Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 50mm of tamron 28-75

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 50mm of tamron 28-75

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een goede lichtsterke lens om binnenhuis te fotograferen .

    Ik twijfel tussen :

    canon 50 mm f/1.8
    tamron 28-75 mm f/2.8

    Ik heb het reeds vermeld in een vorig topic....ik heb enorm weinig plaats om foto's te nemen, dus de zoom van de tamron is een groot voordeel zodat mezelf niet in rare hoekjes moet wringen om de juiste positie te vinden.
    De canon daarentegen is wel lichtgevoeliger. Heb ik met f/2.8 van tamron wel voldoende licht in vrij duistere kamers?
    Is de beeldkwaliteit van beide lenzen vergelijkbaar, of is deze bij Tamron minder omdat je met zoom zit?

    Ik ben vooral geinteresseerd in portret en foto's zoals deze : http://forum.belgiumdigital.com/f66/...ve-319380.html Die foto is genomen op 20 mm. (dus voor deze foto is tamron al voordeel?)

    Wat denken jullie?

  • #2
    Re: canon 50mm of tamron 28-75

    Tamron 17-50 als alternatief voor de 28-75 eventueel? Dan behoud je je groothoek en de 50-75 range
    is niet veel verschil (enkele stappen).
    Have fun!
    EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

    Comment


    • #3
      Re: canon 50mm of tamron 28-75

      Oorspronkelijk geplaatst door malavon Bekijk bericht
      Tamron 17-50 als alternatief voor de 28-75 eventueel? Dan behoud je je groothoek en de 50-75 range
      is niet veel verschil (enkele stappen).
      En is f/2.8 lichtgevoelig genoeg voor donkere binnenruimtes? De zoom heeft mijn voorkeur op de 50 mm, maar deze heeft dan wel een diafragma van f/1.8, wat mij ook heel erg aanspreekt.

      Comment


      • #4
        Re: canon 50mm of tamron 28-75

        Oorspronkelijk geplaatst door framboosje Bekijk bericht
        En is f/2.8 lichtgevoelig genoeg voor donkere binnenruimtes? De zoom heeft mijn voorkeur op de 50 mm, maar deze heeft dan wel een diafragma van f/1.8, wat mij ook heel erg aanspreekt.
        beetje doorsparen en ze beiden kopen? voor wat de 50 1.8 kost...

        Denk dat beste deal 17-50 2.8 is en later (of als het budget toelaat direct) de 50 1.8 er bij.

        Moeilijk zo te oordelen of de 2.8 genoeg gaat zijn als we niet direct zien hoe duister dat wel is he...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: canon 50mm of tamron 28-75

          De donkere kamers waar ik over spreek zijn gewone leefruimtes, waar de inval van zonlicht verhinderd wordt door grote bomen langs de straatkant.....

          Comment


          • #6
            Re: canon 50mm of tamron 28-75

            De verlichting kun je toch gewoon meten met het nu voor jouw grootste diafragma en dan de sluitertijd terug te rekenen naar 1.8 cq 2.8 en dan weet je of dat genoeg is of dat je een D3s moet gaan aanschaffen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: canon 50mm of tamron 28-75

              Hey,
              in deze range kan ik niet veel zinnigs bijdragen. Ik werk daarvoor met een canon 28-135 is usm, en die is verre van lichtsterk ;-) De 50mm F/1.8 zit ook in mijn tas, maar die gebruik ik nog te weinig
              Het verschil van 1.8 naar 2.8 zal niet zo veel zijn vermoed ik. Desnoods iso 1 stop hoger, en je kan die zo overbruggen. Anderzijds heb je op 1.8 nog een kleinere dof dan op 2.8.
              Voor wat je wil bereiken, misschien de vraag stellen of de 1.8 nodig is (met heel beperkte dof) ? Ook de afweging maken dat op 28mm je "kijkhoek" een pak breder gaat zijn (moeilijker storende elementen in de foto te vermijden); dus misschien ga je die 28-75 toch op 50mm gebruiken ?
              Misschien een aantal ruwe shots maken van wat je in beeld zou willen brengen, en nadien kijken in de exif op hoeveel mm je aan het werken was?
              Waarschijnlijk niet echt een antwoord op je vraag, maar wel een paar dingen om over na te denken.
              just my 2 cts.
              Hia.
              What if...

              Comment


              • #8
                Re: canon 50mm of tamron 28-75

                Ben geen techneut maar heb (nog maar even) de tamron 28-75 2.8 en ben er heel tevreden over. (tot nu toe)
                Ook voor binnenopnamen zonder flits is ze voor mij voldoende lichtsterk ... maar of je dat zomaar kan overdragen op jouw situatie

                Comment


                • #9
                  Re: canon 50mm of tamron 28-75

                  Even laten weten dat ik uiteindelijk gekozen heb voor de Tamron 17-50mm f/2.8 + de plastic fantastic 50mm f/1.8.

                  Alleen moet ik een paar weken wachten omdat ze niet op stock zijn bij Studio 73. Tegen dan is mijn verlof voorbij. Balen, want ik had een paar uitstapjes voorzien met mijn nieuwe lensjes!

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 50mm of tamron 28-75

                    Hey Framboosje!

                    Leuke lenzen die je hebt aangeschaft! Ik zit zelf ook aan beide lenzen te denken (maar dan voor Nikon) of een 35 1.8. Heb je de Tamron met of zonder VC gekocht? Ben benieuwd naar je ervaringen als je de lenzen hebt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 50mm of tamron 28-75

                      Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                      in deze range kan ik niet veel zinnigs bijdragen.
                      Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                      Het verschil van 1.8 naar 2.8 zal niet zo veel zijn vermoed ik.
                      Dat hoef je niet te vermoeden, dat is iets meer als één stop.
                      Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
                      Desnoods iso 1 stop hoger, en je kan die zo overbruggen.
                      Hoe?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment

                      Working...
                      X