Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron op Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron op Nikon D60

    Ik ben van plan om de Tamron 17-50mm F 2,8 SP Di II Nikon VC voor op mijn Nikon D60 aan te kopen, maar één ding is me echter niet helemaal duidelijk.

    Op de site vd Konijnenberg staat dit:

    De focale lengte van dit objectief staat gelijk aan een 26-78mm objectief in een 35mm film formaat.

    Normaal zou ik het bereik voor mijn Nikon D60 toch maal de cropfactor 1,5 moeten doen?
    Dus mijn huidige Nikkor 18-105mm komt neer op een bereik van 27-157mm.
    Hoe zit het met deze Tamron dan? Moet ik dit bereik ook maal mijn cropfactor doen?
    En zoniet, dan is het verste bereik 50mm, wat dan overeenkomt met op mijn huidige lens op 33mm?
    Of begrijp ik het helemaal verkeerd?
    Last edited by Mli; 19 juni 2010, 21:53.
    Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

  • #2
    Re: Tamron op Nikon D60

    Ik hoop dat iemand me gauw kan helpen want ik vind nergens de oplossing en zou deze lens graag één van deze kopen
    Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

    Comment


    • #3
      Re: Tamron op Nikon D60

      Die 26-78mm is al omgerekend, maar met de 1,6x cropfactor van canon blijkbaar. (hoewel ze wat laks zijn met hun omrekening...26 is eerder 1,5x en de 78 is er zowat tussen )

      De 17mm van de tamron kan je dus rechtstreeks vergelijken met de 18mm van je nikon. De 26mm van de tamron is omgerekend net zoals je zelf de 27mm van je 18-105 hebt berekend.
      De 50mm van de tamron komt dus overeen met...jawel de 50mm op je huidige lens

      Veel plezier met je aankoop!
      Last edited by Portmixus; 19 juni 2010, 22:15.

      Comment


      • #4
        Re: Tamron op Nikon D60

        Dus als ik mijn huidige lens op 50mm zet dan geeft dit net hetzelfde zoombereik als bij die Tamron op 50mm?
        Dus hoewel die Tamron speciaal voor cropcamera's is gemaakt, moet je dat bereik van 18-50 nog steeds vermenigvuldigen met je cropfactor?
        Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: Tamron op Nikon D60

          Oorspronkelijk geplaatst door Mli Bekijk bericht
          Dus als ik mijn huidige lens op 50mm zet dan geeft dit net hetzelfde zoombereik als bij die Tamron op 50mm?
          Dus hoewel die Tamron speciaal voor cropcamera's is gemaakt, moet je dat bereik van 18-50 nog steeds vermenigvuldigen met je cropfactor?
          Niet moeilijker maken dan nodig!
          Je Nikon is ook gemaakt voor cropcamera's, net zoals deze Tamron...wat er eigenlijk niet zo heel erg toe doet.
          Draai je Nikon van 18mm naar 50mm en je hebt hetzelfde bereik overlopen als met de Tamron...

          Die cropfactor is om "angle of view" te kunnen vergelijken met Full Frame camera's...niet meer niet minder (dus je zou hetzelfde zien met je lens op 33mm als met een 50mm lens op een FF).
          Maar een FF lens waarop 18mm staat en je monteert deze op je Nikon camera, dan gedraagt deze zich hetzelfde als je Nikonlens of Tamron op 18mm. Dus of je nu een FF lens koopt of een croplens, de mm's die erop staan zijn gelijk. Je moet niet omrekenen om lenzen met elkaar te kunnen vergelijken op dezelfde camera. Koop je een FF lens die gaat van 18-55, of je koopt een croplens die gaat van 18-55, op je crop camera geven beide lenzen hetzelfde beeld.
          Last edited by Portmixus; 19 juni 2010, 22:30.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron op Nikon D60

            De cropfactor zit in de camera, niet in de lens.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Tamron op Nikon D60

              Dus eender welke lens, of die nu voor een FF of cropcamera gemaakt is, moet ik bij mijn D60 vermenigvuldigen met mijn cropfactor 1,5?

              Oké, dan ben ik gerust! Ik dacht eerst dat die Tamron me dan echt een bereik van 18-50 zou geven, ipv maal mijn cropfactor van 1,5 (27-75mm).

              Ja het is wel ingewikkeld
              Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

              Comment


              • #8
                Re: Tamron op Nikon D60

                Als je een body hebt met cropfactor moet je al je lenzen die je er op plaatst maal die cropfactor doen en maakt het niet uit of dat DX of FX lenzen zijn.
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron op Nikon D60

                  Oké bedankt, ik begrijp het eindelijk =)
                  Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

                  Comment

                  Working...
                  X