Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is slecht? ten opzichte waarvan?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is slecht? ten opzichte waarvan?

ik heb sinds kort een nieuw toestel aangeschaft een Eos 500d, en ben nu op zoek naar een objectief met meer tele.

nu is mijn budget beperkt en stel vragen op forums over sommige objectieven en lees dan dat ze niet goed zijn: niet scherp, lichtopbrengst.. enz enz.

Nu vraag ik me af.. wat is slecht?
    Hiervoor had ik een 'normale' camera waar je geen lens op kon schroeven (fuji s7000)
    wat is de kwaliteit dan van zo'n lens ten opzichte van een losse lens?

objectieven waar het over ging zijn oa. canon 55-200mm en tamron 18-125mm en
    kennelijk een relatief goede 55-250mm van canon (die had de meest positieve reakties).

ook zie ik veel L objectieven voorbij komen voor veel geld, is dit allemaal niet te vergelijken met een vaste lens op een camera of?...

hopende op duidelijkheid

Gr
    Ruud
    Whoot Whoot! nu Fuji S7000
    YES YES Eindelijk heb ik mijn 505V!
    Joehoe! Eindelijk een Digicam CASIO QV!

Re: Wat is slecht? ten opzichte waarvan?

Bij zowat elke review staan voorbeeldfotos. Iedereen heeft een andere acceptatiemarge. Sommigen zijn al tevreden met de fotos van hun mobieltje, anderen klagen nog over lenzen van >€5000, wat iemand acceptabel vindt, hoeft niet voor iedereen te gelden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rdubbelud Bekijk bericht
      ik heb sinds kort een nieuw toestel aangeschaft een Eos 500d, en ben nu op zoek naar een objectief met meer tele.

nu is mijn budget beperkt .....................

...............objectieven waar het over ging zijn oa. canon 55-200mm en tamron 18-125mm en
      kennelijk een relatief goede 55-250mm van canon (die had de meest positieve reakties).

ook zie ik veel L objectieven voorbij komen voor veel geld..............

Gr
      Ruud
      Met een beperkt budget is de beste keus de EF-S 55-250IS wees daar maar zeker van.
      Die 55-200 vind je bij hopen op de 2de hands markt en dat heeft z'n reden.
      De Tamron 18-125 kan niet tippen aan de 55-250.
      L glas is natuurlijk veel beter maar............€€€€€€€€€.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Gaan voor die 55-250mm echt een hele goede lens,heb ze vroeger op mijn canon 450D ook gehad...de 55-200mm niet kopen is echt een mindere lens tegenover de eerstgenoemde

succes

grtz templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

De testen op de meeste sites (oa photozone.de, slrgear.com ea) komen erg overeen met de werkelijkheid.

Je zal inderdaad zien dat er zeer betaalbare lenzen zijn met een voortreffelijke beeldkwaliteit.

Koop er zo één en leer hiermee in alle omstandigheden goede (scherpe) fotos te maken.

Op die manier heb je een referentie: je weet dat de fout bij jou (bewegingsonscherpte, slechte focuspuntkeuze,...) of bij de omstandigheden ligt (te snel bewegend onderwerp, te weinig licht, ...) en niet bij de apparatuur.

Zo vermijd je overdreven dure dingen te kopen.

L-lenzen stellen je in staat om sneller te focussen, bij minder licht te werken of zelfs in de regen, maar heb je dat echt nodig ?

Veel succes

Comment

EF-lenzen zijn zeker beter dan pakweg 95% van de compactjes hun lenzen zeker als je L-lenzen gaat gebruiken kan je er van op aan dat een compactje hier niet mee in buurt komt qua optiek.

Fotografie is nu helaas een dure hobby maar je kan ze zelf zo duur maken als je wil...

Effe (off-topic) voorbeeldje :

Canon 50mm 1.8 : 100 €
            Canon 50mm 1.4 : 350 €
            Canon 50mm 1.2 : 1400 €

Da's in het uiterste een verschil van 14x voor een 50mm lens het verschil is uiteraard wel te merken in zowel de bouw als de beeldkwaliteit.

Maar zelfs bij de instaplenzen zijn tegenwoordig al redelijke verschillen te merken.

Als je beperkt budget dus hebt en je zoekt een telezoom : EF-s 55-250
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

Comment

Wat is slecht? ten opzichte waarvan?
              Om te beginnen, je titel ...

Probeer toch eens wat nuttige info in titels te zetten, zodat we niet elk topic moeten openen om te weten waar het over gaat ...
              Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

Okidoki bedankt allen.

Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
                Om te beginnen, je titel ...

Probeer toch eens wat nuttige info in titels te zetten, zodat we niet elk topic moeten openen om te weten waar het over gaat ...
                Ik ook van jou!

Comment

In ideale omstandigheden kan je met elke lens wel scherpe foto's maken als je op f8-f11 werkt.
                  Het probleem is dat de omstandigheden zelden ideaal zijn, en dat het onderwerp ook niet altijd netjes stil blijft staan.
                  Heel wat foto's worden mooier als je met een beperktere scherptediepte kan werken, dat gaat ook wat moeilijker met de niet-lichtsterke lenzen.

Als je een lens van een DSLR wil vergelijken met het lensje van een compactje, dan moet je eerst eens kijken naar de afmetingen van de sensors. In een compacje zit een hele kleine sensor, en daardoor heb je ook geen grote lenselementen nodig. Die zijn daardoor veel compacter, lichter en vooral goedkoper te produceren.

Voor de gewone huis-tuin-en keukenfoto's zijn de kitlenzen (bijvoorbeeld 18-55 IS + 55-250 IS) meestal ruim voldoende, maar daarmee ondervind je heel snel problemen als je bijvoorbeeld actiefoto's wil maken. Het is pas in moeilijkere omstandigheden (snelle actie, weinig licht...) dat je duidelijk het verschil merkt tussen een wat mindere (goedkope) en een heel goede (duurdere) lens.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Okidoki, ik ga proberen een 55-250m ergens op de kop tikken en daar veel mee oefenen...
                    Hoop dat ik het een beetje oppak en mooie plaatjes kan maken straks..

Ik ben wel behoorlijk critischer geworden op mijn foto's sinds ik een nieuwe camera hebt gekocht en weer wat meer op deze site zit.

je gaat vergelijken met ander materiaal op de site en soms vallen eigen plaatjes dan behoorlijk tegen..

Comment

Okidoki, ik ga proberen een 55-250m ergens op de kop tikken en daar veel mee oefenen...
                      Hoop dat ik het een beetje oppak en mooie plaatjes kan maken straks..
                      Zeker doen Je zal daar geen spijt van krijgen

Ik ben wel behoorlijk critischer geworden op mijn foto's sinds ik een nieuwe camera hebt gekocht en weer wat meer op deze site zit.
                      da's niet noodzakelijk slecht maar drijf het niet TE ver want dan ga je je eigen verwachtingen te hoog stellen en als je ze dan niet kan inlossen, doe je het niet meer graag...
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

Comment

Working...
                      X