Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-75 2.8 (of toch niet?)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 28-75 2.8 (of toch niet?)

Sinds een half jaar in het bezit van mijn 1e spiegelreflex, Nikon D90 met 18-105 kitlens. Ook een 1e reeks avondlessen gevolgd. Het fotograferen bevalt me en ik wil me graag een extra objectief aanschaffen, graag lichtsterk voor creatievere/kwalitatievere foto's op evenementen (optredens, wielerwedstrijden,...) en portretten (klaar voor de volgende opleidingsmodule).

Na wat rondsnuffelen kwam ik bij de Tamron 28-75 2.8
    Reden: De (slik) prijs van het echte Nikon-materiaal en de goede resultaten (prijs/kwaliteit) op o.a. www.photozone.de in vergelijking met Sigma.

Waarom ik nog niet naar de winkel ben gelopen heeft te maken met een aantal reacties op dit forum.
    1. Meestal wordt de 17-50 versie aangeraden voor toestellen met crop-factor.
    Blijft dit advies ook van kracht gezien mijn vooropgestelde gebruik?

2. Al meermaals las ik reacties over goede en slechte exemplaren!?
    Zit er dan zoveel verschil tussen 2 (gelijke) producten? Scherp, onscherp.
    Enig advies voor in de winkel? (Als beginnend fotograaf) Hoe test ik dit? Waarop let ik? Wat doe ik best als ik aan de toonbank sta? Kan ik een product weigeren en zomaar een ander exemplaar vragen?

Graag advies zodat ik wat zelfzekerder de knoop kan doorhakken.

Alvast bedankt, Jeroen

Re: Tamron 28-75 2.8 (of toch niet?)

Als portretlens op een cropcamera is de 28-75 zeker geschikt. Ik heb ze zelf ook lange tijd gebruikt op een D50 en een D200. Fantastische lens als je kan leven met het gebrek aan groothoek op een cropcamera.

Voor optredens zal het met deze lens ook nog wel lukken als je vooraan kan staan, bij wielerwedstrijden zal echter het bereik van 75 mm te kort schieten.

Aangezien de lens bij mij ook dienst deed als all-round lens, kwam ik vaak groothoekbereik te kort. Ik heb ze uiteindelijk verkocht en een Nikon 17-55 f/2.8 gekocht.

Hoe testen?
    Door bijvoorbeeld je laptop mee te nemen en opnames te maken op verschillende brandpuntafstanden en diafragma's en deze op 100% te beoordelen. Uiteraard mag je een lens weigeren als ze volgens jou niet voldoet.
    Ben je niet zelfzeker genoeg, dan ga je beter naar een adres waar je in vertrouwen kan kopen en naderhand omruilen als je niet tevreden bent.

Succes,

Wim
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Working...
    X