Aangezien ik mijn gloednieuwe 17-55 IS toch graag zou beschermen (77mm), ga ik daar een filterke op zetten. Welke filter zouden jullie aanraden zodat ik zo weinig mogelijk kwaliteit verlies?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Welke filter voor 17-55 IS?
Collapse
X
-
-
Re: Welke filter voor 17-55 IS?
Je zult hier tientallen draadjes vinden over al dan niet een filter gebruiken. Er zijn duidelijk twee scholen die niet met elkaar te verzoenen zijn: de ene heeft een filter op al zijn lenzen, de andere gebruikt NOOIT een filter.
(maar kijk bij Aangeboden: daar hebben de tekoop staande objectieven allemaal plots een filter)
Dit gezegd zijnde: jij alleen kan uitmaken of je het nuttig vindt je (voorste element van je) lens extra te gaan beschermen of niet. Alleszins: die filter moet eraf als je bepaalde fenomenen (zoals flare of onscherpte) zou opmerken, al is het maar om na te gaan of het probleem al dan niet met de filter te maken heeft.BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)
Comment
-
En ALS je dan toch een filter gebruikt, zet er dan eentje op die kwalitatief in dezelfde lijn ligt als je lens. Een B&W bijvoorbeeld. Niets zo jammer als een slechte filter op zo'n leuke lens te schroeven.Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be
Comment
-
ik zet ook nooit een filter op mijn lenzen, tenzij dit een uitdrukkelijk nut heeft. Ik gebruik ten eerste altijd al de zonnekap (beschermt je lens echt énorm goed tegen vallen of stoten, terwijl een filter hier absoluut niets uithaalt, de schok blijft even hard)
een polarisatiefilter gebruik ik ook geregeld op mijn UWA lens maar voor de rest betrouw ik bij al mijn lenzen op de zonnekap. Behalve mijn 120-300 waarbij ik filter+zonnekap gebruik, en ik weet totaal niet waarom want ik heb zelfs nog een reserve frontglas van die lens liggen)
mijn eerste zin is misschien beter zo: Ik koop nooit een filter voor mijn lenzen, tenzij dit een uitdrukkelijk nut heeft (pola). Als de filter er al op zit bij aankoop (en het is een goeie) dan blijft ie erop zitten5DmkIII en wat glas
Comment
-
Zonnekap is niet altijd handig als flits daar dan schaduw van ondervindt. En heb ooit eens een lekkere kras gehad op een vrij dure lens, dus liever geen 2x. Begrijp natuurlijk wel dat als je een filter steekt, je beter een goeie steekt. Maar is B&W dan goed?Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8
Comment
-
-
Tja, ik ben ook één van die mensen die een UV filter in de regel onzin vindt. Maar áls je er dan toch een filter op wilt zetten, ik heb goede ervaringen met Hoya filters dus die kan ik je best aanraden. Ik heb een pola en een UV filter (beide Pro1 Digital versies, dus wel prijzig). De UV filter gebruik ik uitsluitend in stoffige en/of zanderige omstandigheden, zoals hier. Mijn filters zijn 77mm en de meeste van mijn lenzen gelukkig ook.
Comment
-
B&W en Hoya behoren tot de beste!BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)
Comment
-
Hoya 77mm UV filter kost 29 euro (http://www.digicamshop.be/product/76...lter-77mm.html), die van B&W 50 euro (http://www.digicamshop.be/product/26...lter-77-e.html). Welke neem ik dan best ?Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8
Comment
Comment