HSM Nikon-D AF
    [ What I cannot create, I do not understand [R.P. Feynman] ]

Re: Macrolens voor Nikon D5000

Oorspronkelijk geplaatst door burgie1976 Bekijk bericht
    Als ik ietwat deftig aan macro-fotografie wil doen, wat kunnen jullie dan aanraden van Lenzen ??? En waar moet ik op letten???
    Hangt volledig af van je budget. Alle macrolenzen zijn goed. Tamron maakt een hele goede en betaalbare 90mm macro. Wil je iets langer, dan kun je evt. kijken naar een 150mm van Sigma. Wil je bij Nikon blijven (en is budget geen issue) ga dan voor de 105VR van Nikon.

Oorspronkelijk geplaatst door burgie1976 Bekijk bericht
    Zijn voorzetlenzen een goede oplossing om eerst wat voeling te krijgen met macro-fotografie? Dan kan ik nog altijd daarna naar een echte lens overstappen...
    Met een voorzetlens werken is iets moeilijker dan gewoon met een macrolens werken. Het is wel een stuk goedkoper. Ik betwijfel ook of je 18-270 lens optisch goed genoeg is om zo'n voorzetlens te verdragen. Kwaliteit van het bekomen beeld hangt mede af van de lens waarop je zo'n filter plaatst.

Maar om concreet te antwoorden: voorzetlens is goed om voeling te krijgen met macrofotografie, houd wel rekening met het feit dat een macrolens iets eenvoudiger in gebruik is.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Thierry,

Bedankt voor de info !

Wat denk je persoonlijk van mijn keuze voor de Tamron-lens?
      Tamron AF18-270 mm F/3.5-6.3 Di II VC LD ASPHERICAL (IF) MACRO

Ik ben maar een leek, maar heb me ge-informeerd naar bevriende en familiale collega's en die vonden dit zeker niet slecht.

Geef gerust je persoonlijke mening ;-)

Groeten,

Burgie.
      Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2

Comment

Tamron maakt een hele goede en betaalbare 90mm macro

Helemaal mee eens. Heb zelf onlangs de 180 mm 3.5 van Tamron aan mijn "arsenaal" toegevoegd, subliem lensje (http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._11_nikon.html)

Kennis van me schiet met de Sigma 150 en haalt daar superbeelden mee (ligt natuurlijk vooral aan de fotograaf )

Bekijk je budget en wat je zoal wil schieten en beslis dan. Heb wat links toegevoegd
        Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Tootsie, bedankt voor de reactie !

Commentaar op mijn lens?? : mag pos of neg zijn hoor ;-)
          Tamron AF18-270 mm F/3.5-6.3 Di II VC LD ASPHERICAL (IF) MACRO

Groeten,

Burgie.

Comment

Goh.. Laat ik stellen dat ik pers. niet hoog oploop met de "super-zooms" van Tamron, blijken toch niet helemaal je dat te zijn. Anderzijds heb ik met 18-270 géén ervaring.

Heb zelf wel de 28-75mm 2.8, de 70-200mm 2.8 en dan de 180mm 3.5 van Tamron waar ik heel tevreden over ben

Mijn keuze is hiervoor gevallen vanwege de goede reviews. Wou eerst voor Nikon gaan maar ... €€€€€€€€ Nu heb ik 3 goede Tamrons voor de prijs van één Nikon-variant.

Gebruik verder wel nog een reeks Primes (AF-D lenzen) van Nikon maar die werken enkel manueel op de D5000.

(btw: werk zelf met D200 & D300)
            Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ik heb zelf geen ervaring met die lens, maar je kunt gerust veronderstellen dat een toegewijde macrolens (heeft over't algemeen een vast brandpunt) veel beter gaat presteren in termen van beeldkwaliteit.

Met die lens zul je ook niet dezelfde vergrotingen halen als met een echte macrolens tenzij je de juiste hulpstukken gebruikt (en dan nog zal de kwaliteit minder zijn).

Comment

Ik ben zelf maar een leek, maar wat is de mening over tussenringen? Voor 100 euro heb je al een setje van drie en dan kan hij zijn huidige lens blijven gebruiken.

DISCLAIMER: Ik heb zelf geen DSLR maar ben van plan om er een aan te schaffen, dus heb al wat research gedaan, zie ook hier.

Comment

Tussenringen werken vooral bij kortere brandpuntsafstanden en forceren een lichtpad waarvoor de lens niet geoptimaliseerd is, met verminderde beeldkwaliteit tot gevolg. Ik werk liever met voorzetlenzen, maar je kunt beide ook combineren.

Goeie voorzetlenzen bieden imho een betere prijs/kwaliteit verhouding.

Comment

Allen bedankt voor de reacties en tips!

Groeten,

Burgie.

Comment

Working...
                    X