Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 300mm F4 AF-S + 1.4x tc autofocus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 300mm F4 AF-S + 1.4x tc autofocus

Ik heb de lens nog niet zo lang, maar ik heb zopas ontdekt dat als ik mijn Nikon 300mm f4 af-s met 1.4x tc op mijn Nikon D90 zet dat de autofocus veel trager is dan op mijn Nikon D70s. De autofocus met of zonder tc is een minim verschil op de Nikon D70s. Op de D90 is de autofocus een heel stuk trager met tc in vergelijking zonder teleconverter.
    Wat zo de reden daarvoor zijn? Normaal gezien zou de autofocus van een D90 toch sneller moeten zijn dan die van een D70s?
    Ligt dit aan een verkeerde instelling?

Met vriendelijke groeten

JasperVDH

Re: Nikon 300mm F4 AF-S + 1.4x tc autofocus

Ik heb geen van beide maar ik denk dat je nergens instellingen kan maken die invloed hebben op de AF.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
      Ik heb geen van beide maar ik denk dat je nergens instellingen kan maken die invloed hebben op de AF.
      Bedankt voor je reactie, maar heb zo goed als alle instellingen afgelopen (en eens verzet) op mijn D90, maar geen verschil.

De lens is zonder tc ook een stukje sneller met mijn D70s dan met mijn D90. Alleen is het verschil hierbij toch iets kleiner. Bij mijn andere lenzen is dit niet zo, die zijn allemaal even vlug op de D70s als op de D90...

Het blijft mij toch een raadsel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JasperVDH Bekijk bericht
        Bedankt voor je reactie, maar heb zo goed als alle instellingen afgelopen (en eens verzet) op mijn D90, maar geen verschil.

De lens is zonder tc ook een stukje sneller met mijn D70s dan met mijn D90. Alleen is het verschil hierbij toch iets kleiner. Bij mijn andere lenzen is dit niet zo, die zijn allemaal even vlug op de D70s als op de D90...

Het blijft mij toch een raadsel
        Zijn de andere lensen met een interne focus??

Zag net je lijstje en dit is dus inderdaad zo, misschien kan daarin het verschil liggen?

Comment

Alle lenzen zijn met ingebouwde scherpstelmotor, de Sigma's en ook de Nikon 300mm.
          Ik vind het ook raar want ik zou denken dat de converter alleen maar de besturing doorgeeft zonder dat daar iets aan veranderd.
          Heb je dat verschil getest op het zelfde onderwerp dat voldoende ver weg staat en heb je beide toestellen op 1 punt scherpstellen staan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
            Zijn de andere lensen met een interne focus??

Zag net je lijstje en dit is dus inderdaad zo, misschien kan daarin het verschil liggen?
            Hoe bedoelt u? Mijn Nikon 300mm F4 AF-S heeft ook interne focus zoals al mijn lenzen.
            Hoe kan er dan enkel bij deze lens een verschil op zitten en niet bij de andere lenzen met interne focus?

Comment

Alle lenzen zijn met ingebouwde scherpstelmotor, de Sigma's en ook de Nikon 300mm.
              Ik vind het ook raar want ik zou denken dat de converter alleen maar de besturing doorgeeft zonder dat daar iets aan veranderd.
              Heb je dat verschil getest op het zelfde onderwerp dat voldoende ver weg staat en heb je beide toestellen op 1 punt scherpstellen staan?
              Ja scherpstellen is bij mij altijd op 1 punt. Het is gelijk welk onderwerp je neemt, het is altijd zo. Het mooiste voorbeeld is een egale lucht, dat is licht genoeg (ongeveer 1/1000 f8) daar kan de lens niet op scherpstellen dus gaat ze heel het bereik af en dat doet ze bij de D70s gewoon veel sneller dan bij de D90, maar zoals ik al zei is het gewoon bij gelijk welk onderwerp. Het verschil is echt duidelijk. Ik dacht ook eerst dat het aan de teleconverter lag, maar hij gaat ook trager op mijn D90 zonder teleconverter, maar dat is dan niet storend traag.

Comment

Kan je die vraag niet eens stellen bij Nikon zelf die zouden toch moeten weten wat er aan de hand is, of anders eens op een andere D90 proberen dan weet je of het aan de body ligt.
                Ik heb al wel eens gehoord dat er verschil is in scherpstelsnelheid gewoonlijk hoe duurder hoe sneller maar aangezien een D90 toch veel resenter is dan een D70 zou ik eerder denken dat de D70 trager zou zijn.

