Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens,welke moet ik kiezen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macrolens,welke moet ik kiezen ?

    @ alle macrofotografie-kenners, dit is mijn vraag :

    welke lens geniet de voorkeur :

    sigma 105 EX DG macro f2.8 Nikon AF (prijs Studio73 = 399e)
    of
    nikon 105 AF S VR micro nikkor f2.8 G IF ED (prijs Studio73 = 699e)
    deze lens heeft 'alles erop en eraan' : beeldstabilisatie en autofocus (micro nikkor is dit macro?)

    de sigmalens heeft geen beeldstabilisatie en autofocus, hiermee kan ik enkel met mijn
    type toestel (= nikon D 5000, camera zonder ingebouwde scherpstelmotor) manueel scherpstellen.

    Ik heb ondertussen wel in jullie forum regelmatig gelezen dat je bij macro best manueel kan scherpstellen ipv met de autofocus --> graag advies.
    wat ik nog niet te weten ben gekomen is of de beeldstabilisatie van groot belang is, ik zal zowel fotograferen met en zonder een statief --> graag advies.

    (heb hier ook al eens ergens gelezen dat de beeldstabilisators (OS) van de sigmalenzen niet zo spectaculair zijn, deze van nikon zijn perfect. Heb zelf nog niet geprobeerd met mijn 18-200mm sigmalens om foto's te nemen met OS en zonder OS om het verschil te zien-moet ik eens even uittesten.)

    Als jullie nog eventuele beter lenstypes kennen van nikkon, laat maar weten. 105 mm is wel de maximum, want bij sigma bestaat er wel een 150mm met HSM en AF welke op mijn D5000 nikon past maar deze lens heeft al wel een serieuze afmeting en gewicht.

    Qua prijs ligt de sigmalens van 399e mij wel beter of is het beter om de 'kerstdagen' en 'verjaardag in 2011' af te wachten en voor de nikonlens te gaan?

    AUB overspoel mij met goede raad want ik kom er niet echt uit, en ik stap liever de winkel binnen als een geinformeerd persoon...dan kunnen ze mij niets wijsmaken met verkoopspraatjes !

    groetjes PaVaHa - Pascale

  • #2
    Re: macrolens,welke moet ik kiezen ?

    Lees: http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #3
      Re: macrolens,welke moet ik kiezen ?

      Hey Pascale,

      Wil je niet op kosten jagen hoor maar de Nikon versie is toch wel Gebruik zelf nog steeds de 105 2.8 AF-D, dan wel op een D300 en ben hier super-tevreden over.

      Heb me ondertussen wel de Tamron 180mm 3.5 aangeschaft om wat meer afstand tot de beestjes te kunnen bewaren en deze is ook top. Kost evenveel als de Nikon 105 VR.

      Stond vroeger wat afstandelijk tov Tamron, maar heb ondertussen al 3 stuks, weliswaar de "betere" en lichtsterke versies en moet zeggen dat ze miz niet moeten onderdoen voor "het" merk.

      Tamron 28-75 2.8 + 70-200 2.8 + 180 3.5 voor de prijs van de Nikon 24-70 2.8.

      Als je manueel scherpstellen geen probleem vind en je je budget wat wil beperken kan ik je aanraden evt. de Nikon 105 2.8 AF-D 2e hands aan te schaffen (+/- 250 €)
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #4
        Re: macrolens,welke moet ik kiezen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door PaVaHa Bekijk bericht
        Als jullie nog eventuele beter lenstypes kennen van nikkon, laat maar weten. 105 mm is wel de maximum, want bij sigma bestaat er wel een 150mm met HSM en AF welke op mijn D5000 nikon past maar deze lens heeft al wel een serieuze afmeting en gewicht.
        voor Macro fotografie, dichtbij je onderwerp, zal stabilisatie niet relevant zijn...
        de 150mm sigma lens (heb ze zelf), is een heel fijne lens en heeft een statief voetje, dus dat mag voor je D5000 helemaal geen belemmering zijn... Daaren boven heeft ie HSM dus ook autofocus!

        Ik gebruik ze ook wel eens op een Nikon D50, en dat werkt perfect, de D50 is qua grote vergelijkbaar met de D5000
        De afmeting en het gewicht is geen nadeel, eerder een voordeel... om stabiele foto's te maken...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment

        Working...
        X