Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus 70 300 lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Olympus 70 300 lens

Hallo,
    Ik heb mij een 70 300 lens van Olympus aangeschaft maar een ding begrijp ik niet, als de regelring op de lens op 300 mm staat heeft de lensbuis ongeveer 170/180 mm aan?
    Foto's zijn zeer goed en volgens mij wel 300/600 mm maar ik kan de lensbuis met de hand uitdraaien tot meer dan 300 mm maar beeld is zeer onscherp en draait terug naar 170/180 mm bij auto scherpstelling?
    Graag uw uitleg.
    Gr,
    Patrick

Re: Olympus 70 300 lens

Met de hand aan de lensbuis draaien zou ik niet teveel doen. Zet je toestel op autofocus + manueel, en dan kan je zowel automatisch scherpstellen + manueel door aan de voorste ring te draaien... De motor van je lens zal je dankbaar zijn !

En wat die aanduiding betreft : tijdens het scherpstellen draait die "lensbuis" ook hé. Je kan dus op 300 mm. die "waarde" aanpassen tussen een 170 en een pak verder dan 300, gewoon door scherp te stellen (afhandelijk dus of je dicht of ver scherpstelt).
    Heb me eigenlijk nog nooit beziggehouden met wat die waardes zouden kunnen betekenen... De waarde op de "zoomring" is voor de brandpuntsafstand in elk geval wel correct (dat is toch de waarde die ook in de Exif van je foto's verschijnt).
    In de handleiding van de lens staat er in elk geval bitter weinig over vermeld (niets is een kortere omschrijving).

P.S. Manueel kan je wel iets dichter scherpstellen : de autofocus gaat tot 1.2 m, manueel tot 0.9 m.
    Groeten,

Polleke

Comment

Polleke,

OK, bedankt, maar ik denk dat als de lensbuis op ong. 170 mm staat de vergroting niet x 2 is maar 1.6 of ben ik mis?
      Ik had voordien een Sigma 50 500 en deze ging naar 500x2=1000 maar niet bruikbaar en op gelijk welke stand niet zo scherp als de Oly.70 300.
      Gr,
      Patrick

Comment

Ik vermoed dat je de cropfactor bedoeld met de "vergroting", maar die crop is afhankelijk van de body, en niet van de lens. Ze kan dus niet gewoon "verspringen" afhankelijk van de brandpuntsafstand die je instelt.

Bij Olympus is die cropfactor 2, bij canon heb je 1.3 en 1.6 dacht ik (maar voornamelijk dat laatste), en bij Nikon 1.5.

De scherpte van de 70-300 valt inderdaad mee, zeker als je het diafragma wat kan dichtknijpen. Het is geen superlens, maar voor de prijs heel aanvaardbaar... Olympus heeft nog een paar superlenzen, maar helaas aan Canon L-prijzen...
        Last edited by polleke_cgc; 20 juli 2010, 12:12.
        Groeten,

Polleke

Comment

Working...
        X