Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke groothoeken voor FF camera's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke groothoeken voor FF camera's?

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Het objectief heeft ook een vaste zonnekap en die is eigenlijk te klein vandaar dat je eerder flare krijgt dan bijvoorbeeld de 17-40 die een veel grotere zonnekap heeft.
    Die is niet te klein, groter geeft vignetering. Logisch dat een 17-40 een grotere zonnekap kan hebben, want die heeft een kleinere hoek.

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Edit: Nu herinner ik mij dat je een soort stulp over de zonnekap kunt schuiven waarin je toch nog een filter kunt opschroeven maar de zin daarvan ontgaat me gezien de flare gevoeligheid.
    Dies tulp is de lensdop met daarin een lensdop van, dacht ik, 82mm. Eerst klaag je dat de zonnekap te klein en nu ontgaat je het nut? Deze constructie is alleen geschijt voor crop, bij FF heb je weer tunnelvisie.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      ... Deze constructie is alleen geschijt voor crop, bij FF heb je weer tunnelvisie.
      Vermoedelijk bedoel je geschikt
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht

Dies tulp is de lensdop met daarin een lensdop van, dacht ik, 82mm. Eerst klaag je dat de zonnekap te klein en nu ontgaat je het nut? Deze constructie is alleen geschijt voor crop, bij FF heb je weer tunnelvisie.
        Lees eens goed wat ik geschreven heb!
        De lensdop schuift over de zonnekap, maar je kunt een ring kopen (eigenlijk een stulp noem ik dat) die je eveneens over de zonnekap kan schuiven en in deze kunt ge een filter draaien.
        En kwestie de zonnekappen, dan moet je de twee objectieven eens naast elkaar houden en dan ga je zien wat ik bedoel.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Eerst en vooral : "Hello aan iedereen" !

Ik zou, zoals anderen, tussen twee modellen laten twijfelen:
          - 16-35mm L f/2.8 II
          - 17-40mm L f/4

Om een betere overzicht te hebben, lees maar die reviews (referentie site):
          - http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx

- http://www.the-digital-picture.com/R...ns-Review.aspx

Zou je in donkere situaties moeten shooten, dan 2.8. Het zal ook een kwestie van budget zijn want er is er toch wel één die meer dan het dubbel kost dan den andere ..

Ik heb wel de 17-40mm f/4 gekozen. Voor het aantal foto's dat ik ermee neem had ik geen goesting om 1125 euros te geven (cfr. kamera-express).

my 2 cent...

/O.

PS : zouden er wat fouten tussen liggen is wel mogelijk aangezien ndls mijn moedertaal niet is.
          Canon 5D mkII + grip - Sigma 50mm + 85mm f/1.4 - Canon 35mm f/1.4 - Canon 17-40mm L f/4 - Canon 24-70mm L f/2.8 - Canon 70-200mm L f/2.8 IS II - Speedlite 430 EX II - etc.
          >> Wedding photography : http://www.photoevent.be

Comment

Ik wil landschappen overdag fotograferen (zucht) en met 2.8 krijg ik veel te weinig scherpte over de gehele foto.
            Ik hoef geen lichtgevoelige groothoek en als ik al 's avonds schiet dan is dat op een statief.

De lenzen die jij hier boven noemt....sja, dan noem je ook wat. ik moet echter met een kleiner budget beginnen (staat hier allemaal aangegeven) vandaar mijn keus : de sigma 15-30. DAN verder sparen, sigma weer verkopen en dan komt er een 16-35L of 17-40l
            (alhoewel ik die extreme groothoeken wel erg gaaf vind)

Comment

Sigma 15-30 is binnen....wat hebben we er een lol mee gehad
              De meiden en ik hebben in een deuk gelegen.

Reken me niet af op deze foto, hij is onbewerkt en technisch waarschijnlijk een ramp, maar wat mij erg opvalt is de scherpte van de lens, prachtig Je kunt dat goed zien als je de foto middels ctrl-muiswiel opblaast.
              Geen front of backfocus....en zelfs in het licht en het zonnetje geen flare gezien...tot nu toe.
              Nu is het echt wennen...ik heb altijd een telelens op mijn toestel gehad en heb het idee dat mijn onderwerpen verzuipen in de foto....het is een totaal andere manier van fotograferen. Het komt nu echt neer op lijnenspel, doordachte compo's. Wel een uitdaging!

Last edited by Monica; 18 juni 2010, 22:24. Reden: foto gemaakt met sigma15-30....LOL

Comment

Best beginnen om de lens zoveel mogelijk horizontaal te houden anders nemen de vervormingen fel toe.
                En natuurlijk zoveel mogelijk zon in de rug, anders zal die halve tennisbal toch wel flare tonen hoor.
                Je gaat verstomd staan bij uw eerste landschap foto's, vooral als er een mooie wolkenhemel is.
                Ik zie je die lens niet snel verkopen meiske.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Bedankt voor de hele goede tip
                  Het is een superlens.

Comment

Working...
                  X