Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro proberen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro proberen

Al enige tijd ben ik enorm gefascineerd door Macro-fotografie. Aangezien ik zelf eens wil proberen of deze tak van fotografie mij ligt heb ik mij door verschillende 'kenners' laten wijsmaken dat een goedkoop alternatief voor een macro-lens een voorzetlens of een teleconverter is. Mijn vraag: wat is het beste, een TC óf een voorzetlens? In mijn sig kan je zien over welke apparatuur ik beschik. Graag jullie hulp.

Ik weet dat geen van beide oplossingen kan tippen aan een echte macro-lens, maar zoals ik al zei: ik wil het eerst proberen alvoor ik er meer geld wil insteken.

Alvast bedankt.

grt,
    Raf
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Re: Macro proberen

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
    Ik weet dat geen van beide oplossingen kan tippen aan een echte macro-lens, maar zoals ik al zei: ik wil het eerst proberen alvoor ik er meer geld wil insteken.
    Al mijn macro-posts op BD zijn gemaakt met een omgekeerde 50mm lens en omkeerring (BR-2A), samen 115 euro gekost, al heb ik de 50mm niet speciaal voor macro gekocht, maar had die al aangeschaft voor portretten. Dus eigenlijk 15 euro voor de omkeerring.

Er komen toch mooie plaatjes uit, denk ik toch , al heeft het zijn beperkingen. Ik zou graag ooit wel een macrolens aanschaffen, maar als het is om het eens te proberen is dit toch wel een goed alternatief vind ik.
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Als uwe 70-300mm een sony is staat daar geen macro stand op?
      Let wel das nog geen echte macro maar je zegt dat je eens wil proberen wat het doet.
      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Hou het goedkoop en schaf een Raynox voorzetlens aan, een DCR150 of DCR250 lens. Zet deze op het 75-300 mm objectief en je hebt een perfecte combi om van start te gaan. Behalve mooie plaatjes zul je dan gelijk ook de keerzijde van macro-fotografie tegenkomen, namelijk een beperkte scherptediepte en heel snel bewegingsonscherpte.
        Maar als je hier goed mee omgaat dan moeten er mooie foto's uit je camera kunnen rollen
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Het optisch het beste is een tussenring. Werkt wel minder comfortabel...
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
          X