Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een nieuwe lens ipv 18-55 kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een nieuwe lens ipv 18-55 kitlens

Afgelopen vakantie is mijn kitlens 18-55 gevallen. Nu ben ik genoodzaakt om een nieuwe aan te schaffen, maar wil ik er eigenlijk een stapje op vooruit.

Ik heb ook een 55-250 mm lens, waarvan ik de scherpte van de foto's veel beter vond. Tijdens een Canon workshop heb ik daar eens vragen over gesteld en toen kreeg ik als antwoord dat bijvoorbeeld de 17-55 dezelfde kwaliteit foto's levert.

Nu vroeg ik me af of mensen hier op het forum ervaring hebben met deze lens, of me wellicht een andere lens aanraden.

Alvast vriendelijk bedankt voor alle tips.
    Angela

Re: Een nieuwe lens ipv 18-55 kitlens

Advies zoek eens op het forum. Je zult vast en zeker meerdere topics vinden waar je antwoord op je vragen zult vinden ;-)

De 17-55 is absoluut een top objectief en zeker stapje hoger dan de kitlens en 55-250. De 17-55 wordt vaak vergeleken met de L objectieven
    Last edited by Superdaantje; 12 juni 2010, 23:23.

Comment

Dezelfde kwaliteit fotos lijkt me een understatement.
      'k Heb zelf de 55-250, dat zeker geen slechte lens is en voor z'n prijs best scherpe fotos aflevert, maar niets vergeleken met de Canon 17-55 die 'k een 4tal maand geleden aankocht (ter vervanging van m'n kitlens btw).
      Het is een hele investering (dubbel zo duur als z'n tegenhangers van Sigma & Tamron), maar zoals ook Superdaantje aanhaalde: het is een absolute topper!
      Canon thingies

Comment

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik hem inderdaad ga aanschaffen.
        Natuurlijk heb ik her en der al op het forum rondgelezen. En las ook over een polarisatiefilter en een zonnekap. Ter bescherming en nog betere foto's (contrast) denk ik dat ik ook deze ga aanschaffen.

Kan iemand mij wellicht uitleggen wat er bedoeld wordt met L objectieven?

Bedankt,
        Angela

Comment

Polarisatie filter is niet nodig, deze dient niet te bescherming, maar heeft een ander doeleinde en om deze goed te kunnen gebruiken dien je de basis goed onder de knie te hebben, gezien je vraag heb ik het vermoede dat dit nog niet het geval is

Hier een handige link waar je veel informatie vindt over de belangrijkste basis principes van fotografie

Zonnekap zou ik wel adviseren heb deze er altijd op zitten. Ter bescherming en natuurlijk waarvoor die gemaakt is als zonnekap

UV filter zou ik afraden voor bescherming, aangezien de Canon sensor niet gevoelig is voor UV stralen. En filter blockt toch weer iets (stop) licht. Als men perse een filter wenst een transparant filter.

L objectieven zijn objectieven uit de professionele serie van Canon (met het rode randje) En zijn geschikt voor Full Frame (FF), brouwkwaliteit is vaak beter en in de meeste gevallen zijn beter geschikt tegen wind weer en regen. Dit wat de 17-55 niet is (maar dit is in jou geval niet van belang)
          Last edited by Superdaantje; 13 juni 2010, 11:23.

Comment

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de Canon 17-55 een heel goed objectief is. Dus heb je het budget er voor (over), go for it ..... Als je het echter hebt over een stapje hoger dan je kitlens, dan is de Tamron 17-50 wellicht ook het overwegen waard. Is stukken goedkoper dan de Canon maar schijnt (geen eigen ervaring) - zeker qua verhouding prijs/kwaliteit- erg goed te zijn.

Veel succes met je keuze

Humphrey

Comment

Beste forumleden,

Enkele weken later heb ik nogsteeds geen keuze gemaakt, maar nu zo voor de vakantie moet ik wel een keuze gaan maken. De Canon 17-55 lens ter vervanging van mijn kitlens is toch een behoorlijk dure aankoop. Maar voor mijn gevoel wil ik wel graag een Canon lens kopen.

Is er wellicht een lens welke qua kwaliteit / prijs tussen deze beide lensen in zit? 750 euro voor een nieuwe lens vind ik echt wat te duur....

Alvast bedankt,
              Angela

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door angelast Bekijk bericht
                Beste forumleden,

Enkele weken later heb ik nogsteeds geen keuze gemaakt, maar nu zo voor de vakantie moet ik wel een keuze gaan maken. De Canon 17-55 lens ter vervanging van mijn kitlens is toch een behoorlijk dure aankoop. Maar voor mijn gevoel wil ik wel graag een Canon lens kopen.

