Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke groothoeken voor FF camera's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke groothoeken voor FF camera's?

Wat een slachting....ik zoek al weken naar een redelijk extreme groothoek voor mijn 5DmkII, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
    Ik heb van een vriend een 18-50mm geleend van Sigma. Leuk....maar als ik hem op 16mm zet is het net alsof ik door een zwarte tunnel kijk, de randen zijn compleet zwart.
    Ik wil heeeeeel graag de 17-40L kopen, maar er kwam wat lulligs tussen (kapot beeldscherm) dus ik heb daar vooralsnog de centen niet voor.

Dus mijn vragen:

Waarom krijg ik een zwarte cirkel aan de buitenkant van de foto? Het is een EF lens (geen EF-s)

Welke lensen (sigma, tamron tokina) passen wel op een FF en welke geeft goede foto's? (ja oke niet als de 17-40, maar toch redelijke foto's)

tx!

Re: welke groothoeken voor FF camera's?

Ik gebruik nu een Sigma 15mm FE als UWA op mijn D700. Dat is 2 vliegen in één klap: FE + UWA. FE recht uit de camera en UWA via de software met DxO 6 staat alles echt haaks, als je toestel tenminste rechthoud. Het is even leren om te weten wat het bereik rectilineair is in het FE zoekerbeeld/

PS het is niet echt vreem dat tunneleffect met de 18-50 want dat is een croplens.
    FE

ontvist
    Last edited by hjanssen; 14 juni 2010, 04:44.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Maar wat is dat tunneleffect dan en welke lenzen van canon, sigma, taron, tokina zijn dan wel geschikt voor een FF?
      De meeste lenzen lijken voor een CF camera gemaakt te zijn.
      Gaaf om te zien hoe je zo'n foto recht kunt zetten!

Comment

Een objectief dat speciaal is ontwikkeld voor een crop camera, hoeft alleen maar een chip van 18x24 mm te belichten (bij Canon nog ietsje kleiner, meen ik). Als je zo'n objectief op een full format camera gebruikt (dus met een chip van 24x36mm) dan zie je zwarte randen, omdat het objectief de stralengang van het licht anders regels dan een exemplaar dat voor full format geschikt is.

Canon's EF objectieven zijn geschikt voor FF, EF-S voor crop.

Groet,
        Peter

Comment

aha...en voor sigma's....zijn daar de DC's voor CF en voor Tamron de Di II's?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Maar wat is dat tunneleffect dan en welke lenzen van canon, sigma, taron, tokina zijn dan wel geschikt voor een FF?
            De meeste lenzen lijken voor een CF camera gemaakt te zijn.
            Gaaf om te zien hoe je zo'n foto recht kunt zetten!
            Zeker dat je 't over een sigma 18-50 hebt? Je spreekt immers over 'op 16mm zetten"
            (als je het toevallig eerder over de sigma 15-30 hebt dien je heel de beschermkap er af te halen, en niet enkel het voorste plastieken deel)
            Los van de flare-gevoeligheid ben ik wel tevreden van mijn 15-30 op FF

Comment

18 mm bedoelde ik. Ik heb helaas geen 16mm>

Comment

18 mm bedoelde ik. Ik heb helaas geen 16mm>
                'k vrees dat het beste betaalbare alternatief voor de 17-40/f4 ... een tweedehands 17-40/f is
                (of een Sigma 15-30, Sigma 12-24. Mijn Sigma 20/1.8 heeft op FF ook een 2e leven gekregen)

Comment

bij sigma is het zodat:
                  dc is voor crop
                  en dg is voor full frame.
                  Teminste dat is wat ik begrepen had

de 12mm-24mm. van sigma is een hele mooie lens en 100% geschikt voor full frame.
                  Sony A-700 + Grip - Lenzen van sigma 12-24mm F4.5-5.6 HSM - 24-60mm F2.8 - 24-70mm F2.8 hsm - 50mm F1.4 - 70mm F2.8 Macro - 105mm F2.8 Macro - 120-400mm F4.5-5.6 Hsm - Metz AF-58.

Comment

aha...en voor sigma's....zijn daar de DC's voor CF en voor Tamron de Di II's?
                    Inderdaad.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Mocht je ooit de kans krijgen de Sigma 15-30 tweede hands te kopen.......(zeer zeldzaam) uitstekend objectief en niet meer nieuw verkrijgbaar.
                      Zou zo'n 250 euro moeten kosten.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        de Sigma 15-30 tweede hands te kopen.......(zeer zeldzaam)
                        Dan had ik ontzettend veel geluk, want ik had hem binnen een dag te pakken.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Sigma heeft geen 18-50 voor full-frame.
                          Die 18-50 f2,8 EX DC past wel op een full-frame camera, maar omdat de lenselementen te klein zijn krijg je dat "tunnel-effect".

Bij Canon heb je keuze tussen de 17-40 f4 L en de 16-35 f2,8 L IS.
                          De eerste kan je geregeld tweedehands vinden voor zo'n 450 euro, de tweede is een heel pak duurder (en die zal je wat moeilijker tweedehands kunnen vinden omdat er minder in omloop zijn).

De Sigma 12-24 zou ook heel goed zijn (maar je moet die wel eerst testen bij aankoop, want de kwaliteitscontrole is vrij zwak bij Sigma).

Ik gebruik zelf een Canon 16-35 f2,8 L II, en die is heel goed (maar ook heel duur).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Mocht je ooit de kans krijgen de Sigma 15-30 tweede hands te kopen.......(zeer zeldzaam) uitstekend objectief en niet meer nieuw verkrijgbaar.
                            Zou zo'n 250 euro moeten kosten.

Grtz, RF
                            Die zeldzaamheid valt volgens mij wel een beetje mee... Konijn heeft zelfs regelmatig occasions in de vitrine liggen, zoals op dit moment ook weer. Ik heb dit objectief zelf ook een tijdje gehad (had hem ook tweedehands gekocht bij Konijn) maar ik was er niet zo over te spreken eigenlijk. Scherpte was prima maar de hoeveelheid flare was wat mij betreft een echte dealbreaker
                            www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Die zeldzaamheid valt volgens mij wel een beetje mee... Konijn heeft zelfs regelmatig occasions in de vitrine liggen, zoals op dit moment ook weer. Ik heb dit objectief zelf ook een tijdje gehad (had hem ook tweedehands gekocht bij Konijn) maar ik was er niet zo over te spreken eigenlijk. Scherpte was prima maar de hoeveelheid flare was wat mij betreft een echte dealbreaker
                              Deftig prijsje daar in Den Ham toch.
                              Is inderdaad vrij gevoelig voor flare maar welke UWA niet?
                              Ik heb dit objectief eens mogen gebruiken op mijn 5D en ik vond die heel scherp en die had toch weinig lensvervorming, ik zou zelfs durven zeggen minder dan mijn 17-40.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                              Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Working...
                              X