Comment

Kan je die vraag niet eens stellen bij Nikon zelf die zouden toch moeten weten wat er aan de hand is, of anders eens op een andere D90 proberen dan weet je of het aan de body ligt.
                  Ik heb al wel eens gehoord dat er verschil is in scherpstelsnelheid gewoonlijk hoe duurder hoe sneller maar aangezien een D90 toch veel resenter is dan een D70 zou ik eerder denken dat de D70 trager zou zijn.
                  Ik zal eens een mail sturen naar Nikon, hopelijk antwoorden ze, want veel bedrijven doen dit niet. Dat de D70s trager zou zijn dan een D90 zou mij ook normaal lijken, het is daarom dat ik er mij helemaal niet aan versta. Wel doet de D70s zoals altijd iets vervelender bij het scherpstellen op onderwerpen met weinig contrast, wat ook normaal is.
                  In ieder geval bedankt voor de reacties.

Comment

Heb zonet even dezelfde test gedaan met de 300 Af-s F4 lens van nikon met de D90 en de D100 body (heb geen d70).
                    De D100 heeft dezelfde multicam 900 scherpstelsysteem, dus zou vergelijkbaar moeten zij met D70.

Mijn resultaten:
                    Over gans de lijn is de autofocus het snelst met de D90.
                    Het verschil was duidelijk merkbaar tussen de 2.

Heb wel geen TC waar ik met kan testen.

Lijkt me niet normaal dat je D90 trager is dan de D70.
                    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
                      Heb zonet even dezelfde test gedaan met de 300 Af-s F4 lens van nikon met de D90 en de D100 body (heb geen d70).
                      De D100 heeft dezelfde multicam 900 scherpstelsysteem, dus zou vergelijkbaar moeten zij met D70.

Mijn resultaten:
                      Over gans de lijn is de autofocus het snelst met de D90.
                      Het verschil was duidelijk merkbaar tussen de 2.

Heb wel geen TC waar ik met kan testen.

Lijkt me niet normaal dat je D90 trager is dan de D70.
                      Bedankt voor uw antwoord. Dat lijkt mij ook de meest normale en logische verklaring, het is toch al een hulp dat het probleem toch bij mijn D90 of lens ligt.

Comment

mijn 300 F4 focust niet of slecht op m'n D80, met teleconvector geen probleem.
                        Lens werkte perfect op mijn oude D70, en nu ook probleemloos op m'n D700
                        Heb ook nooit verstaan waarom het niet zo goed lukte op de d80

Comment

Enkele bedenkingen:
                          Zijn alle contacten proper?
                          Kan je met andere AFS lenzen vergelijken tussen D70s en D90?
                          Zit er misschen stof of vuil op de AF sensoren onderin het camerahuis?

MVG,

Comment

ik heb deze 300mm en de TC 1.4
                            Zonder TC heeft deze lenzen een heel snelle focus lock op een D3 en D300
                            De combinatie 300 + 1.4 is heel wat minder snel, zeker op een D300 (toch ook een degelijke body ) . Daarstraks nog getest op de airshow met veel licht.
                            BD0497BE : Nikon body + glas
                            www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Enkele bedenkingen:
                              Zijn alle contacten proper?
                              Kan je met andere AFS lenzen vergelijken tussen D70s en D90?
                              Zit er misschen stof of vuil op de AF sensoren onderin het camerahuis?

MVG,
                              Bedankt voor de reactie
                              De contacten zijn proper, maar ik heb ze net voor de zekerheid nog eens gekuist (zonder verschil natuurlijk)
                              Ik heb nog een AF-S lens liggen en die werkt op beide prima, ook bij mijn twee sigma's is er geen verschil. Het is dus enkel met deze lens
                              Mocht er stof op mijn AF sensoren zitten, zouden mijn andere lenzen toch ook vertragen en zou hij vervelend doen bij het scherpstellen, niet? Ik zal dat even controleren morgen, want mijn accu moet daarvoor minimum 60% vol zijn.

Ik heb in ieder geval al een mailtje gestuurd naar Nikon.

@ JePe: Zou dat hetzelfde probleem zijn als bij mij? Zonder TC is de lens op de D90 ook heel snel (toch sneller dan mijn beide Sigma's), maar op de D70s is ze duidelijk nog sneller...
                              Last edited by JasperVDH; 2 juli 2010, 22:34.

Comment

Working...
                              X