Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastige keuze Macro objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lastige keuze Macro objectief

Ik heb de afgelopen paar weken nodige aan informatie gezocht voor de keuze van een macro objectief.

Ik blijf heel erg sterk twijfelen tussen de volgende twee Canon objectieven.
    100mm Macro f/2.8
    100mm Macro f/2.8 IS

Het objectief zal veel al gebruikt gaan worden door mijn vriendin die bijvoorbeeld bij een dierentuin bezoek vlinders er leuk op wil zetten (veelal uit de hand (statief blijft vaak thuis)) Tevens mag ze graag bij een wandeling foto’s maken van bloemen etc. Dit is dan ook de reden dat wij ons aan oriënteren zijn op het gebied van Macro objectieven.

Ik neig vooral richting de IS variant, omdat statief niet altijd mee gaat. Helaas is de IS variant niet overal even goed leverbaar. De shops die deze aanbieden voor een redelijke prijs hebben helaas geen voorraad.

Wij zijn van het weekend bij één van de bekende (web)hops geweest en deze had de IS helaas niet op voorraad, zodat we deze konden testen op onze body’s (400D en 550D)

Ik ben me er van bewust dat de meeste Macro foto’s gemaakt zijn met een statief en MF.

Wat zijn bijvoorbeeld jullie ervaringen met uit de hand schieten met deze twee objectieven? Met als onderwerp vlinders en bloemen/planten.

Heel erg bedankt voor jullie hulp bij de zoveelste objectief keuze vraag

Re: Lastige keuze Macro objectief

Voor vlinders zou ik al naar 150 mm of meer kijken

Comment

Als je uit de hand schiet is IS zeker een goede optie en des te meer omdat je op een crop camera zal werken!

Zelf heb ik de 100 2.8 USM (non IS) en door de heel kleine DOF is uit de hand schieten zonder stabilisatie zo goed als onmogelijk. Bovendien als je wil beeldvullend werken, moet je 's avonds of 's ochtends gaan, zodat de beestjes nog stil zitten en je dicht kan gaan, maar het licht is dan pakken minder, dus dan moet je met langere sluiterstijden werken. Met de 100mm op crop dien je 1/160ste of sneller te gebruiken om onscherpte door je eigen beweging volledig weg te werken.

Voor de rest: superobjectief! Vlijmscherp!!!

IS dus

Comment

Als je het geld hebt, de IS, die zet je uit als je die niet nodig hebt en als je op statief werkt. Maar qua scherpte en scherpstelsnelheid (zeg dat eens rap 5 keer achtereen) zijn ze evenwaardig.

Comment

Als eerste ieder bedankt voor jullie snelle reacties.

Beste Koeks 150mm zou een objectief zijn van een andere merk, zoals bijvoorbeeld Sigma. Hier gaat mijn voorkeur niet naar uit, aangezien mijn persoonlijke ervaringen met Sigma en Tamron niet al te best zijn.

Het zal voor ons toch echt één van de twee Canons moeten worden. Ik neig zelf ook heel erg naar de IS variant, echter is deze op moment slecht leverbaar bij de diverse winkels voor een schappelijke prijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
            Beste Koeks 150mm zou een objectief zijn van een andere merk, zoals bijvoorbeeld Sigma. Hier gaat mijn voorkeur niet naar uit, aangezien mijn persoonlijke ervaringen met Sigma en Tamron niet al te best zijn.
            Jammer dat je er zo over denkt. De 150mm macro van Sigma staat algemeen aangeschreven als zeer goed. Ik gebruik hem zelf ook, en ben er zeer tevreden over. (een voorbeeldje: http://forum.belgiumdigital.com/f74/...es-311988.html )
            Er zijn wellicht lenzen van Sigma of andere merken die minder zijn dan de Canon versie, maar voor macro lenzen durf ik daar sterk aan te twijfelen.

Afgezien daarvan: voor vlinders (en zelfs voor bloemen) zou ik toch eens denken om een statief mee te nemen. Beeldstabilisatie zal niet altijd voldoende zijn vrees ik.
            It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

De Canon 100mm L IS macro kost meer dan de Sigma 180mm macro lens, terwijl die laatste zich zonder blozen met de 180L macro van Canon kan meten. Dat vind ik absurd en op zich al reden genoeg om die Canon opzij te laten liggen.

Maar je wilt dus een Canon lens? Bepaal je budget en kies. Beide lenzen zijn goed; of IS de meerprijs waard is zul je uiteindelijk toch zelf moeten beslissen. De realiteit is dat er géén slechte macrolenzen bestaan, dus de kans is klein dat je je keuze achteraf beklaagt. Tot je eens met zo'n sigma150/180mm gaat werken
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

+1 voor de sigma 150mm

trouwens IS werkt absoluut veel minder efficient voor macro werk...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Allemaal vriendelijk bedankt voor jullie reacties

De reden dat ik geen Sigma overweeg is puur de negatieve ervaringen die mijn vriendin heeft gehad met de Sigma objectieven. (70-300 en de 18-200). Deze zijn meerdere malen vervangen. Of Zij heeft pech gehad, maar helaas Sigma is voor mij geen optie en zal ook niet overwogen worden.

Vandaar dat ik mijn keuze puur beperk tot de twee canon objectieven.

Comment

Beetje vreemd dat je je baseert op een ervaring met 2 niet-macrolenzen
                    Tokina en Tamron maken trouwens ook erg goeie macrolenzen.

Maar goed, als budget geen issue is (daar lijkt het toch op), ga dan gewoon voor de duurste lens. Reken wel dat je dan geen excuus zult hebben als je foto's niet scherp zijn

NB: een van de betere macrofotografen hier op het forum maakt zijn felbejubelde foto's met een kapotte sigma 105mm. Stof tot nadenken imho.

Comment

Laten we hier aub geen discussie gaan voeren over wel of geen Sigma. Ervaringen die wij hebben gehad, hoeft voor een ander niet te gelden. Maar als je een objectief tussen de twee a vijf maanden bezig bent om een goed exemplaar te krijgen dan ga ik me niet nog eens wagen aan dit merk. Dan is mijn consumenten vertrouwen in het merk al geschaad hoe goed het objectief ook wel niet is voor andere. Helaas hoe goed andermans ervaring ook is met Sigma, hier wordt het merk niet meer overwogen.

Ik heb me puur beperkt tot deze twee canon objectieven. Helaas heb ik niet de mogelijkheid gehad om beide objectieven te testen, aangezien de 100IS bij drie grote winkels niet voorradig was.

Comment

Dan is de keuze toch snel gemaakt? De IS versie, aangezien je van plan bent om uit het handje te werken en je bent duidelijk bereid om meer te betalen.
                        Op gebied van scherpte ga je echt geen verschil zien hoor.
                        Last edited by ThierryM; 31 mei 2010, 17:34.

Comment

Maar wat mij betreft mag deze discussie gesloten worden.

Heb de mogelijkheid gekregen om beide objectieven te testen aankomend weekend. Zal op basis hiervan mijn keuze maken.

Comment

Working...
                          X