Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar hebt nog nooit echt een vraag gesteld - bij deze...
'k Ben momenteel in het bezit van een Nikon D3000 samen met een Nikon 18-105 en een Nikon 35mm f1.8. Prima setje - neem mijn toestel doorgaans wel een paar keer per week vast voor foto's van de kindjes, uitstapjes, vakantie - maar ik zou toch graag wat meer groothoek hebben voor wat meer aan landschapsfotografie te kunnen doen...
Momenteel valt de keuze tussen 3 lenzen, elk met z'n PRO's en CONTRA's.
1) Sigma 10-20 f4-5,6
PRO: ingebouwde motor, gaat tot 10mm en de goedkoopste van de 3
CONTRA: zou optisch de minste kwaliteit bieden en niet zo heel stevig zijn
2) Tokina 11-16 f2.8
PRO: de lichtsterktste van de 3 en zou optisch de betere van de 3 zijn
CONTRA: niet zo'n heel groot bereik (maar wel voldoende denk ik) maar geen ingebouwde motor (in hoeverre is dit een nadeel op D3000) en de duurste van de 3
3) Tokina 12-24 f4
PRO: ingebouwde motor en groot bereik
CONTRA: de minste groothoek en meeste overlap met Nikon 18-105
Moeilijke keuze voor mij, ze hebben allemaal hun specifieke voordelen - wat zouden jullie doen? Of is er misschien nog een andere lens die ik in overweging moet nemen?
Alvast bedankt...
Jonas
'k Ben momenteel in het bezit van een Nikon D3000 samen met een Nikon 18-105 en een Nikon 35mm f1.8. Prima setje - neem mijn toestel doorgaans wel een paar keer per week vast voor foto's van de kindjes, uitstapjes, vakantie - maar ik zou toch graag wat meer groothoek hebben voor wat meer aan landschapsfotografie te kunnen doen...
Momenteel valt de keuze tussen 3 lenzen, elk met z'n PRO's en CONTRA's.
1) Sigma 10-20 f4-5,6
PRO: ingebouwde motor, gaat tot 10mm en de goedkoopste van de 3
CONTRA: zou optisch de minste kwaliteit bieden en niet zo heel stevig zijn
2) Tokina 11-16 f2.8
PRO: de lichtsterktste van de 3 en zou optisch de betere van de 3 zijn
CONTRA: niet zo'n heel groot bereik (maar wel voldoende denk ik) maar geen ingebouwde motor (in hoeverre is dit een nadeel op D3000) en de duurste van de 3
3) Tokina 12-24 f4
PRO: ingebouwde motor en groot bereik
CONTRA: de minste groothoek en meeste overlap met Nikon 18-105
Moeilijke keuze voor mij, ze hebben allemaal hun specifieke voordelen - wat zouden jullie doen? Of is er misschien nog een andere lens die ik in overweging moet nemen?
Alvast bedankt...
Jonas
Comment