Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm1.4 canon <--> sigma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm1.4 canon <--> sigma

Er is op de forum wel al eens gepraat over deze 2 lenzen.

Maar wat ik mij afvraag?
    De lens van sigma heeft een diameter van 77mm en die van canon een diameter van 58mm.

Ik veronderstel dat er in het canon objectief glas zit van betere kwaliteit.
    (omdat canon het objectief kleiner kan bouwen dan sigma)

Is het dan correct dat canon een beter objectief heeft gemaakt,
    of heeft sigma door het objectief wat groter te bouwen, het beter gemaakt?

Re: 50mm1.4 canon &lt;--&gt; sigma

Ik ken de Sigma niet, maar de canon is veruit mijn favoriete lens. De andere gebruik ik vaker, maar 70% van mijn persoonlijk beste platen, komen uit deze lens. Voor het prijsverschil zou ik het niet laten en de canon nemen.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Comment

Niet twijfelen en gewoon voor de Sigma gaan ! Ik ben er absoluut tevreden van en heb er mijn Sony 50/1.4 voor ingeruild.

DPR review :
      "Conclusion - Pros
      ■Class-leading image quality
      ■Relatively low vignetting even at wide apertures on full frame
      ■Reasonably fast and positive autofocus, with full-time manual override
      ■Very good build quality
      Conclusion - Cons
      ■Large and heavy for a 50mm F1.4
      ■Expensive

This new lens essentially redefines its class, and for once the results really live up to the marketing hype; compared to previous designs, we see significantly improved sharpness at large apertures (presumably due to a reduction in aberrations through the use of an aspherical element), and substantially lower vignetting due to that that oversized lens barrel. Chromatic aberration (both axial and lateral) has been impressively minimized, and distortion is low - in optical terms there's simply little to fault.
      ...
      In short, Sigma appears to have taken a fresh look at how photographers now tend to use 50mm primes as a complement to zooms for low-light and portrait shooting...
      The result is a 50mm F1.4 which is a far better portrait lens on APS-C than legacy primes designed for 35mm film, as well as an extremely competent standard on 35mm full-frame."
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seedn Bekijk bericht
        Ik veronderstel dat er in het canon objectief glas zit van betere kwaliteit.
        (omdat canon het objectief kleiner kan bouwen dan sigma)
        De Sigma is groter (onder meer) omdat er meer glas in zit:

"8 elements in six groups, 1 aspherical lens element"

Tegenover de canon:

"7 elements in 6 groups"

Voor de rest heeft ze een aantal voordelen tegenover de Canon.
        Zoek in google maar eens wat reviews (onder meer één hier op het forum:
        http://forum.belgiumdigital.com/f35/...sm-221022.html. Maar ze is wel duurder en groter.
        Have fun!
        EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Met zo'n grote lenselementen zou je toch mogen verwachten dat er veel minder vignetting is, en dat de randen van de foto's scherper worden, maar dat lijkt hier toch zeker niet zo:

In het center van de foto is de Sigma dus hééél scherp, maar de randen vallen flink tegen.
          De Canon doet het aan de randen heel wat beter, zelfs met de veel kleinere lenselementen.
          Je zal dus het onderwerp in het center van het beeld moeten houden als je zo scherp mogelijke foto's wil maken met de Sigma...

Bij Photozone hebben ze de Canon 50mm f1,4 nog niet getest op een full-frame, maar als ik de vignetting vergelijk bij de APS-C tests, dan is die van de Sigma maar een heel klein beetje beter dan bij de Canon (0,79 EV op f1,4 bij de Sigma, 0,82 EV bij de Canon op f1,4).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
            Voor het prijsverschil zou ik het niet laten en de canon nemen.
            Ook niet als de Sigma beter is?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Met zo'n grote lenselementen zou je toch mogen verwachten dat er veel minder vignetting is, en dat de randen van de foto's scherper worden, maar dat lijkt hier toch zeker niet zo:

In het center van de foto is de Sigma dus hééél scherp, maar de randen vallen flink tegen.
              De Canon doet het aan de randen heel wat beter, zelfs met de veel kleinere lenselementen.
              Je zal dus het onderwerp in het center van het beeld moeten houden als je zo scherp mogelijke foto's wil maken met de Sigma...

Bij Photozone hebben ze de Canon 50mm f1,4 nog niet getest op een full-frame, maar als ik de vignetting vergelijk bij de APS-C tests, dan is die van de Sigma maar een heel klein beetje beter dan bij de Canon (0,79 EV op f1,4 bij de Sigma, 0,82 EV bij de Canon op f1,4).
              Het verschil tussen midden en rand is idd groter bij de Sigma, maar dan voornamelijk omdat ze in het midden veel beter is, niet omdat de randen véél slechter zouden zijn (wel een beetje op 1.4; alles volgens de test, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee)
              Ik hoop dat deze link werkt, het zou een vergelijking tussen de 2 lenzen op FF moeten zijn:
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Het verschil tussen midden en rand is idd groter bij de Sigma, maar dan voornamelijk omdat ze in het midden veel beter is, niet omdat de randen véél slechter zouden zijn (wel een beetje op 1.4; alles volgens de test, ik heb er geen persoonlijke ervaring mee)
                Ik hoop dat deze link werkt, het zou een vergelijking tussen de 2 lenzen op FF moeten zijn:
                http://www.dpreview.com/lensreviews/...ration.xml%3F2
                Dat is inderdaad een goede vergelijking, daar is de Sigma beter met het diafragma ver open.
                Als ze ook nog de focusproblemen opgelost krijgen dan is de Sigma duidelijk beter dan de Canon. Bij Sigma moet je blijkbaar wat geluk hebben om een goede lens te treffen...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Als ze ook nog de focusproblemen opgelost krijgen dan is de Sigma duidelijk beter dan de Canon. Bij Sigma moet je blijkbaar wat geluk hebben om een goede lens te treffen...
                  In het andere topic hierover dat hier op BD momenteel loopt is geopperd dat dat
                  hoogstwaarschijnlijk is opgelost in de latere reeksen en vooral een probleem was in het begin
                  toen de lens nog niet zo lang uit was.
                  Have fun!
                  EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Dus eigenlijk is de sigma zéér geschikt voor mijn 50D (cropcamera), als hij de randen wat afsnijdt, of maakt dit weinig verschil??

Comment

Working...
                    X