Is er wellicht een lens welke qua kwaliteit / prijs tussen deze beide lensen in zit? 750 euro voor een nieuwe lens vind ik echt wat te duur....

Alvast bedankt,
                Angela
                je zou eens op de 2de hands markt kunnen kijken. Daar vind je er misschien eentje voor een 550-600€.

hier op het forum zijn regelmatig leuke aanbiedingen en op www.fotobeurs.com heb ik ook al wat gevonden.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Als TS de oude versie (zonder IS) heeft laten vallen kan hij misschien nu de nieuwe kitlens mét IS kopen, die is beslist even scherp als de 55-250 en kost maximum 100 EUR
                  Last edited by palombian; 10 augustus 2010, 10:46. Reden: kitlens

Comment

En een ef 17-40 f4 L? Nieuw ergens 650 euro en tweedehands 450 euro inclusief zonnekap.

Toch een mooi objectief voor op een crop (en ff maar dat is niet aan de orde).

En tussen 40 en 55 zit nu niet zo veel verschil
                    ::: Flickr :::

Comment

Mag ik vragen wat er bedoeld wordt met crop?
                      En kun je een lens ook goed tweedehands kopen? Een beetje een risico denk ik.

Zou graag niet meer dan 500 euro uitgeven, met de garantie van een nieuwe lens en dan Canon. Wil wel een lens waar je mooie foto's mee kunt maken want ga 4 weken naar China en wil mooie landschappen fotograferen.

Alvast bedankt voor alle tips,
                      Angela

Comment

Angela

crop: sensorformaat. Bij jouw Canon is je sensor 1.6 keer kleiner dan 35mm film en full frame sensors (even groot als 35mm film)

Heel wat digitale camera's hebben een sensor van het formaat van APS film. Dat heeft invloed op de beeldhoek die een lens met een bepaald brandpunt heeft. Je leest hier heel vaak dat een 18mm een 28mm op crop is aangezien je om het 35mm equivalent te berekenen het brandpunt van de lens vermenigvuldigd met 1.6 (omdat de sensor x 1.6 even groot is als 35mm formaat)

Natuurlijk blijft een 18mm altijd een 18mm maar de beeldhoek van die lens is vergelijkbaar met die van een 28mm op een 35mm camera. Blijkbaar willen alle fotografen, nu toch ongeveer een decennium na de invoer van de cropsensor, nog altijd weten wat een brandpunt betekent in 35mm equivalent. En dat terwijl daar heel wat mensen tussen zitten die nooit 35mm gebruikt hebben. Een beetje zoals een 6 jarige leren euro's naar franken om te rekenen.

Ik vind het veel handiger de diagonaal te nemen van een bepaalde sensor/filmformaat en daarmee verder te rekenen. Voor jouw canon (diagonaal net geen 27 mm) komt dat neer op ongeveer de volgende reeks.

+/- 1/2 diagonaal = groothoek 17mm
                        +/- 1 x diagonaal = standaardlens 30 mm
                        +/- 2-5 x diagonaal = kleine tele/portret 70 mm
                        +/- 7-10 x diagonaal = al heel serieze tele 300 mm

Een lens 2de hands kopen houdt een zeker risico in, maar kleiner dan je zou denken. Als de lens er goed uitziet en de focus- en zoomringen draaien soepel en zonder verschillen in weerstand en het diafragma klapt vlot open en dicht (testen met ijzeren lipje aan achterkant van de lens) kan je er van uitgaan dat het allemaal in orde is.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Zou graag niet meer dan 500 euro uitgeven, met de garantie van een nieuwe lens en dan Canon. Wil wel een lens waar je mooie foto's mee kunt maken want ga 4 weken naar China en wil mooie landschappen fotograferen.

Alvast bedankt voor alle tips,
                          Angela
                          Tweede hands is vaak goed te doen. Zelf nog nooit gedaan, maar veel goede verhalen over gehoord. Tips voor tweedehands aankoop doorzoek het forum eens.

Voor landschappen is een 10-22 en de 17-40 interessant. Voor tele is de 55-250 een mooi objectief.

Zelf vertrek ik over drie weken voor rondreis naar China en ik neem de 17-40 en de 24-105 en 70-200IS mee. Waarvan de 24-105 het meeste van de tijd de body zal sieren.

Wat betreft crop:

Comment

En kun je een lens ook goed tweedehands kopen? Een beetje een risico denk ik
                            driekwart van mijn lenzen zijn tweedehands
                            je betaalt ong 70% van de nieuwprijs voor goed materiaal van max 3-4 jaar oud
                            eigenlijk redelijk veel, want ook een lens verslijt en veroudert technologisch

als je het niet prettig vindt doe je het beter niet

Comment

Working...
                            X