Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon FD 85mm 1.2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon FD 85mm 1.2

    Ik heb mijn oog laten vallen op deze toch nog wel mooie (en dure) lens. Deze zou moeten komen op een canon 50D, nu vroeg ik mij af als deze lens het opzich nog waard is.

    Deze is uiteraard manueel focus, dus zou ik zo'n katz eye matglas willen monteren. Heeft er hier iemand ervaring met een FD lens op een digitale dslr samen met een ander matglas voor het manueel focussen?

    Worden de originele focuspunten van de 50D dan nog behouden, zie je ze nog oplichten?

    mvg Sander

  • #2
    Re: Canon FD 85mm 1.2

    je moet dan ook wel zo'n adapterring kopen he voor de lens effectief op je 50D past.

    denk niet dat je AF-punten oplichten vermits je geen AF meer hebt he

    Hoeveel moet die lens nog kosten btw?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Canon FD 85mm 1.2

      De lens zal prima zijn , daar twijfel ik niet aan, maar als je gaat tellen
      - aankoop lens
      - aankoop converter voor FD naar EF vatting
      - aankoop matglas

      Heb ik zo het gedacht dat je beter uitkijkt naar een EF 85 mm F1.2 L USM van de eerste generatie, dan win je de autofocus en bespaar je de adapter, of je dan al of niet nog een extra matglas wenst der buiten gelaten.

      MVG, Jeff c.
      Last edited by Digipics357; 18 juni 2010, 14:11.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Canon FD 85mm 1.2

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        De lens zal prima zijn , daar twijfel ik niet aan, maar als je gaat tellen
        - aankoop lens
        - aankoop converter voor FD naar EF vatting
        - aankoop matglas

        Heb ik zo het gedacht dat je beter uitkijkt naar een EF 85 mm F1.2 L USM van de eertse generatie, dan win je de autofocus en bespaar je de adapter, of je dan al of niet nog een extra matglas wenst der buiten gelaten.

        MVG, Jeff c.
        akkoord Jeff maar denk dat de 85 1.2 L niet zo dik gezaaid zijn tweedehands...
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Canon FD 85mm 1.2

          Optisch is ze het zeker waard, ze heeft een andere formule dan de EF, maar is wel ongeveer even goed als versie EF L II, op 1.2 zelfs een tikkeltje beter zo te zien! http://www.imx.nl/photo/optics/optics/page61.html

          Kijk ook even in dit topic http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-307908.html

          Je zal ze dus niet zomaar kunnen gebruiken op een Canon, met gewone adapter enkel als macrolens, of met correctieglas wel op oneindig, maar enkel als je het niet erg vindt om de kwaliteit van zo'n dure lens te beperken door er een stuk goedkoop glas tussen te zetten..
          Eigenlijk is de enige goede optie ze te (laten) converteren naar EF mount.

          Groeten
          koen
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #6
            Re: Canon FD 85mm 1.2

            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            akkoord Jeff maar denk dat de 85 1.2 L niet zo dik gezaaid zijn tweedehands...
            Niet vergeten dat er een versie II is
            Ik heb zonder veel zoeken een versie 1 gekocht in perfecte staat !
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Canon FD 85mm 1.2

              Wat moet zo'n goede adapter dan kosten? Kan er niet bepaald veel over vinden op google.

              Comment


              • #8
                Re: Canon FD 85mm 1.2

                Wat bedoel je met 'een goede adapter'?
                Je hebt de keuze tussen ofwel (beperkt?) kwaliteitsverlies, ofwel maximum tot een meter of 2 kunnen scherpstellen..
                De afstand mount <-> sensor/film moet exact juist zijn en een adapter kan niet dun genoeg zijn om dit te halen voor FD lenzen op EF camera's, anders zouden deze lenzen veel meer gezocht zijn.

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                je moet dan ook wel zo'n adapterring kopen he voor de lens effectief op je 50D past.

                denk niet dat je AF-punten oplichten vermits je geen AF meer hebt he

                Hoeveel moet die lens nog kosten btw?
                Met veel adapters heb je weldegelijk AF confirmatie, ik heb dat bvb met al mijn M42 lenzen, en zo merk je ook dat Canon zijn AF sensor toch wel wat onderschat, bij helder weer en sterke contrasten werkt die makkelijk door tot f8 en vaak nog tot f11
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon FD 85mm 1.2

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  je moet dan ook wel zo'n adapterring kopen he voor de lens effectief op je 50D past.

                  denk niet dat je AF-punten oplichten vermits je geen AF meer hebt he

                  Hoeveel moet die lens nog kosten btw?
                  De af punten moeten wel nog oplichten als ik een andere AF lens monteer he.
                  Ik zie die lens op ebay voor meer dan 500 euro staan. Maar ik heb ondertussen al door datt het wel een ERG dure grap zou worden en de 85L I een betere keuze zou zijn.

                  Jammer eigenlijk, want het is nog steeds een knappe lens, die waarschijnlijk alleen maar in waarde zal stijgen.



