Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpstelling onzeker ? Nikon 300mm f/4 AF-S

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpstelling onzeker ? Nikon 300mm f/4 AF-S

Een vraag wie heeft de Nikon 300mm f/4 AF-S,en hoe direct is de scherpstelling.
    Ik ben gisteren bij een gebruikt objectief wezen kijken welke te koop was aangeboden.
    Tijdens dit objectief uitproberen, viel mij op dat de scherpstelling erg onzeker en zoekerig overkwam.
    Hij was op dat moment geplaatst op een Nikon D700 body, welke ik in meerdere scherpstelstanden heb uitgeprobeerd.
    Heb hem voor de zekerheid maar niet gekocht, was er wat fout met dit objectief of komt dat bij de Nikon 300mm f/4 AF-S vaker voor ?
    Last edited by mvanversendaal; 28 mei 2010, 19:49.

Re: Scherpselling onzeker ? Nikon 300mm f/4 AF-S

De 300/4 AFS is een verouderd objectief. Het werd geïntroduceerd in 2000 en het is waarschijnlijk het oudste nog leverbaar AF-S objectief uit de Nikon cataloog.
    Verschillende Nikonians smeken al jaren om een upgrade, terwijl Nikon in diezelfde periode van de 300/2.8 al 3 x een vernieuwd exemplaar op de markt wist te brengen.

De AFS is dus wat minder zeker en minder snel dan de laatste generatie AF-S objectieven.
    Qua scherpte valt op de lens niets aan te merken, maar voor snelle sporten is het mijn inziens niet meer van deze tijd. Helaas zijn er in dit bereik weinig (of zelfs geen) betaalbare alternatieven.
    Ik ben heel tevreden over deze lens, maar hou wel rekening met zijn beperkingen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Re: Scherpselling onzeker ? Nikon 300mm f/4 AF-S

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
      De 300/4 AFS is een verouderd objectief. Het werd geïntroduceerd in 2000 en het is waarschijnlijk het oudste nog leverbaar AF-S objectief uit de Nikon cataloog.
      Verschillende Nikonians smeken al jaren om een upgrade, terwijl Nikon in diezelfde periode van de 300/2.8 al 3 x een vernieuwd exemplaar op de markt wist te brengen.

De AFS is dus wat minder zeker en minder snel dan de laatste generatie AF-S objectieven.
      Qua scherpte valt op de lens niets aan te merken, maar voor snelle sporten is het mijn inziens niet meer van deze tijd. Helaas zijn er in dit bereik weinig (of zelfs geen) betaalbare alternatieven.
      Ik ben heel tevreden over deze lens, maar hou wel rekening met zijn beperkingen.
      Ok bedankt voor de uitleg, dus om snel van richting en plaats wisselende voorwerpen dus minder geschikt lijkt me.
      En dat is waar ik dit objectief voor wilde gaan gebruiken tesamen met een TC-14 E II .
      Ik fotorafeer nu oa vogels tijdens de vlucht, met mijn 70 200 VR II tesamen met de extender TC-20 E III en dat werkt redelijk goed.

Comment

Re: Scherpstelling onzeker ? Nikon 300mm f/4 AF-S

Alle telewerk met een AF-S 300 F/4 met 1.4 én 1.7 TC geschoten. (D200 body)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogerke Bekijk bericht

http://www.arthurvanderkooij.nl/
          Dát ziet er inderdaad uitstekend uit
          Nikon D7000 + MB-D11, Nikon D80 + MB-D80, Nikon 24-70 F2.8, Tokina 11-16 F2.8, Nikon AF-S 18-70 F/3.5-4.5 , Nikon AF-D 50 F/1.8, Nikon AF-S 70-300VR, Nikon AF-S 300 F4 IF-ED

Comment

Deze getrokken met mijn D300 + AF-S 300 f4 + TC1.7.
            Ik heb nog enkele vluchtshots maar deze staan niet online. Voor de grotere vogels heb ik geen probleem met het nemen van vluchtshots.
            Forum voor het plaatsen van foto's waar fauna in de breedste zin centraal staat. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogerke Bekijk bericht

http://www.arthurvanderkooij.nl/
              Ziet er superieur uit, scherpte en contrast zijn uitstekend.
              Nu ga ik me afvragen toch maar te kopen, dit objectief met een TC 1.4 e-II ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mvanversendaal Bekijk bericht
                Ziet er superieur uit, scherpte en contrast zijn uitstekend.
                Nu ga ik me afvragen toch maar te kopen, dit objectief met een TC 1.4 e-II ?
                Ik kan alleen maar zeggen dat je met een relatief kleine investering een prachtige en super 420mm aanschaft. en zelfs met een TC 1.7 tot 510mm behaalt mét behoud van AF (op een D200 en hoger) en mét een meer dan bovengemiddeld IQ.
                Last edited by LesC; 29 mei 2010, 17:17.

Comment

Deze is met de 300F' AF-S en 1.7TCII
                  Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                  www.cromagnonman.be

Comment

Gebruikt iemand deze ook voor autosport? Resultaten met 1.4 en 1.7 TC zien er uitstekend uit. Heeft iemand misschien wat voorbeelden van autosportevenementen met deze lens en een of beide TC's.
                    Ben op zoek naar een meer mm's en de 70-200 komt vaak nog tekort zelfs met de 1.7 TC

Alvast bedankt

Bryan
                    Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Schitterend werk op je website. Bravo

Comment

Working...
                      X