Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik zie tussen de verschillende groothoeklenzen het bos niet meer...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ik zie tussen de verschillende groothoeklenzen het bos niet meer...

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, maar hebt nog nooit echt een vraag gesteld - bij deze...

'k Ben momenteel in het bezit van een Nikon D3000 samen met een Nikon 18-105 en een Nikon 35mm f1.8. Prima setje - neem mijn toestel doorgaans wel een paar keer per week vast voor foto's van de kindjes, uitstapjes, vakantie - maar ik zou toch graag wat meer groothoek hebben voor wat meer aan landschapsfotografie te kunnen doen...

Momenteel valt de keuze tussen 3 lenzen, elk met z'n PRO's en CONTRA's.

1) Sigma 10-20 f4-5,6

PRO: ingebouwde motor, gaat tot 10mm en de goedkoopste van de 3
    CONTRA: zou optisch de minste kwaliteit bieden en niet zo heel stevig zijn

2) Tokina 11-16 f2.8

PRO: de lichtsterktste van de 3 en zou optisch de betere van de 3 zijn
    CONTRA: niet zo'n heel groot bereik (maar wel voldoende denk ik) maar geen ingebouwde motor (in hoeverre is dit een nadeel op D3000) en de duurste van de 3

3) Tokina 12-24 f4

PRO: ingebouwde motor en groot bereik
    CONTRA: de minste groothoek en meeste overlap met Nikon 18-105

Moeilijke keuze voor mij, ze hebben allemaal hun specifieke voordelen - wat zouden jullie doen? Of is er misschien nog een andere lens die ik in overweging moet nemen?

Alvast bedankt...

Jonas

Re: Ik zie tussen de verschillende groothoeklenzen het bos niet meer...

Ik heb de sigma 10-20 en vind het een prima lensje hoor prijs/kwaliteit.
    www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Hier nog eentje voor in je lijst. Misschien een beetje boven je budget maar wilde het je toch niet onthouden

Comment

+1 voor de sigma 10-20... Die motor is toch wel een heel groot voordeel op een D3000 hoor!
        prima lens, en volgens mij toch wel degelijk!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik vind de bouwkwaliteit van de Sigma helemaal zo slecht niet eigelijk.
          http://www.flickr.com/jonasla

Comment

Ik heb mijn Sigma 10-20 met spijt verkocht na 4 jaar trouwe dienst en prachtige foto's. Nooit problemen gehad met de stevigheid, integendeel steviger dan menige Nikkor zonder gouden randje.
            Last edited by hjanssen; 27 mei 2010, 13:09.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik heb mijn Sigma 10-20 met spijt verkocht na 4 jaar trouwe dienst en prachtige foto's. Nooit problemen gehad met de stevigheid, integendeel steviger dan menige Nikkor zonder gouden randje.
              gevoel van stevigheid OK, maar ik heb toch al van velen gehoord dat de AF van de Sigma 10-20 het begaf na het laten vallen.
              Een maat van mij zijn sigma zat in een fototas, de fototas stond recht op de grond (zoals normaal) en viel om; resultaat AF kapot
              5DmkIII en wat glas

Comment

Nee hoor, de mijne is ook niet lief behandeld en ook wel eens gevallen en nooit wat meegehad. Maar dit heb ik wel eens van andere lenzen gelezen af of lens defect naar bijna geen val.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Nee hoor, de mijne is ook niet lief behandeld en ook wel eens gevallen en nooit wat meegehad. Maar dit heb ik wel eens van andere lenzen gelezen af of lens defect naar bijna geen val.
                  ik heb de zelfde ervaring, lenzen moeten bij mij tegen een stootje kunnen... (m'n 85mm nikon is momenteel in reparatie) veel plezier aan m'n sigma gehad tot ik hem verkocht omwille van overstap naar fulframe...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    gevoel van stevigheid OK, maar ik heb toch al van velen gehoord dat de AF van de Sigma 10-20 het begaf na het laten vallen.
                    Een maat van mij zijn sigma zat in een fototas, de fototas stond recht op de grond (zoals normaal) en viel om; resultaat AF kapot
                    Ik weet niet hoeveel er hun 10-20's regelmatig eens laten vallen...

