Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke groothoeken voor FF camera's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke groothoeken voor FF camera's?

Okay, het is wel een uitzoekerij (welke groothoek wel of niet op een FF kan, bij Canon is dat duidelijk...ef/ef-s)

Ik heb nu 3 biedingen gedaan op een Sigma 15-30 EX DG Asf IF voor Canon....allemaal rond de 200 Euro. Ik zou dolgraag de Canon 17-40L kopen,maar dat is me nu even een tandje te duur. Ik zie dat de sigma's 15-30 wel gewild zijn...ik kan hem over een half jaartje zo weer kwijt.

Tx...even afwachten

Comment

De 15-30 van Sigma is een heel goede keuze. Ik heb mijn 17-40L ervoor weggedaan destijds. Wel heeft de Sigma soms lelijke flare, maar daar is goed omheen te werken omdat het in de zoeker ook goed zichtbaar is.

Album met full size samples: http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...86790584_JDSbK
      De Sigma:

De Canon:

Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

He hand of een stukje papier voor de zon houden, helpt ook een boel om de flare te voorkomen. Wel uitkijken dat het niet op de foto komt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Over scherpte en vervorming ga ik me niet uitspreken, maar contrast en kleuren vind ik alleszins beter op onderste foto (kan aan de lenscoating liggen die misschien beter is bij L-lenzen -> daardoor ook minder last van lensflare).
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
            Over scherpte en vervorming ga ik me niet uitspreken, maar contrast en kleuren vind ik alleszins beter op onderste foto (kan aan de lenscoating liggen die misschien beter is bij L-lenzen -> daardoor ook minder last van lensflare).
            De kleuren zijn inderdaad warmer met de 17-40 en dat was ook de reden dat ik voor deze gekozen heb.
            Qua scherpte moeten ze niet voor elkaar onderdoen, qua vervorming vond ik de Sigma beter.
            Het is maar waar je de prioriteiten legt en bij mij waren dat de kleuren.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

kleuren kan ik altijd wat bijwerken. Ik ga zeker sparen voor de 17-40L, maar dan kan ik deze sigma 15-30 nog altijd voor een goede prijs kwijt Op Texel heb ik een groothoek...weeeeee

Comment

ehm...ik lees steeds UWA. Betekent dat Ultra Wide aaaaaaa(weet ik niet)

Comment

angle
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ahja

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                      Ik heb van een vriend een 18-50mm geleend van Sigma. Leuk....maar als ik hem op 16mm zet
                      hoe doe je dat?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

duh Dat foutje heb ik al gecorrigeerd Bouk. Ik bedoelde natuurlijk 18mm.

Voor de Sigma 15-30mm kenners... ik lees op het internet dat je er geen filter op kunt plaatsen? Klopt dit? Ik had er graag wel een polarfilter opgezet namelijk.
                        Tx!
                        Last edited by Monica; 16 juni 2010, 09:13.

Comment

duh Dat foutje heb ik al gecorrigeerd Bouk. Ik bedoelde natuurlijk 18mm.

Voor de Sigma 15-30mm kenners... ik lees op het internet dat je er geen filter op kunt plaatsen? Klopt dit? Ik had er graag wel een polarfilter opgezet namelijk.
                          Tx!
                          Inderdaad dit kan niet, je kunt enkel een gelatine filter achter de lens plaatsen.
                          Maar het gebruik van een CP filter raad ik zeker niet aan bij een UWA objectief daar je nooit (of slechts per toeval misschien) het gewenste effect kunt krijgen.
                          Het objectief heeft ook een vaste zonnekap en die is eigenlijk te klein vandaar dat je eerder flare krijgt dan bijvoorbeeld de 17-40 die een veel grotere zonnekap heeft.

Edit: Nu herinner ik mij dat je een soort stulp over de zonnekap kunt schuiven waarin je toch nog een filter kunt opschroeven maar de zin daarvan ontgaat me gezien de flare gevoeligheid.
                          Je kunt natuurlijk altijd een stuk papier opzij van de lens houden, zoals hier iemand al opmerkte, maar heel handig is dit niet.

Grtz, RF
                          Last edited by Red Falcon; 16 juni 2010, 10:09. Reden: aanvullende informatie

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Okidoki, zonder filter is ook prima
                            Er staan er toevallig heel veel te koop op marktplaats Er zijn er al 3 van de lijst af die gisteren en vandag verkocht zijn.
                            De mijne krijg ik morgen

Comment

Okidoki, zonder filter is ook prima
                              Er staan er toevallig heel veel te koop op marktplaats Er zijn er al 3 van de lijst af die gisteren en vandag verkocht zijn.
                              De mijne krijg ik morgen
                              Veel plezier ermee Mon, enkel een beetje opletten waar de zon staat.
                              Mocht je ooit een Vivitar 20mm M42 zien staan ....... dan graag een seintje.

Grtz, RF

Comment

Wel een 21mm:

Vivitar Wide-angel 21mm F3.8 nr 3700289 m42

Ik zoek verder

Comment

Working...
                                X