                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon FD 85mm 1.2

                    Dat zijn IMHO extreme prijzen, ik kocht mijn EF versie 1 voor 1000 Euro en geen problemen !

                    MVG, Jeff c.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon FD 85mm 1.2

                      Bij Fotoshop Aalten:
                      FD to EF adapter (met glas) € 64,95.
                      Splitscreen matglas voor de 50D € 34,95.
                      Samen dus € 99,90.
                      De AF punten blijven ten alle tijde zichtbaar in de zoeker.


                      Grtz, RF


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon FD 85mm 1.2

                        Kleine historie:de FD-adapters van Canon waren er om de pro's over te halen naar AF.Daarom deze adapters die bestemd waren om hun dure tele's nog te kunnen gebruiken op de nieuwe AF-camera's.Zijn zeer duur en niet te vinden.
                        Goedkopere adapters zijn er nog wel te vinden zonder of met glas.
                        Ik heb er één met glas of plastic ofwat??.Dit element is niet gefixeerd en kan in zijn schroefdraad naar voor en achter gedraaid worden over enkele mm,of eruit.
                        Op oneindig kan ik er geen scherpe foto's mee nemen.Dichterbij wel,maar je hebt dan wel een soft focus effect.De kleuren wergave is wel heel anders,dan men normaal verwacht.Meer groenachtig.NB:juist getest met een FD 50 1.8 en een 28 2.8.op een 5D.
                        Ik gebruik deze adapter om mijn oude macrobalg te koppelen op een EOS,maar zonder dat optisch ding erin.De FD's had ik nog liggen.
                        Persoonlijk zou ik dit niet aanraden.Heel de optische kwaliteit van de 85 gaat verkwanseld worden door dat onnozel optisch element in de adaptor.Wil je alleen close-up etc. zonder dit ding erin ok.Voor de rest ??
                        NB:is niet een adaptor van boven genoemde handel,maar op de afbeelding lijkt hij er zeer verdacht veel op.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon FD 85mm 1.2

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Kleine historie:de FD-adapters van Canon waren er om de pro's over te halen naar AF.Daarom deze adapters die bestemd waren om hun dure tele's nog te kunnen gebruiken op de nieuwe AF-camera's.Zijn zeer duur en niet te vinden.
                          Goedkopere adapters zijn er nog wel te vinden zonder of met glas.
                          Ik heb er één met glas of plastic ofwat??.Dit element is niet gefixeerd en kan in zijn schroefdraad naar voor en achter gedraaid worden over enkele mm,of eruit.
                          Op oneindig kan ik er geen scherpe foto's mee nemen.Dichterbij wel,maar je hebt dan wel een soft focus effect.De kleuren wergave is wel heel anders,dan men normaal verwacht.Meer groenachtig.NB:juist getest met een FD 50 1.8 en een 28 2.8.op een 5D.
                          Ik gebruik deze adapter om mijn oude macrobalg te koppelen op een EOS,maar zonder dat optisch ding erin.De FD's had ik nog liggen.
                          Persoonlijk zou ik dit niet aanraden.Heel de optische kwaliteit van de 85 gaat verkwanseld worden door dat onnozel optisch element in de adaptor.Wil je alleen close-up etc. zonder dit ding erin ok.Voor de rest ??
                          NB:is niet een adaptor van boven genoemde handel,maar op de afbeelding lijkt hij er zeer verdacht veel op.
                          Dit kan ik bevestigen, ik heb ook eens de mogelijkheid om met dergelijke adapter te werken, en het was balen, de kwaliteit zakt ongelooflijk.
                          Als ik dan hoor dat dit met de 85mm 1.2 zou gebruikt worden, dat zou ik 1000x zonde vinden.
                          een 85 FD 1.2 hoort op een FD camera, of een MFT met adapter (zonder extra glas)
                          Wil je de top op een canon, dan is de 85 EF 1.2 de oplossing.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon FD 85mm 1.2

                            Vermits de EF 1.8 85mm bestaat, is het HEEL moeilijk een andere 85mm op een Canon te verantwoorden.

                            Ik heb ook de 1.2, en het verschil in scherpte is marginaal. O ja, en op 1.2 fotograferen, levert massale CA op.

                            My 2 cts,
                            Dpaul
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon FD 85mm 1.2

                              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                              Vermits de EF 1.8 85mm bestaat, is het HEEL moeilijk een andere 85mm op een Canon te verantwoorden.

                              Ik heb ook de 1.2, en het verschil in scherpte is marginaal. O ja, en op 1.2 fotograferen, levert massale CA op.

                              My 2 cts,
                              Dpaul
                              EF 85 1.8 = schitterende lens

                              Vuistregel : heel lichtsterk = waaaaanzinnig duur, flaregevoeliger, veel meer CA volopen, extreem klein DOF volopen, AF fouten uitvergroot, enz ...

                              FD lenzen op Eos: alleen de macro's met glasloze adapter ok ... maar dat vertaalt zich tegenwoordig ook in de tweedehandsprijzen

                              Comment

                              Working...
                              X