Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens icm Sony

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens icm Sony

Ik ben aan het overwegen om een Sony A500 aan te schaffen (ik moet eerst nog eens in een winkel passeren om hen te testen), maar wat is nu de beste oplossing voor bijbehorende lenzen. (aangezien ik nog maar pas met dlsr begin)

A500 + 18-55 (f3,5-5,6) + 55-200 (kit)
    A500 + 18-55 (f3,5-5,6) + Tamron 55-200 (f4-5,6)
    A500 + Tamron 18 -200 (f3,5-6,3)
    A500 + 18-55 (f3,5-5,6) + Tamron 18-200 (f3,5-6,3)

Of andere voorstellen maar moet betaalbaar blijven, is nog maar het begin van een eventuele hobby.
    Last edited by Passion_Victim; 16 juli 2010, 21:54.

Re: Welke lens icm Sony

De A500 is een goede camera. De lenzen die je erbij kiest doen een beetje afbreuk aan de camera.
    Ik begrijp dat dit een budget probleem is. Wat ik daarom nu zou adviseren is om voor de goedkoopste variant te kiezen, en door te sparen om later de goedkope lenzen uit te wisselen voor beter materiaal.

Als ik er toch een van jouw rijtje moet kiezen, zou het de tweede zijn (dus met de combi tamron 55-200)

succes met je keuze
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

http://ubovdburg.zenfolio.com/

Comment

Of kies om te beginnen een Tamron 17-50 2.8 op de camera en je hebt een toplens.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

qua budget is de eerste uit jouw lijstje, het meest logisch; de laatste keuze het meest onlogisch !

wil je een superzoom, dan zou ik de voorkeur geven aan de Sony 18-250 boven de door jou genoemde opties;

maar ik zou me nu beperken tot de 18-55 (al dan niet samen met de Sony 55-200) en doorsparen voor de Sony 16-80 CZ of de reeds genoemde Tamron
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ok bedankt voor de uitleg tot nu toe.

Ik heb alles eens gelezen.

Is de combinatie van A500 + Tamron 17-50 2.8 beter dan A500 + 18-55 (f3,5-5,6) + 55-200 (kit)?

En verder, met welk zoombereik komt de Tamron 17-50 ongeveer overeen (in digitale toestellen vind ik beter mijn weg, dus een zoom van 3x, 4x, ...)

En als laatste, een kleine f waarde 2.8 is dacht ik goed om snel bewegende dingen te fotograferen. Dus is het volgende resultaat daarmee mogelijk?

En ook, scherpe voorgrond met een wazige achtergrond.

Sorry voor de verschillende vragen maar zou graag een goede keuze maken bij aankoop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Passion_Victim Bekijk bericht
            met welk zoombereik komt de Tamron 17-50 ongeveer overeen (in digitale toestellen vind ik beter mijn weg, dus een zoom van 3x, 4x, ...)
            17 x 3 is ongeveer 50, dus 17-50 komt met 3x overeen.
            50-150mm is ook een 3x zoom, 70-210 is ook een 3x zoom, enz...

Alles hangt af van het bereik dat je wil, niet het aantal maal zoom. Om een richting aan te geven :
            - Wil je breedhoek (landschap, stadsfotografie, architectuur, enz...), zoek dan naar 10 à 24mm.
            - Wil je portret/standaardbereik, zoek dan richting 24-85mm.
            - Wil je natuurfotografie (vogels, wild, enz.): 300 à 600mm
            - Wil je close-up (bijen, vlinders, insecten, bloemen...): macro-lens, bij voorkeur met 1:1 vergroting.
            - Wil je actiefoto's (sport, rally, ...): lens met snelle autofocus. Indien buiten bij goed licht, dan is f/2.8 niet nodig. Wel f/2.8 (of groter diafragma) indoor of bij slecht weer.

Is de combinatie van A500 + Tamron 17-50 2.8 beter dan A500 + 18-55 (f3,5-5,6) + 55-200 (kit)?

