Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 28-200mm 3,8-5,6 op EOS 50D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 28-200mm 3,8-5,6 op EOS 50D

Hallo,

Ik heb recent de EOS 50D gekocht om mijn EOS 350D te vervangen.
    Wanneer ik mijn Tamron 28-200mm Aspherical XR DI 1:3,8-5,6 (IF) Macro gebruik, stel ik iets eigenaardigs vast.

Wanneer ik met deze lens op 200mm zit, blijft deze constant sidderend scherpstellen, onmogelijk en een foto te nemen.
    Heel sporadisch bliept de 50D om te zeggen: ik sta OK, maar 't beeld is volledig onscherp. Zelfs op lagere waardes blijft hij sidderen. Op 28mm is alles OK, bijna direkt klaar.
    Zet ik de lens op de 350D dan siddert de scherpstelling eventjes en vindt ergens een punt om te focusen. Heb eigenlijk nooit veel problemen gehad met deze lens op mijn 350D.

Ik heb hier nog een "oude" Canon 75-300mm 1:4-5.6 II liggen van mijn "analoge" EOS 500n, deze zit direkt scherp, zonder tegenpruttelen.
    Ook mijn Sigma DC 17-70mm 1:2.8-4.5 reageert direkt.

Is de Tamron lens "niet geschikt" voor de EOS 50D?
    Ter de info deze lens is 3 jaar oud (01-2007), dus geen waarborg meer.

Dank u voor de reactie
    Rudi

Re: Tamron 28-200mm 3,8-5,6 op EOS 50D

Hoe deed de lens het op de 350D?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb deze lens wel niet veel gebruikt, maar wat ik mij herinner was ze tamelijk snel scherpgesteld.
      Soms was ze wel mat moeilijk, maar niet zoals nu op de 50D.

Comment

Hallo,

Hoogstwaarschijnlijk is er aan deze lens in combinatie met mijn EOS 50D niet goeds uit te halen.
        Ik zou eventueel een andere lens aanschaffen, om deze te vervangen.

Nu lees ik op dit forum dat veel mensen "euforisch" zijn over de 70-200mm.
        Heb een beetje "schrik" van de 70mm. (Had daarom voor de 28-200 geopteerd)

Als ik zo een beetje rondkijk zijn er vier lenzen die in aanmerking komen:
        • Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM => 523 Euro
        • Sigma 70-200mm F2.8 EX DG HSM Apo Macro II => 659 Euro
        • Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM => 1137,81
        • Sigma 50-200 4-5,6 DC OS HSM => 171 Euro

Budgetaire gezien valt de Canon EF 70-200mm f/2.8 L af. Of is deze toch zooooooo goed? Tov de Sigma bvb.

Als ik de Sigma 2.8 en de Canon 4.0 vergelijk, zou ik voor de Sigma gaan gezien deze een beter lichtgevoeligheid heeft. Maar kolpt dit wel?
        Kan het zijn dat de Canon zelf op 4.0 de Sigma bijbeent?

En de Sigma 50-200, gewoon vergeten of toch in overweging nemen.

De lens zal moeten dienen voor oa foto's van paardenwedstrijden, vooral jumping en denk eens terug naar de rally te gaan kijken.
        Zal natuurlijk voor vakantiefotografie ook moeten dienen.

Dank u
        Rudi

Comment

Ik denk de eerste de beste, eventueel in de (veel duurdere) IS uitvoering.
          Kijk ook naar "ingewerkt" materiaal, dan is de 70-200L zonder IS rond de 400 euro goed te koop en met IS rond de 750.
          De Sigma lens moet voor optimale scherpte toch wat geknepen worden, de Canon 4.0 is vol open ook uitstekend scherp. Daarbij weegt de lens een pak minder.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Heb je de 350D nog, en werkt de AF van die Tamron op die camera nog wel?

Als dat het geval is, dan heeft Canon ergens weer iets aangepast waardoor die Tamron niet meer werkt op de nieuwere camera's. Tamron en Sigma werken niet samen met Canon, ze moeten daarom hun lenzen steeds aanpassen aan wat Canon veranderd heeft. Daardoor is het altijd mogelijk dat oudere lenzen gewoon niet meer werken op een nieuwe camera. Je kan die dan wel laten aanpassen (rechippen), maar meestal is dat duurder dan de werkelijke waarde van die lens...

Als die Tamron ook niet meer goed werkt op een 350D, dan is ze gewoon defect.

Canon heeft 4 verschillende 70-200 lenzen (5 als je de "oude" 70-200 f2,8 L IS meetelt), die zijn allemaal heel goed. Je moet daaruit een keuze maken naargelang wat je nodig hebt, en hoeveel geld je eraan kan (wil) uitgeven.
            Met de duurste heb je alle mogelijkheden, ze is lichtsterk, heeft beeldstabilisatie en ze kan een regenbuitje verdragen. De goedkoopste presteert ook heel goed, maar die is een stop minder lichtsterk ze mist de beeldstablisatie, en is ook niet spatwaterdicht (de 70-200 zonder IS is ook niet spatwaterdicht).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

De 350D heb ik nog, hierop reageert de Tamron tamelijk snel, al moet ik toegeven dat hij soms problemen had/heeft.
              Had deze lens ooit gekocht daar ik dringend een "allrounder" nodig had (om niet altijd te moeten wisselen), ook was mijn budget niet in staat om voor Canon to gaan. En toenertijd had ik geen vergelijk om te zien of deze lens "normaal" reageert.

De 70-200 "Full Option" is voor mij out of range (money, het eeuwige probleem), maar is beeldstabilisatie op zulke lens nodig? Anders zou ik opteren voor de 70-200 4.0, of is hier IS toch aangeraden?

Misschien een stomme vraag, de lenzen type 28-200mm van Canon, die kunnen hoogstwaarschijnlijk niet tippen aan een 70-200mm, maar is dat iets waard?

Dank u
              Rudi

Comment

De 70-200 f4 L IS is een nieuwer ontwerp dan de niet-gestabiliseerde versie, ze is wel heel wat duurder, maar ze is optisch beter en de beeldstabilisatie is zeker handig op die brandpuntsafstanden.

De Canon 28-200 is niet echt aan te raden als je heel scherpe foto's wil maken. Het is een low-budget superzoomlens, als je die gaat vergelijken met eender welke 70-200, dan zal het verschil heel duidelijk merkbaar zijn (een 70-200 heeft veel betere optische kwaliteiten, snellere AF, is degelijker gebouwd...).
                Maar er is zeker ook wel een groot verschil in prijs. Je kan niet alles hebben voor een beperkt budget.

Kijk uit voor een tweedehands 70-200 f4 L IS. Als je zo'n lens tweedehands koopt dan blijft die ook heel waardevast.

(Binnenkort verkoop ik mijn 70-200 f4 L IS omdat ik wil upgraden naar de 70-200 f2,8 L IS II (mijn "oude" 70-200 f2,8 L IS wordt dan ook verkocht).)
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Working...
                X