Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek voor FF toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groothoek voor FF toestel

Domme vraag waarschijnlijk, maar van groothoeken heb ik de ballen verstand. Van het internet word ik ook niet veel wijzer (veel tegenstrijdigheden)
    Ik ga 2 weekjes naar Texel en zit te emmeren over het feit dat ik nog geen groothoek heb, maar deze wel heel goed kan gebruiken voor landschapopnamen.
    Ik fotografeer met de 5DmkII en lees overal dat veel groothoeken niet geschikt zouden zijn voor een FF camera, zelfs EF lenzen.

Welke (zoom)lens heb ik nodig (welke brandpuntsafstanden) om mooie natuuropnamen te maken? Ik vind die dreigende bollende luchten altijd zo prachtig met een groothoek.
    Zijn er voordelige lensjes (hoef geen superdeluxe professioneel lensje aangezien ik deze alleen zo nu en dan zal gebruiken)
    Is de Canon EF 17-40L f/4 ook een geschikte lens op een FF camera? Vanaf 50mm ben ik volledig voorzien (50mm en 85 mm prime, 70-200L en een 100-400L)

Alle tips zijn welkom!

tx
    Last edited by Monica; 26 mei 2010, 11:27.

Re: groothoek voor FF toestel

Iets zoals een 16-35 lijkt me voor full-frame ideaal...een 24-70 is ook leuk, dan heb je ook al wat groothoek (op full-frame toch) en bovendien een zeer veelzijdig bereik. Een 24-105 f/4 zou ook een leuke lens zijn, maar heeft relatief gezien veel last van vervorming lees ik...als je deze samen met je 5DII had kunnen kopen in een kit was hij uiteraard ook nog goedkoper geweest. De lenzen die ik nu opnoem zijn wel allemaal Canon-L lenzen...dus niet echt goedkoop.De 17-40 f/4 misschien toch maar ? Die is niet zo heel duur, geloof ik...

En een prime ?

Als je APS-C zou hebben had ik de Tokina 11-16 aangeraden...of de Sigma 10-20...maar ful-frame vraagt al wat meer...
    Last edited by JorisVdB; 26 mei 2010, 11:46.
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
      Is de Canon EF 17-40L f/4 ook een geschikte lens op een FF camera?

tx
      ja... en juist een heel goeie voor op een FF.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
        Domme vraag waarschijnlijk, maar van groothoeken heb ik de ballen verstand. Van het internet word ik ook niet veel wijzer (veel tegenstrijdigheden)
        Ik ga 2 weekjes naar Texel en zit te emmeren over het feit dat ik nog geen groothoek heb, maar deze wel heel goed kan gebruiken voor landschapopnamen.
        Ik fotografeer met de 5DmkII en lees overal dat veel groothoeken niet geschikt zouden zijn voor een FF camera, zelfs EF lenzen.

Welke (zoom)lens heb ik nodig (welke brandpuntsafstanden) om mooie natuuropnamen te maken? Ik vind die dreigende bollende luchten altijd zo prachtig met een groothoek.
        Zijn er voordelige lensjes (hoef geen superdeluxe professioneel lensje aangezien ik deze alleen zo nu en dan zal gebruiken)
        Is de Canon EF 17-40L f/4 ook een geschikte lens op een FF camera? Vanaf 50mm ben ik volledig voorzien (50mm en 85 mm prime, 70-200L en een 100-400L)

Alle tips zijn welkom!

tx
        De 17-40/4L kan ik alleszins aanraden op een FF.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Op mijn 5D gebruik ik voor landschappen zowel de 17-40 als de 24-105.
          Ik moet echter eerlijk toegeven dat die 24-105 er 90% van de tijd opzit.
          Met een groothoek moet je een klein beetje opletten dat je de lens zoveel als mogelijk horirontaal houd anders treden vervormingen op.
          Voordeel van de 17-40 tegenover de 24-105 is dat die veel lichter is en niet uitschuift bij het zoomen.
          Voordeel van de 24-105 is dat die IS heeft en een all-rounder is, nadeel echter is het gewicht en deze schuift wel uit bij het zoomen.
          Beide geven fantastische kleuren en zijn heel scherp.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Waar je ook je licht eens kunt opsteken is bij Sigma, de 12-24 DG (let op deze aanduiding bij Sigma, DC is voor Crop), komt ook uitstekend
            uit de bus en je hebt een vrij extreme groothoek in je handen.
            Daarnaast is natuurlijk de Canon 17-40 ook uitermate geschikt op dit toestel, wellicht sluit deze iets beter aan op de rest van je lenzen.
            Behalve als je echt veel gebruik gaat maken van een groothoek dan is de 16-35 een beter keuzen, maar wel veel duurder.
            Last edited by Closupshooter; 26 mei 2010, 12:00.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Een Sigma 15-30 3.5-4.5, die kun je vinden voor rond de €200.
              Hier een stuk of 4 naast elkaar:
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik zou eerst eens proberen met een 24mm, want ik vind dit al redelijk breed. Als je echt een breedhoek koopt dan moet je wisselen om een foto te nemen van een persoon, en dat vind ik dan niet zo leuk. Met een 24-105 heb je echt breed en tegelijk redelijk tele. Vind ik voor huwelijken ideaal.
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