En als laatste, een kleine f waarde 2.8 is dacht ik goed om snel bewegende dingen te fotograferen. Dus is het volgende resultaat daarmee mogelijk ?
            * 17-50/2.8 is dus beter als je meer lichtsterkte of minder scherptediepte nodig hebt (voor indoor, en/of portret, of voor zo'n rally-shot van dichtbij waarbij je echt wazige achtergrond wil bv.).
            * 18-55 + 55-200 is beter als je meer bereik wil en de f/2.8 niet nodig hebt. Beide lenzen zijn trouwens goedkoop en kwalitatief vrij goed hoor.
            * 28-75/2.8: persoonlijk zou ik gaan voor de dubbele kit, en daarnaast uitkijken naar deze 28-75mm, in Tamron- of KonicaMinolta-versie, nieuw of tweedehands. Dit vind ik persoonlijk de meest ideale zoomlens voor portret en ook voor dat soort rally-shots, ook rekening houdend met de lage prijs in verhouding tot sommige alternatieven zoals de nieuwe Sony 28-75 SAM en CZ 24-70...

Tenslotte: er is geen enkele lens die echt alles kan. Een 18-200/250 is mooi qua bereik, maar te traag voor sport/actie, en te weinig lichtsterk voor indoor.
            Last edited by K-2; 22 juli 2010, 23:37.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

@ K-2

Merci voor de snelle en goede uitleg.

Nog een vraag, met de lenzen uit de kit, kunnen daar ook zo'n foto's mee gemaakt worden zoals de voorbeelden in mijn post?

Comment

Met een kitlens kun je best goede fotos maken, maar alle waar naar zijn geld.
                Wat ik inmiddels ervaren heb, is dat je met goedkope lenzen ook best mooie en scherpe foto''s kunt maken maar dat er relatief veel onscherpe of softe foto''s tussen zitten.
                Met mijn eerste (inmiddels verkochte) kitlenzen, had ik altijd circa 20% onscherpe/softe fotos. Met mijn huidige lenzen nagenoeg nooit.
                Een f2.8 lens is niet alleen noodzakelijk bij indoor fotografie of wanneer je veel licht nodig hebt, maar dit soort lenzen zijn over het algemeen scherper en zullen sneller en nauwkeuriger scherpstellen. (Een lens stelt namelijk scherp bij het diafragma vol open, en wordt pas dichtgedraaid bij het maken van de foto).

50 mm op een cropcamera komt overigens overeen met ongeveer 3 tot 4 x optische zoom zoals dit bij compactjes wordt genoemd.
                K-2 heeft wel gelijk dat ...x zoom niets zegt, maar aangezien compactjes vaak beginnen bij 24 mm (vergelijkbaar met 17 mm op een cropcamera) kun je dit wel redelijk vergelijken. (is dit nog te volgen)

Comment

Nog een vraag, met de lenzen uit de kit, kunnen daar ook zo'n foto's mee gemaakt worden zoals de voorbeelden in mijn post?
                  Simpel antwoord: ja
                  Bij de eerste foto is de camera mee bewogen in de richting van de bewegende auto: dat kun je in principe met elke lens; het is wel een beetje trial and error en een goede lens en goed AF-systeem zal wel helpen om het voorbeeld te evenaren.
                  De tweede foto heeft een onscherpe achtergrond en dat kun je bereiken met een groot diafragma; ideaal hiervoor is een lichtsterke lens zoals de (goedkope) 50 F1.8, maar dat lukt ook met andere
                  Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                    Met mijn eerste (inmiddels verkochte) kitlenzen, had ik altijd circa 20% onscherpe/softe fotos.
                    Jouw kitlens was de 18-70mm veronderstel ik.
                    Die is op geen enkel vlak te vergelijken met hoe de nieuwe 18-55 presteert hoor .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                      Jouw kitlens was de 18-70mm veronderstel ik.
                      Die is op geen enkel vlak te vergelijken met hoe de nieuwe 18-55 presteert hoor .
                      Nee de sigma 18-200 (model van 4 jaar geleden). Slechter kan volgens mij niet

Comment

Working...
                      X