Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek voor FF toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: groothoek voor FF toestel

't Inderdaad zo dat de 24-105L erg veel vervorming kent @ 24mm. Dat is wat mij betreft dan ook één van de grootste nadelen van deze lens. Maar als allround "vakantielens" vind ik deze toch ideaal. Het hangt er denk ik ook maar vanaf wat je op Texel gaat doen. Is het specifiek een fotovakantie of ga je met je gezinnetje weg en wil je af en toe een (snap)shotje maken. Voor specifieke fotovakanties zou ik specifiek daarvoor gear meenemen maar ga je weg met je gezinnetje dan is de 24-105L het handigste wat je bij je kunt hebben.
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Het hangt er denk ik ook maar vanaf wat je op Texel gaat doen. Is het specifiek een fotovakantie of ga je met je gezinnetje weg en wil je af en toe een (snap)shotje maken.
      waarom niet eerst goed lezen voor men schrijft?
      TS stelt toch duidelijk een vraag!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        waarom niet eerst goed lezen voor men schrijft?
        TS stelt toch duidelijk een vraag!
        grt,bouk.
        Er wordt hier druk gediscusseerd over diverse objectieven en ik geef, net als menig ander, mijn mening over het gebruik van een aantal van deze objectieven. Wat TS vervolgens al dan niet met deze informatie doet, of dit in ieder geval in het achterhoofd houdt bij haar keuze is haar zaak.

Verder heb ik wel degelijk gelezen wat TS heeft geschreven, en als jij míjn post goed zou hebben gelezen dan zou je de inhoud van mijn alinea niet uit elkaar trekken . Er staat achter de door jou gequote zin namelijk nog steeds een zin geschreven die terugslaat op de gequote zin, die aangeeft dat de eerder genoemde 24-105L zeer geschikt is voor allround werk maar dat TS voor specifieke fotovakanties beter specifieke gear kan aanschaffen

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig....

Comment

Peace! Tx voor alle hulp. Het gaat inderdaad om een lens die ik wil gebruiken, puur om landschappen te fotograferen, als ik alleen aan de wandel ben.

Ik twijfelde door allerlei reviews op het internet, waarin beweerd wordt dat 17mm TE breed zou zijn voor een FF camera. Daarentegen lees ik weer dat de 17-40L een prachtige lens is voor een FF. Ik kwam er even niet uit. Ik vind de prijs best redelijk...voor 590 Euro heb je een nieuwe lens.
          Nu ben ik reeds in het bezit van de 70-200L 2.8 (die gebruik ik voor familiekiekjes en portretten binnen en buiten) Dat is echt mijn favoriete lens en gebruik deze 90% van de tijd. De 24-70L leek me een goede aansluiting op de 70-200....maar ik zou graag nog wat meer groothoek hebben.
          Is de combinatie 17-40 , 24-70 , 70-200 en 100-400 naar jullie mening overkill? Heb ik genoeg aan de 24-70 voor indrukwekkende brede landschappen op een FF of raden jullie me toch een 17-40 daarvoor aan?

Na het lezen van jullie berichten krijg ik veel zin om sowieso de 17-40 aan te schaffen.

Comment

Soms geeft de 15-30 van Sigma nare flare, maar in 90% van de situaties heb je met de Sigma voor 200 euro betere foto's dan met de 17-40L.
            Voor de overige 10% moet je er mee om leren gaan.

Directe vergelijking op de 5D: http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...86790584_JDSbK

[Mod]Omdat je afbeelding de BD-maxima overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
            Last edited by LesC; 28 mei 2010, 09:56.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Voor landschappen moet je niet echt de breedst mogelijke lens hebben, met zo'n breedhoeklens kan je een landschap wel op een andere manier in beeld brengen.

De 17-40 f4 L werkt prima op een 5D MKII, om de randen scherp te krijgen zal je wel op f8-11 moeten werken, anders krijg je softe hoeken (dat is ook zo bij de 16-35 f2,8 L II, maar dan in iets mindere mate).