De sigma 15-30 en de canon 17-40 zijn alletwee zeer goede oplossingen voor breedhoek op FF. ze zijn beide ongeveer even scherp ( de exemplaren die ik getest heb).
                  Die 2 mm breder kan soms best handig zijn!

Comment

Ik gebruik met veel plezier een Sigma 12-24 op mijn analoge FF .

Da's natuurlijk echt wel superbreed. De meesten zijn met 17mm (of 15) al lang tevreden.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                      ik zou eerst eens proberen met een 24mm, want ik vind dit al redelijk breed. Als je echt een breedhoek koopt dan moet je wisselen om een foto te nemen van een persoon, en dat vind ik dan niet zo leuk. Met een 24-105 heb je echt breed en tegelijk redelijk tele. Vind ik voor huwelijken ideaal.
                      Ik sluit mij daar mee aan; ofschoon een ultrabreedhoek uiteraard wel in sommige gevallen prachtige beelden kan opleveren, mag je de impact van een brede 24 mm niet onderschatten. En zoals men hier stelt is een 24-105 een fraai bereik op reis.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

ik heb zelf de 24-105L en de 24L II op FF camera's en kan je deze beide aanbevelen. De 24-105L is door het bereik natuurlijk superhandig als walkaround, tijdens vakanties e.d. En 24mm op een FF camera is al een behoorlijk groothoek hoor. De 24L II is helemaal briljant Weinig vervorming, zeer scherp en superlichtsterk (al heb je dit laatste over het algemeen natuurlijk niet nodig bij landschapsfotografie). Enig nadeel van dit lensje is dat 'ie heel erg duur is

Als ik kijk naar de lenzen die jij hebt dan "mis" je volgens mij toch een algemene walkaround lens. Ik zou als ik jou was dan ook kiezen voor een 24-105L of anders misschien een 24-70L. Geen goedkope oplossingen, wel goeie Wil je goedkoper en/ of breder dan is een 17-40L wellicht de beste oplossing...
                        www.indetailfotografie.nl

Comment

Prijs-kwaliteit is een Ef 17-40L zeker een goeie keuze. Zeker indien je vanaf 50mm en meer reeds meer dan voorzien bent. Indien je dit objectief eerder af en toe eens wenst te gebruiken(niet alle dagen) kan je ook een tweedehandse versie overwegen. Je ziet ze regelmatig bij aangeboden rond 450-500euro. Moest achteraf blijken dat je ze niet dikwijls genoeg gebruikt om ze te houden.....ze houden goed hun waarde.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                            Als je echt een breedhoek koopt dan moet je wisselen om een foto te nemen van een persoon, en dat vind ik dan niet zo leuk. Met een 24-105 heb je echt breed en tegelijk redelijk tele. Vind ik voor huwelijken ideaal.
                            zit je wel in het goede topic?
                            gaat over landschap/zeeschapjes op Texel.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bouk heeft gelijk, maar langs de andere kant kan je dan even goed een bereik kopen dat je ietwat ligt, zoals een 24-105. Daarnet de Photozone review van die lens op full-frame nog eens gelezen...schitterend bereik, maar de vervorming op 24mm....

Ook op SLRgear bij de full-frame testresultaten:
                              "The bad news with this lens comes in the areas of distortion and shading (vignetting). At 24mm, barrel distortion increased to a very noticeable 1.2%, while the pincushion distortion from 50-105mm jumped to 0.5% (also very noticeable, we personally find pincushion much more obtrusive than barrel, although neither is exactly welcome)."

Ik denk aan een 16-35, als de 24-105 geen optie is (wegens vervorming aan de breedhoekkant)...qua vervorming scoort de 16-35L f/2.8 II een stuk beter.
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Working...
                              X