Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

budget van verjaardag: 3 lenzen op lijstje wie helpt kiezen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• budget van verjaardag: 3 lenzen op lijstje wie helpt kiezen

ik heb budget voor en interesse in

Nikkor 85mm f/1.8 (maar ik geen enkele zoom meer, ook geen groothoek)
    Tamron 17-50mm f/2.8 (maar een beetje met lange tanden, niet echt overtuigd, maar toch is een standaardzoom ergens wel nodig)
    Tokina 11-16mm f/2.8 (lijkt me heel leuk, maar is het gezien de lenzen die ik heb een prioriteit)

andere suggesties zijn welkom, maar ik denk dat het een van die drie zal zijn.

waar ik ze voor nodig heb:

Ik doe meer en meer reportages.
    Minder en minder in de vrije natuur
    meer en meer portretten en mensaangelegen toestanden.
    regelmatig wat gebouwen en architectuur
    The Knight That Says Ni...kon

Re: budget van verjaardag: 3 lenzen op lijstje wie helpt kiezen

Tja aangezien je deze 2 al hebt: 50mm f/1.8 & 135mm f/2.8 valt de 85mm in mijn ogen af. Al vind ik dat wel de mooiste uit je lijstje.

Voor reportages en portretten de 50mm f/1.8 & 135mm f/2.8

Voor je andere wensen zou ik voor de groothoek gaan Tokina 11-16mm f/2.8
    Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

Comment

Ik doe meer en meer reportages.
      Minder en minder in de vrije natuur
      meer en meer portretten en mensaangelegen toestanden.
      regelmatig wat gebouwen en architectuur
      En toch is miz de 85 mm voor bovenstaande een goede keuze

btw; al gedacht aan de Tamron 28-75mm 2.8 ? Is zijn geld zeker waard en een budget vriendelijk alternatief voor de Nikon-variant (moet voor mij zeker niet onderdoen)
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

2de hands vind ik nog als interessante lenzen

Nikkor 12-24 f/4 voor 500€
        Tokina 12-24 f/4 voor 200€
        Sigma 70-200 f/2.8 voor 500€

Comment

Voor reportagewerk lijkt mij een "saaie" standaardzooom zoals de 17-50 het meest op zijn plaats. Met name het stukje groothoek zal vaak van pas komen ...

Comment

Je maakt net iets te veel soorten foto's om een eenduidig advies te geven.

voor reportages is aan een 17-55 f/2,8 zoom te denken.
            En lees: http://www.nikon-club-nederland.nl/f...=24624&start=0
            Dit objectief is ook te gebruiken voor gebouwen en architectuur.
            Voor mensen en portretten: de 85 f1,8 AF. Geheel anders van karakter dan je 135mm, mits je volle opening of slechts één stop gebruikt. Neem aan dat je een manuele f/2,8 135mm K hebt?
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Je maakt net iets te veel soorten foto's om een eenduidig advies te geven.

voor reportages is aan een 17-55 f/2,8 zoom te denken.
              En lees: http://www.nikon-club-nederland.nl/f...=24624&start=0
              Dit objectief is ook te gebruiken voor gebouwen en architectuur.
              Voor mensen en portretten: de 85 f1,8 AF. Geheel anders van karakter dan je 135mm, mits je volle opening of slechts één stop gebruikt. Neem aan dat je een manuele f/2,8 135mm K hebt?
              Ik denk Hans Braakhuis dat je ook een beetje naar zijn budget moet kijken,
              de lenzen die TS opnoemt zijn nou niet echt zulke dure als de 17-55 f/2,8 van ±1100 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulAlink Bekijk bericht
                de lenzen die TS opnoemt zijn nou niet echt zulke dure als de 17-55 f/2,8 van ±1100 euro
                met 1100 zou ik idd het volledige lijstje kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulAlink Bekijk bericht
                  Hans verwijst dan ook naar de tamron 17-50 en niet specifiek naar de (dure) Nikon versie
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    Hans verwijst dan ook naar de tamron 17-50 en niet specifiek naar de (dure) Nikon versie
                    Oke, ik snap het
                    excuses

Comment

Aangezien je "meer en meer portretten en mensaangelegen toestanden" aangeeft, zou ik eerder richting 28-75/2.8 gaan. Tamron heeft zo een prima lensje voor geen geld.

17-50/2.8 kan natuurlijk ook, maar vind ik persoonlijk te kort om flexibel aan portretjes te geraken.

(Als "allround" reportagelens denk ik binnen mijn eigen kader eerder aan een CZ16-80, maar daar ben jij natuurlijk niets mee...)
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

ik ben gisteren foto's gaan maken van het vuurwerk tijdens de Gentse Feesten. Daar een heel groot gebrek aan groothoek vastgesteld. Straks rijd ik naar A'pen om daar de 2de handse Af-s nikkor 12-24 op te pikken (uiteindelijk 450€)

en zo houd ik de boot van de merkvreemde lenzen nog een tijdje af. Vroeg of laat zal ik waarschijnlijk toch die Tamron kopen. Tenzij natuurlijk Nikon een nieuwe 17-55mm f/2.8 met VR maakt en iedereen de zijne op de 2de handsmarkt smijt omdat er geen antibibber op zit.

Comment

Als je mijn verhaal in: http://www.nikon-club-nederland.nl/f...=24624&start=0
                          gelezen hebt dan snap je wel naar welke ik wijs, en waarom de Nikon 17-55mm f/2.8G AF-S ED IF DX redelijk goedkoop is. De prijs van een objectief wordt bepaald door de aanschafprijs, de onderhoudsprijs, en het aantal jaren dat je er mee kunt fotograferen. Het verschil is toch wel een lensje van magnesium en rubberen afdichtranden of iets van plastic.

Overigens is de Nikon Nikkor 17-55mm f/2.8G AF-S ED IF DX tweedehands best leverbaar. Er zijn veel gebruikers die de Nikon Nikkor 17-55mm f/2.8G AF-S ED IF DX niks vinden na hun overstap voor een DX camera.
                          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

gelezen hebt dan snap je wel naar welke ik wijs, en waarom de Nikon 17-55mm f/2.8G AF-S ED IF DX redelijk goedkoop is. De prijs van een objectief wordt bepaald door de aanschafprijs, de onderhoudsprijs, en het aantal jaren dat je er mee kunt fotograferen. Het verschil is toch wel een lensje van magnesium en rubberen afdichtranden of iets van plastic.
                            Een leuk en interessant verhaal .. Hoewel jouw redenering ten aanzien van kosten per jaar klopt is er natuurlijk ook nog zoiets als de aanschafprijs die een niet onbelangrijke rol meespeelt in het verhaal. Niet iedereen zal ruim 1000 Euro over (willen/kunnen) hebben voor de Nikon, zeker niet als een qua optiek redelijk alternatief beschikbaar is voor een derde van de prijs.

Als je je objectieven geen 20 jaar of langer denkt te gaan gebruiken, als weathersealing niet relevant is voor jouw fotografie of als gewicht een belangrijke rol speelt kan een afweging heel goed leiden tot de Tamron als "beste keuze". Het is maar net welke criteria voor jou een rol spelen ...

Comment

Overigens is de Nikon Nikkor 17-55mm f/2.8G AF-S ED IF DX tweedehands best leverbaar. Er zijn veel gebruikers die de Nikon Nikkor 17-55mm f/2.8G AF-S ED IF DX niks vinden na hun overstap voor een DX camera.
                              en als je street doet kan je die ook als knuppel gebruiken als je van de verkeerde mensen een foto hebt gemaakt. probeer dat maar eens met een tamron of de kitlens.

Comment

Working...
                              X