Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CZ 24/2.0, Sony 35/1.8 DT en 85/2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: CZ 24/2.0, Sony 35/1.8 DT en 85/2.8

Ha, ik bedoelde eigenlijk meer een vergelijking van eenzelfde lens op verschillende diafragma's . Maar ik houd je niet tegen natuurlijk .
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Eerste test met de SAL85F28:

Onbewerkt (enkel de RAW omgezet naar JPG met de standaardinstellingen in Lightroom 3).
      about.me/stijnv

Comment

Wil dat zeggen dat je die lens nu al hebt, Stijn ? Ziet me er prima uit ...care to compare f/2.8, f/4, f/5.6, f/8 ? Toevallig de 35/1.8 ook meteen besteld ?
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Voor de 35mm moet ik nog wat sparen . Vergelijkingen van de 85mm op verschillende diafragma's komen er nog aan, maar ik moet eerst de foto's van Sanicole nog verwerken en doorsturen.
          about.me/stijnv

Comment

Vandaag enkele uren met de 85mm f2.8 gespeeld (van vriendin van mijn broer)...EN kort vegeleken met een andere 85mm

Mijn impressies (op een A500):
            -bouwkwaliteit op niveau van de kitlens (zeker niet beter), zelfde materialen
            -SAM motor niet speciaal luid, maar zeker ook niet snel (eerder traag)
            -60cm dicht scherpstellen ipv de klassiekere 85cm (en sommigen zelfs 1m) is wel

Over het glas zelf dan: optiek in't centrum getest op f2.8 en dat vergeleken met de Zeiss 85mm ZA; getest op 1m afstand van een voorwerp...Wat kan ik zeggen, optiek van die SAM lens is SUPER! (de zeiss is ongelofelijk, zelfs op F1.4, maar op F2.8 zijn de 2 bijna niet van elkaar te onderscheiden!) Verschillen zijn echt miniem, de verschillen die "zichtbaar" waren, was op het niveau van vitten. Heb ook (kort) naar verschillen in bokeh gezocht, niet onmiddellijk iets gevonden. (maar algemene consensus was een miniem voordeel voor de zeiss, ook op't niveau van vitten).

Andere F-getallen waren perfect (ook in de hoeken op APS-C), heb geen hoeken getest op F2.8, bokeh CA en purple fringing op F2.8 zijn wel aanwezig, maar niets abnormaal voor een (relatief) snelle prime! Ik zeg niet dat de lens op F2.8 even scherp is als op andere F-getallen, dat heb ik niet getest, maar op F2.8 was die al zo goed dat ik niet meer verder heb gekeken...gewoonweg SUPER!

Voor 200 euro krijg je dus relatief crappy behuizing (echter wel zeer licht en compact), SAM motor (redelijk traag maar daardoor ook relatief stil), maar met schitterend scherp glas! 't was geen uitgebreide test (enkele uurtje spelen) maar voor mij een dikke aanrader (voor zijn geld)!
            Last edited by Portmixus; 20 september 2010, 00:54.

Comment

kunnen we jouw foto's ergens bekijken? liefst raw zonder standaard bewerking
              Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
              ---------------------------------------------------------------------------------------
              Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Focus007 Bekijk bericht
                kunnen we jouw foto's ergens bekijken? liefst raw zonder standaard bewerking
                Mijn foto's zijn helaas nergens zichtbaar Je zult mij wat moeten geloven

edit: Hier eentje...In navolging van de Stijn
                Van raw "ontwikkeld" tot jpegs, gelijke verscherping voor beide foto's, F2.8 centrum, 100% crops. Buiten wat contrastverschil (sluitertijd en dus belichting was niet 100% hetzelfde, dus zelfs dat is geen graadmeter) is er in de praktijk geen verschil te merken tussen beide lenzen wa scherpte op F2.8 in't centrum betreft Er is wel verschil, maar toch eerder klein klein

ps: de crops zien er wat vreemd uit, heb moeten snijden in een grote crop om geen te grote afbeelding hier te zetten
                pps: Mijn impressie is niet gebaseerd op bovenstaande crop, maar al snel weet je of je met een goede lens te maken hebt of niet
                Last edited by Portmixus; 20 september 2010, 20:49.

