Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F 3.5.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• F 3.5.

Ik heb een Nikon D3000 met kitlens 18-55 VR.
    Op mijn lens staat er AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5 - 5.6 G
    Kan iemand mij dit eens exact vertalen?
    Vooral dat laatste snap ik niet zo goed... (1:3.5 en die G)

Bedankt!
    Bietje http://bt.webklik.nl

Re: F 3.5.

Je hebt een zoomlens gekocht, eentje met een variabele brandpuntsafstand, maar ook een variabel diafragma. Je kunt zoomen van 18mm tot 55mm. Bij 18mm is je grootste diafragma f/3.5, maar ga je naar 55mm, dan merk je dat je je diafragma niet verder open kunt zetten dan f/5.6.

In vergelijking: ik heb een 17-55 f/2.8. Ik kan zoomen van 17mm tot 55mm en over de gehele lengte blijft mijn diafragma f/2.8. Maar da's een objectief van een heel andere prijsklasse.

(een fout die ik in het begin wel maakte is dat diafragma op f/2.8 te houden, terwijl je evengoed kunt "dichtknijpen" tot f/22. Een lens is meestal scherper als ie niet volopen is. Dus jij kunt gerust b.v. een f/8 instellen die dan zowel bij 18mm als bij 55mm f/8 blijft).

(voor die "G" zullen we moeten wachten op een Nikonian)
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Bedankt voor je snelle antwoord, heb nu eindelijk door hoe ik tot die 3.5f moet gaan, dat lukt me zelden maar dat komt dus omdat ik vaak 55mm gebruik.
      Wel vervelend dus dat ik niet tot 3.5f kan gaan met 55mm...

Comment

Je kunt tot f/3,5 gaan, maar enkel bij 18mm.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Die G staat ervoor dat uw lens geen diafragmaring heeft waar je kan aan draaien voor uw diafragma in te stellen bij oude manuele camera's, het diafragma is bij een "G" lens enkel elektronisch te bedienen.

Al deze termen kan je ook vinden op http://www.natuurfotografen.org/fotopedie

Comment

Bedankt voor de link!
            Ik ben dus eigenlijk "verplicht" om lenzen van nikon zelf te kopen i.p.v de alternatievere goedkopere lenzen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bietje Bekijk bericht
              Bedankt voor de link!
              Ik ben dus eigenlijk "verplicht" om lenzen van nikon zelf te kopen i.p.v de alternatievere goedkopere lenzen?
              helemaal niet. Tamron, Sigma, Tokina. Alle lenzen met een moderne Nikon vatting gaan op de D3000. Wil je ook oudere manuele lenzen gebruiken, dan had je een D90 of straffer moeten nemen.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bietje Bekijk bericht
                Bedankt voor de link!
                Zeker niet! Maar indien je automatische focus (automatisch scherpstellen zoals uw 18-55 vr) wilt, zal je moeten kijken of de lens die je koopt (van gelijk welk merk dat past op een Nikon) een ingebouwde focusmotor heeft om scherp te stellen, aangezien uw Nikon D3000 geen motor heeft.

Comment

ik heb hetzelfde met mn D5000.

Ik moet steeds AF-S lenzen van Nikon, HSM van Sigma en van Tamron weet ik het zelf zo niet welke afkorting ze gebruiken. Maar tegenwoordig zijn er voldoende lenzen met ingebouwde scherpstelmotor om je honger te stillen.

en goedkoper is vaak (maar niet altijd) slechter van kwaliteit.
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                    ik heb hetzelfde met mn D5000.

Ik moet steeds AF-S lenzen van Nikon, HSM van Sigma en van Tamron weet ik het zelf zo niet welke afkorting ze gebruiken. Maar tegenwoordig zijn er voldoende lenzen met ingebouwde scherpstelmotor om je honger te stillen.

en goedkoper is vaak (maar niet altijd) slechter van kwaliteit.
                    wel spijtig is dat een van de allergoedkoopste Nikkors ook een van hun beste is en geen scherpstelmotor heeft. De 50mm 1.8. Echt een superlens voor geen geld. moest ik een camera zonder AF motor hebben, zou ik overwegen om die dan toch maar gewoon manueel te gebruiken.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                    X