Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma mirror-telephoto 600mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma mirror-telephoto 600mm

Ik vond op de zolder bij het oude fotomateriaal deze lens:

Een sigma mirror-telephoto multi-coated
    f/8 600mm met minolta vatting. (banjonet)

Nu vroeg ik me af of ik deze lens nog kan gebruiken? Of bestaan er adapters voor canon ofzo?

En indien ik die niet meer kan gebruiken, is deze dan nog iets waard?

groeten,

Bert
    canon en zen glas

Re: Sigma mirror-telephoto 600mm

Waarom zou je willen? Je hebt sowieso geen autofocus met mirrorlenzen en is ook nooit echt scherp en vooral f8!

Comment

Vandaar dat ik me afvroeg of het "rendabel" genoeg is om daarvoor een adapter ofzo voor te kopen...
      Want die bestaat echter wel (lees ik juist):
      canon en zen glas

Comment

Dag Bert,

Om op oneindig te kunnen focussen met een Minolta MD lens op je Canon heb je een adapter met correctieglas nodig .
        De goedkoopste adapters vindt je op Ebay uit China, 22,50 Euro verzendkosten inbegrepen : http://cgi.benl.ebay.be/Minolta-MD-M...faultDomain_77.
        In Europa ga je meer dan het dubbele betalen voor dezelfde adapter, het enige nadeel is dat ze een maandje onderweg kunnen zijn.

Sven
        Sony A58 met glas, Fuji X-E1
        Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
        Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Bedankt! misschien koop ik wel zo'n adaptoer!
          Aangezien die niet zo duur is, verlies ik dan veel lichtsterkte? Mijn lichtmeting verlies ik ook zeker?
          Ik heb ook nog een 50 mm 1,7 voor een minolta.
          Gaat die lens er dan ook op?
          (het is zo'n minolta camera X700 van vroeger dat is MD vatting?)

Dit lijkt me het proberen wel waard nee?
          Last edited by bert boute; 14 juni 2010, 23:44.
          canon en zen glas

Comment

Bert,

Spiegellenzen worden eigenlijk niet au serieux als "fotografie-waardig" beschouwd.
            Ze worden op ALLE forums belachelijk gemaakt!
            Zelf heb ik nog, uit een analoog leven, een Canon 500mm F/8 reflexlens (de technische beschrijving is een Maksutov-Cassegrain-lens) dat ik met een Hama-adapter zo nu en dan eens uit de kast haal, gewoon voor "the fun".
            Men zet het toestel op diafragmavoorkeuze en de lichtmeter doet het nodige om de correcte snelheid in te stellen.
            Handmatige focus en F/8 maken het niet simpel om bewegende onderwerpen vast te leggen maar ik heb het onlangs nog gebruikt bij de shoot van een sportwagen en voor het vastleggen van een parashutesprong op moment dat ze uit het vliegtuig springen (op 4 km hoogte).
            Niet iedereen houdt van de typische donut-achtige onscherpte.
            Een beetje nabewerking is een noodzaak. De vorige-generatie-lenzen zijn niet bijzonder geschikt voor de digitale sensoren. Speciaal een reflexlens (zij het Sigma of Canon) neemt het niet zo nauw met contrastregeling en kleurdiepte. Een beetje bijsturen is een noodzaak.
            Al bij al een leuke lens voor wat ik zou durven stellen "de seieuze fotograaf met een gevoel voor humor".
            Veel succes.
            Alain,

Comment

Zo'n reflexlens met autofocus bestaat trouwens wel hoor, Aradilon .

Minolta had die al en Sony dus nu ook: de 500mm f/8 reflex . Heel erg licht voor zo'n brandpuntsafstand (vergelijk maar eens met een 500mm f/4!), maar uiteraard alleen met goed licht of in combinatie met hoge ISO's te gebruiken. Het bokeh is inderdaad dat donutachtige en is soms lelijk (schijnt in de praktijk nogal mee te vallen).

Spijtig dat het nog een MD-vatting is, anders kon je een Sony entry-level kopen en 'm daarop gebruiken...
              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Working...
              X