Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor BK wielrennen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lens voor BK wielrennen

morgen ga ik naar het BK wielrennen in Leuven,
    ik heb nog maar pas men D90 met een nikkor 18-105mm en een sigma 70-300mm in afwachting tot men nikkor 70-300 eindelijk binnenkomt. Ik vroeg me af welke lens van degene die ik nu heb de meest geschikte is voor het BK wielrennen.

alvast bedankt!
    Nikon D90 + AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Re: lens voor BK wielrennen

Het is afhankelijk van wat je juist op de foto wil, en hoe ver je van de actie zit.
    Voor wielrennen gebruik ik bijna altijd een 70-200 omdat die het meest bruikbare zoombereik heeft voor het grootste deel van de foto's.

Als je nog nooit wielrenners hebt gefotografeerd, en je wil meteen foto's maken op het Belgisch kampioenschap, waarom heb je dan nog geen foto's gemaakt op een of andere dorpskoers (nieuwelingen, juniors... maakt niet uit welke categorie) om te oefenen?
    Op het BK zal het zo druk zijn dat het moeilijk wordt om er mooie foto's te maken, de beste plaatsjes zullen zeker al bezet zijn.

Nu ga je zonder enige ervaring (wat wielrennen betreft) op pad, dan zouden de resultaten wel eens kunnen tegenvallen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Het is afhankelijk van wat je juist op de foto wil, en hoe ver je van de actie zit.
      Voor wielrennen gebruik ik bijna altijd een 70-200 omdat die het meest bruikbare zoombereik heeft voor het grootste deel van de foto's.

Als je nog nooit wielrenners hebt gefotografeerd, en je wil meteen foto's maken op het Belgisch kampioenschap, waarom heb je dan nog geen foto's gemaakt op een of andere dorpskoers (nieuwelingen, juniors... maakt niet uit welke categorie) om te oefenen?
      Op het BK zal het zo druk zijn dat het moeilijk wordt om er mooie foto's te maken, de beste plaatsjes zullen zeker al bezet zijn.

Nu ga je zonder enige ervaring (wat wielrennen betreft) op pad, dan zouden de resultaten wel eens kunnen tegenvallen...
      bedankt voor je reactie!
      Welja heb men camera nog maar pas en daarom ook nog maar net gestart met fotografie. Naar het BK ging ik sowieso, had ik die camera niet gehad ging er wss een compactje mee, maar nu ik hem heb, neem ik liever men D90 mee.
      Schitterende foto's is geen noodzaak, zondag ga ik vooral voor het BK en niet voor de foto's, maar uiteraard zou het leuk zijn mochten er paar mooie shoots tussen zitten.
      Maar ik verwacht er dus geen fotografie-wonderen

Comment

ik zou beiden meepakken.

heb zelf de 70-300 van nikon en die zou zeker goed dienen.
        70-300 van sigma kan ik niet, maar geraakt volgens veel review niet aan de enkels van de nikon versie.

18-105 zal zeker inzetbaar zijn.
        moest ik van u zijn zou ik kiezen voor het uitkomen van een bocht, dan heb je ze meestal mooi dicht en niet al te rap.
        maar moest ik van u zijn test die sigma ook maar es, kan gen kwaad.

qua instellingen zou ik gaan voor: S, 1/250, iso 100 (LO-1 of wa is't juist), camera pakt diafragma, auto wb, af-c, en centraal focus punt. 't is geen garantie op topplaten, maar is een beginpunt.
        nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          ik zou beiden meepakken.

heb zelf de 70-300 van nikon en die zou zeker goed dienen.
          70-300 van sigma kan ik niet, maar geraakt volgens veel review niet aan de enkels van de nikon versie.

18-105 zal zeker inzetbaar zijn.
          moest ik van u zijn zou ik kiezen voor het uitkomen van een bocht, dan heb je ze meestal mooi dicht en niet al te rap.
          maar moest ik van u zijn test die sigma ook maar es, kan gen kwaad.

qua instellingen zou ik gaan voor: S, 1/250, iso 100 (LO-1 of wa is't juist), camera pakt diafragma, auto wb, af-c, en centraal focus punt. 't is geen garantie op topplaten, maar is een beginpunt.
          Dank je voor de zeer nuttige info!
          Ja ik hoop dat men Nikkor 70-300 toch nog maandag binnenkomt en ik hem mee kan nemen op reis. Het is wel een mooie geste van de winkel dat ze de sigma ter vervanging al meegeven maar focus is idd aan trage kant.

