Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In / Uit zoomen met Nikkor 18-105mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• In / Uit zoomen met Nikkor 18-105mm

Hallo allemaal,

Af en toe merk ik dat ik inzoom met deze lens d.m.v. het naar voren trekken van de lens.
    Ik vroeg me af of dat schadelijk voor de lens kan zijn?

Alvast bedankt! Groetjes,
    Pepijn
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Re: In / Uit zoomen met Nikkor 18-105mm

Ten zeerste af te raden.Ik neem aan dat het om de DX-VR versie gaat? Deze lens is voorzien van een ingebouwde scherpstelmotor en VR, maw. telkens je handmatig gaat zoomen zet je druk op het mechanisme wat vroegtijdige slijtage/hapering tot gevolg kan hebben.

Dat is mede de reden waarom er op macro-lenzen de mogelijkheid bestaat om te kiezen tussen AF en MF.
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ik denk niet dat dit veel invloed heeft op de werking van de autofucus, zoals Tootsie schrijft.

Anderzijds lijkt me dit echt niet raadzaam omdat je het zoommechanisme gaat belasten op een manier waarvoor die niet ontworpen is. Misschien zou één van de gevolgen wel kunnen zijn dat op langere termijn je lens vanzelf gaat uitschuiven als je ze verticaal houdt (lens creep).

Ik zie er ook niet het voordeel van in om dit te doen. In- of uitzoomen gaat toch net zo handig door aan de ring te draaien?
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Bedankt voor de snelle reacties! Gaat inderdaad om de DX-VR versie.
        Tja ik zie het voordeel ook niet direct, zoals ik al zei gaat het per ongeluk.
        Denk toch dat ik er maar wat meer op moet gaan letten dan.

Groetjes
        Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Comment

Working...
        X