Comment

RAW-bestanden (DNG) van de Sony Alpha 550 + SAL-85F28 @ f/2.8 - f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11: link (65MB).

De zelfde reeks (JPG) op Flickr: foto's niet meer beschikbaar, wel nog op aanvraag.
                  Last edited by Stijn.V; 3 november 2010, 13:35.
                  about.me/stijnv

Comment

Schitterend idee om ze te zippen, Stijn . Downloading as I type...ben eens benieuwd naar grote, pure RAWs !

Comment

Ik kan Portmixus zijn commentaren enkel onderschrijven: ik ben zeer aangenaam verrast en bij ca 80mm verbleekt mijn 1680Z bij deze 85F28 (op een a450 - jpeg's komen recht uit het toestel):

F2.8 - 1/320

F10 - 1/30

Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sony63 Bekijk bericht
                        Ik kan Portmixus zijn commentaren enkel onderschrijven: ik ben zeer aangenaam verrast en bij ca 80mm verbleekt mijn 1680Z bij deze 85F28 (op een a450 - jpeg's komen recht uit het toestel):
                        Ziet er goed uit!
                        De 2e foto heeft wel wat bewegingsonscherpte, maar bloemen staat meestal ook niet op ooghoogte en je moet soms wat vreemde bewegingen maken om er te geraken Dus de houding was wellicht niet optimaal

Je foto is beetje uitzondering op de regel, maar het mag een dikke plus zijn om deze 85mm f2.8 (en andere primes ook) gestabiliseerd te zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                          Dus de houding was wellicht niet optimaal
                          ... dat en wind maar 'k had me gehaast om toch nog snel mijn nieuw speeltje uit te proberen
                          Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ik heb hier zo eens snel vergeleken in Aperture en op de neus, bij die reflectie zie je een afwijking...coma, of hoe heet dat ? Vermindert merkelijk als je 'm al een stopje sluit heb ik de indruk. Ook wordt hij behoorlijk scherper als je 'm wat dichtstopt - maar daarmee doe je net hét voordeel van een prime teniet (lichtsterkte), denk ik dan.

Ik kan met mijn 70-400G namelijk ook op 85mm en f/4 een foto nemen...maar dan sleur ik wel met dik twee kilogram aan materiaal ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                              Ook wordt hij behoorlijk scherper als je 'm wat dichtstopt - maar daarmee doe je net hét voordeel van een prime teniet (lichtsterkte), denk ik dan.

Ik kan met mijn 70-400G namelijk ook op 85mm en f/4 een foto nemen...maar dan sleur ik wel met dik twee kilogram aan materiaal ...
                              Zo bekijk ik het niet...Voor mij is er ergens een "minimum"scherpte dat een lens moet hebben en die minimumscherpte moet een lens voor mij halen op zijn meest open diafragma. Elke F1.4 lens zal scherper zijn op bv F5.6 dan F1.4, maar is daarom de F1.4 niet goed genoeg of onbruikbaar? Ik heb moeite met lenzen waar je dat ene stop extra betaalt, maar onbruikbaar is. En net dat is hier absoluut niet het geval vind ik

En ik heb helemaal niets tegen Stijn zijn samples (knappe foto trouwens!), maar de scherpte ligt ergens op het Porsche logo, het had bv gemakkelijker geweest echte scherpte te beoordelen op iets vlak zoals de nummerplaat of zo...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                                Die kost ook wel €1300 meer, maar ik snap je punt wel . In ieder geval, ik vind de lens prima bruikbaar op f/2.8, dus ondanks dat ik nog andere lenzen in dat bereik heb ga ik'm zeker bijhouden.
                                about.me/stijnv

Comment

Working...
                                X