Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geometrische vervorming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Geometrische vervorming

Veel objectieven hebben te kampen met vervorming en vooral bij de zoomlenzen valt dit vaak tegen in de groothoekstand.. neem maar bijvoorbeeld de Canon 24-105 op de 24 mm stand. (full frame)
    Dit is natuurlijk gemakkelijk te corrigeren met photoshop e.d. maar komt dit altijd ten goede ?
    Door te corrigeren of recht te trekken blijft er van je 24mm niet meer effectief 24 mm over.
    Natuurlijk kan je een andere lens nemen.. in mijn geval als ik in b.v. 24mm vervormingsvrij een foto wil nemen dan neem ik mijn 17-40 die op dat brandpuntafstand nagenoeg vervormingsvrij is.
    Ik hoor het hier dikwijls genoeg.. "de 24-105 geeft wel veel vervorming maar dit is gemakkelijk te corrigeren met software"
    Vraag is .. hoeveel invloed geeft dit op de beeldhoek van je gecorrigeerde foto ? (in dit geval 24mm stand)
    Last edited by Funcky; 20 mei 2010, 00:38.
    Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Re: Geometrische vervorming

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Vraag is .. hoeveel invloed geeft dit op de beeldhoek van je gecorrigeerde foto ? (in dit geval 24mm stand)
    Dat hangt er van af hoeveel u "recht moet trekken".
    Als dat een probleem is, dan is het beter een objectief te kopen dat weinig vervormt, maar soms kan het niet anders.

Ik zet zelf altijd de rulers zichtbaar, zodat je kan meten hoeveel je foto kleiner wordt, zodanig dat je dat proportioneel kan compenseren in de andere richting.

Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

hangt er ook vanaf "wat" je recht moet trekken.
      Als je de camera mooi recht hebt gehouden moet je alleen de lensvervorming corrigeren (ton- of kussenvervorming) en dat doet weinig of niets aan de groothoek.
      Als je de camera omhoog hebt gericht moet je de perspectiefvertekening corrigeren en daarbij verlies je altijd "breedte", daarbij krijg je ook nog een vertekening in de hoogte. Dus maar 1 oplossing: camera rechthouden. Voor alle andere posities zul je tevreden moeten zijn met een compromis.

Groeten, Bert
      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
      www.bertofotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
        Natuurlijk kan je een andere lens nemen.. in mijn geval als ik in b.v. 24mm vervormingsvrij een foto wil nemen dan neem ik mijn 17-40 die op dat brandpuntafstand nagenoeg vervormingsvrij is.
        ga dit topic volgen alleen al door dit zinnetje.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Er bestaan objectieven (niet noodzakelijk 24mm en niet noodzakelijk een retrofocuslens) die hiervoor geoptimaliseerd zijn. 't is 't een of 't ander

-m-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
          X