Hoe dan ook, met geen enkele van de Sigma's die ik tot nu toe had, is er ooit enig gelijkaardig AF-probleem geweest. Enkel een keer eentje met backfocus, maar ook dat is (meestal) op te lossen, tenminste bij de niet zo heel oude lenzen toch.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kassei Bekijk bericht

~~

2) Tokina 11-16 f2.8
                      maar geen ingebouwde motor (in hoeverre is dit een nadeel op D3000) en de duurste van de 3
                      Voor een groothoek neig ik ernaar om te stellen dat een AFmotor hooguit handig is meer niet, gezien de gigantische DOF die je bij een dergelijke lens hebt.
                      De Tokina is een zeer mooi zeer degelijk gebouwd objectief met een superresolutie.

Ik weet niet hoe je Engelse taalvaardigheid is anders is deze site (<<<klikkerdeklik) een site waar alle door jou genoemde objectieven getest zijn.

~~
                      Moeilijke keuze voor mij, ze hebben allemaal hun specifieke voordelen - wat zouden jullie doen? Of is er misschien nog een andere lens die ik in overweging moet nemen?

~~
                      ik zou persoonlijk zondermeer voor de Tokina gaan, omdat ik zeer gecharmeerd was van dit objectief, allé het had wat last van CA maar dat is gemakkelijk weg te poetsen, altijd jammer gevonden dat het niet op FF past, hoewel de 14-24 f/2.8 natuurlijk geen straf is

Je hebt overigens ook nog de Nikkor AF-S 10-24mm f/3.5-4.5G ED DX
                      (hoewel ik ook met dit objectief in de rij voor de Tokina blijf kiezen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogerke Bekijk bericht
                        ik zou persoonlijk zondermeer voor de Tokina gaan, omdat ik zeer gecharmeerd was van dit objectief)
                        voor jou is dat misschien een reden, maar de TS heeft helemaal niets aan het feit dat jij erdoor gecharmeerd was zonder dat je zegt waarom juist
                        bij deze; Waarom dan wel?
                        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogerke Bekijk bericht
                          Voor een groothoek neig ik ernaar om te stellen dat een AFmotor hooguit handig is meer niet, gezien de gigantische DOF die je bij een dergelijke lens hebt.
                          Hangt er helemaal vanaf hoe je zo'n ding gebruikt. Zet je hem op bv 10mm f 8 en 1m dan hoef nooit scherpt te stellen(voorbeeld waarden, niet gecheckt), maar als je erg dichtbij werkt is de scherptediepte beperkt tot enkele centimeters.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kassei Bekijk bericht
                            Sigma 10-20 f4-5,6

PRO: ingebouwde motor, gaat tot 10mm en de goedkoopste van de 3
                            CONTRA: zou optisch de minste kwaliteit bieden en niet zo heel stevig zijn
                            De uiteindelijke keuze moet je zelf maken natuurlijk
                            Ik kan u enkel mijn ervaring meegeven (over de sigma) :

+ ingebouwde motor = laat ons eerlijk zijn ... toch gemakkelijk op een D3000
                            + optische kwaliteit voor mij toch dik in orde
                            + voldoende groothoekbereik
                            + nog geen problemen gehad met AF (en m'n lens heeft ook al eens een stootje gehad)
                            + als de sigma de goedkoopste is van de 3 ...

greetz
                            Cheeta
                            Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                            flickr

Comment

dankuwel voor alle reacties al - kan uit de reacties hier toch al opmaken dat ik me niet echt zorgen moet maken over de kwaliteit van de sigma 10-20. Heb zonet maar al even naar de fotowinkel gebeld en ze hadden hem op voorraad - dus morgen gelijk het objectief even aan de tand voelen... 'k ben benieuwd!

Jonas

Comment

Working...
                              X