Als je niet zeker bent dat je ze veel zal gebruiken, koop ze dan tweedehands, die 17-40 is heel waardevast (daarom is ze tweedehands ook nooit goedkoop).

Ik gebruik de 16-35 f2,8 L II redelijk veel op de 5D MKII, veel meer dan de Sigma 10-20 vroeger op de 40D (de beeldkwaliteit is echt veel beter).
              16 of 17mm is dus zeker niet te breed op een full-frame camera...
              Last edited by Black B@ndit; 27 mei 2010, 23:08.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Precies bandit...dat viel me op. Tweedehands zijn ze ook nog rond de 480/500 Euro. Prima, dan moet het kwaliteitsspul zijn.
                Voor mij is het beter om een nieuwe te kopen, aangezien ik de BTW kan aftrekken en het als investering kan opgeven voor mijn bedrijfje.

Jij denkt dat de 17-40 naast de 24-70 een overkill is en dat ik met de 24-70 al breed bereik genoeg heb op een FF? Toch?

Nog een vraagje als het mag:

Zijn er bepaalde filters die je kunt gebruiken bij landschap (voor zee en duin en wolken)
                Of geven die geen toegevoegde waarde?

Comment

Mijn breedste lens is 24mm, op FF uiteraard. Voor mij is dit in veruit de meeste gevallen breed genoeg. Toch staat er nog wel een UWA op mijn verlanglijstje. Niet eens zozeer voor landschappen maar meer om die echte UWA-effecten te verkrijgen als je echt dicht op je onderwerp kruipt. De 17-40L maakt daarbij de meeste kans voor mij aangezien deze nog betaalbaar is. De 16-35L II is natuurlijk nog mooier en beter maar wellicht toch te prijzig voor mijn beperkte gebruik.

Nog een voordeel van de 17-40L is het filterdraad. Deze is namelijk 77mm, wat gelijk is aan de 70-200L, 24-105L, 24-70L, 100-400L en nog veel andere objectieven. Als je gebruik wilt maken van filters is dit dus wel zo handig.

Ik heb trouwens de Sigma EX 15-30mm ook een tijdje gehad maar deze beviel me niet vanwege de enorme flare-gevoeligheid. Qua scherpte was de Sigma overigens niet verkeerd hoor, maar als de zon (of zo ongeveer elke andere lichtbron) ook maar een beetje richting lens staat krijg je last van lelijke paarse vlekken in je foto. Bovendien is de Sigma 15-30 niet geschikt om te werken met normale filters vanwege het bolle frontglas (en daardoor ook geen schroefdraad).
                  bijvoorbeeld een ND filter gebruiken kun je op de Sigma dus wel vergeten
                  Last edited by MarkEL; 27 mei 2010, 23:24.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Zijn er bepaalde filters die je kunt gebruiken bij landschap (voor zee en duin en wolken)
                    Of geven die geen toegevoegde waarde?
                    Een ND filter kan wel handig zijn. Vooral als je water een melk-achtige effect wilt geven heb je een lange sluitertijd nodig (bekijk de foto's van Rupselkopke bijv. nog maar eens, die maakt ook regelmatig gebruik van deze filters) Deze sluitertijden haal je overdag meestal niet. Door een ND filter te gebruiken kun je je sluitertijd flink opschroeven. Een statief is dan uiteraard wel nodig. Ik gebruik een B+W ND110. Deze houdt 10 stops licht tegen en is dus geschikt om midden op de dag nog sluitertijden van enkele seconden te krijgen

Naast ND filters is een polarisatiefilter bij landschappen een mooie accessoire, vooral als je wolkenpartijen sterker in je foto wilt tonen.

Comment

Mooontje,

hier ligt een 16-35 EFF f/ 2.8 L USM II van Sam, die deze niet gebruikt

groetjes

jeannot
                      Last edited by gNo; 27 mei 2010, 23:28.

Comment

Working...
                      X