Comment

Hoi BB, ik ben deze week ook voor het eerst een wielerwedstrijd gaan fotograferen (Halle-Ingooigem). Ik heb dit gedaan met 50D en 17-55 2.8 (heb nog niets anders van lenzen )
            en ik ben toch redelijk tevreden. Ik weet niet echt of dit mag, maar ik plaats hier een paar foto's om jouw oordeel te kennen (gezien jij blijkbaar wel reeds wielerwedstrijden hebt gefotografeerd). Aangezien het topic een wielerwedstrijd betreft denk ik dat het plaatsen van een paar voorbeeldfoto's mag. Indien deze foto's hier niet mogen, dan zou ik de mod. willen vragen ze te willen verwijderen.

Groetjes

Comment

Ik gebruik voor wielrennen 8 van de 10x de 70-300 VR. Alleen als ik een overzichtsfoto wil maken of wanneer de renners 1 voor 1 vlak langskomen (tijdrit) gebruik ik de 18-105.
              http://www.mariorentmeester.nl &
              http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
              | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                Hoi BB, ik ben deze week ook voor het eerst een wielerwedstrijd gaan fotograferen (Halle-Ingooigem). Ik heb dit gedaan met 50D en 17-55 2.8 (heb nog niets anders van lenzen )
                en ik ben toch redelijk tevreden. Ik weet niet echt of dit mag, maar ik plaats hier een paar foto's om jouw oordeel te kennen (gezien jij blijkbaar wel reeds wielerwedstrijden hebt gefotografeerd).
                Het grote probleem vind ik hier dat je met teveel scherptediepte hebt gewerkt , daardoor komen de renners niet mooi in beeld.
                Het gaat dus over de renners, en niet de omgeving. Tenzij die echt de moeite waard is om in beeld te brengen, maar dan ben je een heel ander soort foto's aan het maken, en dat kan ook heel mooi zijn (er zijn dus geen vaste regeltjes om "de beste foto" te maken).
                Voor landschappen zet je het diafragma vrij ver dicht, maar bij dit soort actiefoto's werk ik meestal op f3,5 - f4 en zoom ik in op de renners zodat de achtergrond mooi onscherp wordt.
                Dat maakt het niet gemakkelijker om correct te focussen, en daardoor zal je ook wel wat meer onscherpe foto's hebben.
                Met een lichtsterke telelens is het gemakkelijker om de achtergrond onscherp te krijgen, daarom gebruik ik liefst een 70-200 f2,8 voor sportfotografie.

Mijn persoonlijke mening over je foto's (niet om ze af te keuren, maar om te leren waar je op zou moeten letten):
                -foto 1: De scherpte zit achter de renners, je hebt hier niet correct gefocust. Door teveel scherptediepte komen de renners ook niet goed in beeld, je moet er teveel naar zoeken tussen alle zaken op de achtergrond.
                -foto 2: Hier maak je een foto vanaf de zijkant, dan kan je beter werken met een langere sluitertijd (1/100 sec bijvoorbeeld), en de renners blijven volgen terwijl je afdrukt. Daardoor wordt de achtergrond onscherp door de beweging van de camera en als je de renners met de juiste snelheid blijft volgen, dan staan die er scherp op.
                -foto 3: De beste uit de reeks, netjes gekadreerd, maar nog teveel scherptediepte waardoor de renner niet loskomt van de achtergrond.
                -foto 4: Niet juist gefocust waardoor de scherpte achter de voorste renners ligt, probeer de renners vooraan het scherpst in beeld te brengen. Als je echt inzoomt (met een tele) wordt dat nog veel moeilijker, zeker als je foto's maakt van een peloton waar de renners heel dicht bij elkaar zitten.

