Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens laten vallen ( canon 100mm macro)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens laten vallen ( canon 100mm macro)

Ik heb mn lens laten vallen, heel stom. Hij zat in mn tas en toen ik hem eruit haalde, liet ik hem op de grond vallen.
    Beide doppen zaten er op.
    De lens doet het nog wel, maar het scherpstellen gaat wel stroef, irritant stroef. Verder zijn er ook geen beschadigingen aan de buitenzijde te zien.

Ik heb de lens ooit gekocht met een kapotte scherpstelmotor (daar was de prijs - 80 euro - ook naar), maar ik vond het toch wel een erg fijne lens, en ik stel eigenlijk altijd handmatig scherp, dus miste er niets aan.

Nu is mijn vraag, heeft iemand ooit hetzelfde probleem gehad? Ik bedoel dus specifiek het stroeve scherpstellen na een val de lens? Zo ja heb je dat zelf kunnen verhelpen (ik vrees dat deze lens wat ingewikkelder in elkaar zit dan een gewone prime)? Of heb je de lens ter reparatie aangeboden, zoja wat was je kwijt voor de reparatie?

Alvast bedankt

Re: Lens laten vallen ( canon 100mm macro)

welke uitvoering ? ... ik gok op de niet-USM uitvoering

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
      Nu is mijn vraag, heeft iemand ooit hetzelfde probleem gehad? Ik bedoel dus specifiek het stroeve scherpstellen na een val de lens? Zo ja heb je dat zelf kunnen verhelpen (ik vrees dat deze lens wat ingewikkelder in elkaar zit dan een gewone prime)? Of heb je de lens ter reparatie aangeboden, zoja wat was je kwijt voor de reparatie?
      Ja. Ja. Ja. Neen.

Ik heb ooit een Sigma 18-50 f/2.8 'gerepareerd' die hetzelfde probleem had. Die was ook gevallen met als resultaat dat
      de aluminium cilinder die binnenin zit licht was verbogen.
      Wat ik zeer interessant vond toen, maar ik heb geen idee of dit bij jou objectief ook het geval gaat zijn, was dat de
      lensgroepen (het glas dus) in één blok in de lens zaten. Dus ik heb nooit het risico gelopen van de lens zwaar te decentreren.

Met wat geluk heb je dus datzelfde voordeel en als de reparatie te duur wordt kan je wel eens proberen het zelf te doen.
      En met nog wat meer geluk vind je ook wat het probleem is met de AF motor
      Have fun!
      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Silver Roller,
        het gaat wel om de USM versie.

Mavalon,

zoiets vermoed ik ook, want hij doet het nog wel, maar niet zo vlot dus. Ik weet niet of ik het zou durven om het zelf te 'decentreren'. Aan de andere kant kan ik het misschien ook gokken en me erop instellen dat ik misschien toch een nieuwe ( of tweedehandse) zou moeten kopen.
        Of ik stuur m gewoon op en kijk eens wat het kost om de lens weer helemaal in orde te krijgen ja. AF heb ik nooit zo gemist trouwens.

Comment

Hou er wel rekening mee dat winkels geld vragen om een bestek op te late maken zonder te laten herstellen.
          In essentie sturen zij de lens dan op naar een reparatiecentrum en eenmaal die laten weten hoeveel het kost,
          hoor jij het van hen.

Misschien geldt dat niet als je zelf opstuurt/brengt naar een reparatiecentrum. Is er iemand anders die dit weet?

Maar als je besluit toch een nieuwe (tweedehandse) te kopen, loop je al helemaal geen risico meer van ze open te doen.
          Dus gewoon voor gaan
          Have fun!
          EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
            Silver Roller,
            het gaat wel om de USM versie
            De USM versie is eenvoudig te demonteren ... gewoon zelf doen dus.
            Je hebt altijd bestekkosten, ook als je ze rechtstreeks opstuurt ... dus gewoon zelf repareren ... ze is nu toch economisch gezien totall loss ... dus niets te verliezen en aangezien uw ambitie is alleen te zorgen voor terug wat soepeler scherpstellen, gaat dit zeker lukken

Comment

Ik ga zelf een poging wagen (tenminste, mijn vriend doet dat voor mij, die heeft wat meer geduld en werkt wat nauwkeuriger ). Mocht dat niets worden, dan kan ik gaan kijken voor een ander exemplaar, ik denk dat repareren gewoon te duur wordt.
              Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat ( zal binnen een paar weken zijn).
              Bedankt voor de reacties!

Comment

Working...
              X