Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 200mm f/4.0 IF-ED Micro voor landschap ook?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF-D 200mm f/4.0 IF-ED Micro voor landschap ook?

Ik heb interesse in deze lens omdat deze blijkbaar quasi onverslaanbaar is voor macrogebruik.

Ik gebruik overigens zelden dergelijke lange brandpuntsafstand voor portret, maar voor landschap soms wel.

Indien deze lens ook hiervoor goed scoort kan het mijn enige telelens worden (dus zowel voor macro als voor landschap).

Dus…hoe doet deze lens het in het landschapfotografie (zowel op middelmatige afstanden als op oneindig)?

Groeten,

Peter

Re: Nikkor AF-D 200mm f/4.0 IF-ED Micro voor landschap ook?

Waarom zou je zo'n lange lens gebruiken voor landschap? Ik denk dat een kitlensje dan nog beter is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
      Waarom zou je zo'n lange lens gebruiken voor landschap? Ik denk dat een kitlensje dan nog beter is.

genomen met Nikkor 180 ED AIS (2 foto's gestiched)

[Mod]Omdat je afbeelding de BD-maxima overschrijdt, is-ie achter een linkje geplaatst. Graag een kleinere versie opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
      Last edited by LesC; 29 mei 2010, 11:06.

Comment

Kan zijn dat je er een paar landschappen mee kan trekken, maar om het als een landschapslens te gebruiken is een korte lens veel beter.
        Zeker als je een groot landschap hebt vlak bij jouw, om een 200mm als landschapslens te gebruiken moet je landschap toch al redelijk veraf zijn en moet je bijna altijd foto's stichen

Comment

Tja. De brandpunten liggen niet ver uit elkaar. Dus waarom niet.
          De 180 / 2.8 AIS is een collectorsitem... Ik heb hem ook en ik gebruik hem soms voor macro (met een tussenring). Wel wat zwaar.

Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Als je een 180mm hebt, waarom dan nog de vraag of je een 200mm voor landschappen kunt gebruiken?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Je 'kunt' deze micro 200/4 voor landschap gebruiken, maar...
              Voor macrowerk is het een topper ...voor de rest heb ik er nog niet veel (goeds) mee gemaakt.
              het is en blijft een macro-objectief waarvoor het ontworpen werd

mvg,

Roland

Comment

Mijn vraag is niet of 180 of 200 mm een brandpuntsafstand is die te gebruiken is voor landschap (dat is het zeker, maar ik gebruik hiervoor ook vaker 28 of 35 mm).

Wat ik graag zou weten is of de 200 micro een lens is die goed presteert op dat domein. Maw hoe is de scherpte/contrast bij F/8-F/16 op oneindig, heeft de lens last van field curvature problemen en hoe is de kleurweergave?

Ik weet ook dat dit een macrolens is en niet voor dit soort fotografie in eerste instantie ontworpen is, maar als ik ze koop dan is dat voor mij een investering en dan zou het welgekomen zijn dat deze lens ook uitstekend presteert voor de keren dat ik de brandpuntsafstand wens te gebruiken bij landschappen.

De 180 mm lens die ik nu gebruik zou ik eventueel verkopen indien de nieuwe lens het quasi even goed doet.

Comment

Volgens de gekende (maar niet door iedereen vertrouwde) site kenrockwell.com is deze lens zéér geschikt voor landschap:

Ideal Uses

The 200mm Micro is Nikon's sharpest 200mm lens for use as a general purpose telephoto, as well as the dream lens of bug photographers. Only the $4,000 f/2 monsters might be as sharp.

This 200mm is exceptional for use with the D3X for landscape photography.
                  Uw vraag was trouwens in de openingspost ook wel duidelijk vond ik

Groeten
                  Koen
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

ja de vraag vond ik ook wel duidelijk trouwens, maar ik zou gewoon een kitlensje kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Volgens de gekende (maar niet door iedereen vertrouwde) site
                      Hoe zou dat toch komen hé

Only the $4,000 f/2 monsters might be as sharp
                      Da's dus weer de typische KR bla bla

On topic: sommige macro objectieven werken minder goed voor verre onderwerpen, maar bij deze AF-D 200mm f/4.0 IF-ED Micro zal dit zeker meer dan in orde zijn. Mijn grootste zorg zou echter de tergend trage AF zijn als "enige telelens" voor andere doeleinden dan macro en landschap.

Comment

Ik weet dat veel niet-macro lenzen minder goed worden bij hun MFD, maar of macrolenzen algemeen echt minder goed presteren op oneindig weet ik niet.
                        Natuurlijk zijn gebruikerservaringen interessanter dan een gesponsorde 'review' site, maar ik vrees voor PK dat er hier niet zo erg veel gebruikers rondlopen.

@ aradilon: ik denk dat bvb PK zijn Zeiss lenzen nog wel iets beter gaan zijn voor de breedhoekopnames dan een kitlensje
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Misschien ook eens kijken naar de Sigma 150mm en 180mm macro lenzen. Ik heb de 180mm toen een keer rechtstreeks vergeleken met de 200mm en de 200mm verkocht: ziet er prachtig uit enz. maar optisch en qua focus is de Sigma bepaald niet te versmaden.
                          Ik heb in 2005 een keer "noodgedwongen" de 180mm voor algemeen gebruik toegepast en nu ik de foto's eens terugkijk ben ik zeker niet ontevreden. Foto's genomen op iso 80 met de Kodak 14n Pro.

Album: http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...79001492_fhvv6

Last edited by Spanjaart; 25 mei 2010, 23:21.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

De Zeiss ZF 100 mm F/2.0 is ook een macrolens (allez bijna, slechts 2:1) met een perfect flat field en prima resultaten op oneindig, dus theoretisch moet het kunnen. Heeft iemand de 200 mm al echt vaak gebruikt voor landschap?

PS Ik had de comment van KR over de 200 micro ook gelezen, maar betrou de site niet genoeg om er blind op voort te gaan.

Comment

Working...
                            X