Ik weet niet welke scherpstel-mode je hebt gebruikt, maar voor actiefotografie moet je zeker werken op de continu-AF (servo-AF bij Canon), en het juiste scherstelpunt kiezen.
                Je moet dus vooraf bepalen waar je de renner in het beeld wil brengen, je kiest het gewenste scherpstelpunt, dan hou je de ontspanknop half ingedrukt en mik je op het hoofd van de renner, en als die goed in beeld komt (groot genoeg, juist gekadreerd zoals jij dat wil) dan druk je de ontspanknop veder in.
                Je kan dus niet het centrale AF-punt gebruiken en herkadreren, want dat staat het hoofd van de renner steeds in het midden van de foto. Probeer ook van de eerste keer juist te kadreren (juiste AF-punt kiezen), dan moet je niet alle foto's bijsnijden om er nog ergens een stukje van te gebruiken.

(Gisteren heb ik weer foto's gemaakt van een wielerwedstrijd, die heb ik net online gezet, geen enkele foto is bijgesneden, ze zijn gewoon in batch verkleind met Photoshop Elements 5. Ik heb geen zin om elke foto apart te bewerken, daarom zorg ik ervoor dat ze zo goed mogelijk uit de camera komen. Als het echt moet, bijvoorbeeld voor een afdruk, dan is het bij sommige foto's wel mogelijk om er nog een wat sterkere compositie uit te halen door ze toch nog wat bij te snijden.)
                BD0338BE

Comment

Het grote probleem vind ik hier dat je met teveel scherptediepte hebt gewerkt , daardoor komen de renners niet mooi in beeld.
                  Het gaat dus over de renners, en niet de omgeving. Tenzij die echt de moeite waard is om in beeld te brengen, maar dan ben je een heel ander soort foto's aan het maken, en dat kan ook heel mooi zijn (er zijn dus geen vaste regeltjes om "de beste foto" te maken).
                  Voor landschappen zet je het diafragma vrij ver dicht, maar bij dit soort actiefoto's werk ik meestal op f3,5 - f4 en zoom ik in op de renners zodat de achtergrond mooi onscherp wordt.
                  Dat maakt het niet gemakkelijker om correct te focussen, en daardoor zal je ook wel wat meer onscherpe foto's hebben.
                  Met een lichtsterke telelens is het gemakkelijker om de achtergrond onscherp te krijgen, daarom gebruik ik liefst een 70-200 f2,8 voor sportfotografie.

Mijn persoonlijke mening over je foto's (niet om ze af te keuren, maar om te leren waar je op zou moeten letten):
                  -foto 1: De scherpte zit achter de renners, je hebt hier niet correct gefocust. Door teveel scherptediepte komen de renners ook niet goed in beeld, je moet er teveel naar zoeken tussen alle zaken op de achtergrond.
                  -foto 2: Hier maak je een foto vanaf de zijkant, dan kan je beter werken met een langere sluitertijd (1/100 sec bijvoorbeeld), en de renners blijven volgen terwijl je afdrukt. Daardoor wordt de achtergrond onscherp door de beweging van de camera en als je de renners met de juiste snelheid blijft volgen, dan staan die er scherp op.
                  -foto 3: De beste uit de reeks, netjes gekadreerd, maar nog teveel scherptediepte waardoor de renner niet loskomt van de achtergrond.
                  -foto 4: Niet juist gefocust waardoor de scherpte achter de voorste renners ligt, probeer de renners vooraan het scherpst in beeld te brengen. Als je echt inzoomt (met een tele) wordt dat nog veel moeilijker, zeker als je foto's maakt van een peloton waar de renners heel dicht bij elkaar zitten.

Ik weet niet welke scherpstel-mode je hebt gebruikt, maar voor actiefotografie moet je zeker werken op de continu-AF (servo-AF bij Canon), en het juiste scherstelpunt kiezen.
                  Je moet dus vooraf bepalen waar je de renner in het beeld wil brengen, je kiest het gewenste scherpstelpunt, dan hou je de ontspanknop half ingedrukt en mik je op het hoofd van de renner, en als die goed in beeld komt (groot genoeg, juist gekadreerd zoals jij dat wil) dan druk je de ontspanknop veder in.
                  Je kan dus niet het centrale AF-punt gebruiken en herkadreren, want dat staat het hoofd van de renner steeds in het midden van de foto. Probeer ook van de eerste keer juist te kadreren (juiste AF-punt kiezen), dan moet je niet alle foto's bijsnijden om er nog ergens een stukje van te gebruiken.

