Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 18-55 IS; normaal?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 18-55 IS; normaal?

Ik snap dus echt niets meer van de Canon 500D + kitlens En ik begin sterk te twijfelen of er problemen zijn met de lens. Even proberen uit te leggen. Naarmate je dichter bij de 18 of 55 mm komt, wordt de lens toch langer. Bij ongeveer 35mm is die op zijn kleinst, toch? Awel, bij mijn lens varieert dat naarmate ze goesting heeft. Op sommige momenten wordt die 1 cm langer tov de normale stand op 35 mm, en natuurlijk dan ook op alle andere brandpuntafstanden. Ik weet echt niet wat ik misdoe. Dan wordt die weer korter, dan 0,5 cm langer,... Qua scherpte trekt die ook héél afwisselend; de ene keer zeg ik waauw, de andere keer niets scherp. Ik weet het echt niet meer. Kunnen jullie me helpen?
    Last edited by Majol; 1 juni 2010, 08:40.

Re: Canon 18-55 IS; normaal?

Dit is vrij normaal voor een bepaald type zoomlens, oa Sigma 10-20, 24-70, Nikkor 24-70, 28-70 en andere worden alleen maar langer bv Tamron 17-50, 28-75 en de Nikkor AFS 24-85. Het varieren van de lengte op dezelfde brandpunten kan komen door een andere afstandsinstelling.

En who cares als de foto's goed zijn.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Variërende lengte, dat klopt.
      Variërende scherpte heeft een andere oorzaak, maar daarvoor zouden we een foto (met EXIF) moeten kunnen zien.
      Leer foto's posten op BD volgens deze voorschriften:

(attentie: PDF download)
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Majol Bekijk bericht
        Ik snap dus echt niets meer van de Canon 500D + kitlens En ik begin sterk te twijfelen of er problemen zijn met de lens. Even proberen uit te leggen. Naarmate je dichter bij de 18 of 55 mm komt, wordt de lens toch langer. Bij ongeveer 35mm is die op zijn kleinst, toch? Awel, bij mijn lens varieert dat naarmate ze goesting heeft. Op sommige momenten wordt die 1 cm langer tov de normale stand op 35 mm, en natuurlijk dan ook op alle andere brandpuntafstanden. Ik weet echt niet wat ik misdoe. Dan wordt die weer korter, dan 0,5 cm langer,... Qua scherpte trekt die ook héél afwisselend; de ene keer zeg ik waauw, de andere keer niets scherp. Ik weet het echt niet meer. Kunnen jullie me helpen?
        Op 18 is ze het kortst, op 50mm het langst, maar daar komt nog bij dat ze scherpstelt en dus de elementen onderling op elkaar verschuift. Op 18mm kortbij scherpstellen of op oneindig zal een andere lengte van de lens tot gevolg hebben.
        Daartegenover zijn er ook lens die een intern scherpstel en zoom mechanisme hebben, de 70-200 is altijd even lang omdat de elementen intern tegenover elkaar verschuiven. De 100mm Macro wordt ook niet langer of korter bij het scherpstellen. De 24-105 schuift wel uit bij het zoomen, maar niet voor het scherpstellen. etc. etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Variërende lengte, dat klopt.
          Variërende scherpte heeft een andere oorzaak, maar daarvoor zouden we een foto (met EXIF) moeten kunnen zien.
          Leer foto's posten op BD volgens deze voorschriften:

(attentie: PDF download)
          Variërende lengte had ik nog nooit gemerkt bij mijn Sony, daarmee dat ik het zo vreemd vond. Ik heb de onscherpe foto's al gedeleted. Mijne laptop had geen schijfruimte meer. Ik zal die de volgende keer hier plaatsen.

Comment

Kijk ik heb hier eens zo'n foto. 2 dezelfde foto's, gemaakt met dezelfde instellingen: Av stand, 5, autofocus op ijzer van stoel. Alleen twee verschillende lenzen, maar wel beide de kitlenzen. Sluitertijd is wel verschillend tussen de 2: 1/3200 en 1/2500.

lens 1

lens 2

Kan er mij iemand uitleggen wat ik fout doe? En ik heb zo niet ene foto die 'onscherp' is, maar veel

Comment

Wat bedoel je met autofocus op het ijzer van de stoel ? 1 AF punt gekozen (centraal bvb) of de camera de punten laten kiezen ?
              Je eerste foto is scherp ( niet de stoel maar de bladeren links) wat me doet vermoeden dat je de focuspuntenkeuze nog niet beheerst.
              De tweede is totaal onscherp, maar dat lijkt op bewegingsonscherpte.

Comment

In de EXIF-waarden vind ik: focus=manual.
                Op je kitlens heb je normaal gezien een schakelaartje: AF-MF. Die staat toch niet toevallig op MF zeker?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Wat bedoel je met autofocus op het ijzer van de stoel ? 1 AF punt gekozen (centraal bvb) of de camera de punten laten kiezen ?
                  Je eerste foto is scherp ( niet de stoel maar de bladeren links) wat me doet vermoeden dat je de focuspuntenkeuze nog niet beheerst.
                  De tweede is totaal onscherp, maar dat lijkt op bewegingsonscherpte.
                  Ik gebruik het centrale AF punt en richt dat op het ijzer van de stoel, eerst laten scherpstellen en dan indrukken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    In de EXIF-waarden vind ik: focus=manual.
                    Op je kitlens heb je normaal gezien een schakelaartje: AF-MF. Die staat toch niet toevallig op MF zeker?
                    Staat op AF.

Comment

Comment

Ik begin er hoe langer, hoe minder van te snappen. Ik ben namelijk ZEKER dat het schuivertje op AF stond.
                        Ik heb van beide foto's eerst een kopie gemaakt op mijn laptop en de kopie hier gepost. Dit stond er bij het programmaatje:

lens 1:
                        origineel: Focus Type = Manual
                        kopie: Focus Type = Manual
                        Dit komt 'overeen', alleen ben ik zeker dat die niet op manueel stond

lens 2:
                        origineel: Focus Type = Auto (2)
                        kopie: Focus Type = Manual
                        Hier snap ik niets meer van? Dezelfde foto en toch andere exif waarden?

Comment

Ik heb mijn andere foto's eens gebeken met exif-waarden. Die wisselt gewoon van "auto" naar "manual", terwijl die foto's amper 10 seconden later zijn genomen en ik absoluut niet aan de schakelaar ben geweest Dat verklaart natuurlijk wel waarom de foto's onscherp zijn. Ik heb die camera nog geen maand en al van de eerste foto's doet die vreemd. Met mijne alpha 300 heb ik tenminste wel scherpe foto's. Ik begin me echt zorgen te maken dat er iets mis is met de body.

Comment

Probeer alvast een andere lens dan kan je eea uitsluiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                              Probeer alvast een andere lens dan kan je eea uitsluiten.
                              Dat heb ik al gedaan en ook daar wisselt de camera tussen "auto" en "manual" volgens de exif waarden, terwijl ik ook daar niet aan het schakelaartje ben geweest

Comment

Working...
                              X