(Gisteren heb ik weer foto's gemaakt van een wielerwedstrijd, die heb ik net online gezet, geen enkele foto is bijgesneden, ze zijn gewoon in batch verkleind met Photoshop Elements 5. Ik heb geen zin om elke foto apart te bewerken, daarom zorg ik ervoor dat ze zo goed mogelijk uit de camera komen. Als het echt moet, bijvoorbeeld voor een afdruk, dan is het bij sommige foto's wel mogelijk om er nog een wat sterkere compositie uit te halen door ze toch nog wat bij te snijden.)
                  Dank voor de verhelderende uitleg. Ik begrijp volkomen wat je bedoelt, maar het is verdorie niet makkelijk. Die mannen passeren zo vlug hé , t' waren beroeps, misschien beter de volgende keer proberen met een nieuwelingenkoerske .
                  En vooral met de lens die ik nu heb, passeren ze zo dicht dat je niet veel of bijna geen tijd hebt om te kadreren, richten, halfindrukken, doordrukken.....enz. Ben nu op zoek naar de kitlens 55-250 IS van Canon in 2de hands om eens een tele te proberen. Maar miscchien is de AF dan te traag ? Ik heb er nog geen ervaring mee. Valt dit mee (qua bereik) dan zie ik wel of ik een lichtsterker exemplaar koop.
                  Volgende keer probeer ik beter te doen, maar ik weet nu reeds dat dit niet mijn dada wordt..... een beetje/veel te moeilijk voor mij.
                  Last edited by Guest17; 28 juni 2010, 21:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Dank voor de verhelderende uitleg. Ik begrijp volkomen wat je bedoelt, maar het is verdorie niet makkelijk. Die mannen passeren zo vlug hé , t' waren beroeps, misschien beter de volgende keer proberen met een nieuwelingenkoerske .
                    En vooral met de lens die ik nu heb, passeren ze zo dicht dat je niet veel of bijna geen tijd hebt om te kadreren, richten, halfindrukken, doordrukken.....enz. Ben nu op zoek naar de kitlens 55-250 IS van Canon in 2de hands om eens een tele te proberen. Maar miscchien is de AF dan te traag ? Ik heb er nog geen ervaring mee. Valt dit mee (qua bereik) dan zie ik wel of ik een lichtsterker exemplaar koop.
                    Volgende keer probeer ik beter te doen, maar ik weet nu reeds dat dit niet mijn dada wordt..... een beetje/veel te moeilijk voor mij.
                    De 55-250 heeft een tragere AF dan een professionele 70-200, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je er geen actiefoto's mee kan maken.
                    Het percentage bruikbare foto's wordt wel kleiner, als je echt dat specifieke moment wil vastleggen dan heb je meer kans dat het lukt met beter materiaal, maar het geeft nooit 100% zekerheid, zelfs niet met een lens van meer dan 2000 euro op een camerabody van ruim 3000 euro...

Voor een wat beperkter budget heeft canon een 70-200 f4 L (zonder IS), die is beter geschikt voor actiefotografie dan de 55-250. Zo'n 70-200 f4 L kan je via de koopjes hier op het forum wel tweedehands vinden (soms moet je wel wat geduld hebben, en als er eentje te koop wordt aangeboden mag je niet te lang wachten, want dan is iemand anders er al wel mee weg).

Zonder te oefenen lukt het ook niet, als je meer sportfoto's maakt, dan leer je elke keer nog wat bij. Sportfotografie is eigenlijk niet zo heel erg moeilijk (toch niet als er voldoende licht is), maar zonder ervaring op te bouwen zal het zeker niet lukken.

Laat je niet ontmoedigen als de foto's de eerste keer wat minder zijn, leer uit je fouten, en maak de volgende keer betere foto's.
                    Zo heb ik het ook geleerd.
                    Het grote voordeel dat we nu hebben met digitale fotografie is dat je niet moet kijken naar de kostprijs per foto. Vroeger was het heel wat duurder om een aantal testfoto's te maken, en toen moest je voor elke foto ook nog opschrijven wat de instellingen waren als er iets uit wou leren (die camera-instellingen vind je nu terug in de exif van elke foto).
                    BD0338BE

Comment

Working...
                    X