Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100-300mm f4 Sigma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 100-300mm f4 Sigma

Wie heeft met de 100-300mm f4 Sigma wat ervaring? hoe is hij ten opzichte van een Nikon 70-200mm f2.8 VRII.
    Dat de laatste lichtsterker is weet ik natuurlijk wel, maar zo zou ik op mijn D700 een bereik hebben van 300mm tegenover 200mm met de Nikon.
    Kwa gewicht en lengte zit er niet veel verschil op.
    Ik heb er ook een test van gevonden waar ze zeer goed uitkomt zowel bouw en scherpte is zeer goed.
    Ze beschikt wel niet over beeldstabilizatie.
    Last edited by Sus; 19 mei 2010, 21:46.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Re: 100-300mm f4 Sigma

Ik heb ondertussen wat met Google gezocht en ook hier kom ik weer zeer tevreden mensen tegen maar ook weer ontevreden mensen.
    Onder de nadelen word veel het gewicht genoemd maar een 70-200mm VRII weegt meer en daar zegt niemand er iets over.
    Ik ben er nog steeds niet uit welke lens ik zou bijkopen, spijtig dat je niet zo een verzamelingske lenzen kan proberen zowel primes als zoomlenzen.
    Wat is je ding vraag ik me steeds af, maar ja dan moet je het eerst in handen hebben.
    Een 70-200 VRII of een Sigma 100-300 is het dat of ga ik zo een kloefer van een lenzen maar niks vinden, ik weet het echt niet meer.
    Vroeger had ik niet meer dan een 28mm een 50mm en een 135mm en dat ging best goed maar nu zijn we eigenlijk zo verwend dat we het niet meer weten.
    Anderzijds zijn het ook weer geen spullen die je koopt en weer verkoopt als het niet je ding is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
      I
      KNIP
      Anderzijds zijn het ook weer geen spullen die je koopt en weer verkoopt als het niet je ding is.
      Toch zijn er velen die dat doen......

Comment

En dikwijls is het toch de beste manier om te weten te komen of die specifieke lens nu echt iets voor jou is of niet. Door ze 5 minuten vast te nemen in de winkel kom je daar echt niet achter .
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ze beschikt wel niet over beeldstabilizatie.
          Geen VR of IS nodig ik heb ingebouwde AB (anti bibber)
          Gelet op jouw handtekening zal beeldstabilisatie overbodig zijn.
          Zelf maak ik dankbaar gebruik van de stabilisatie in mijn Pentax-bodies.
          Vorige zondag heb ik met de Sigma 100-300/4.0 o.a. deze foto van een pimpelmeesje gemaakt (zonder statief of steun).
          Voor mij is het gewicht het enige minpunt.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Hoi,

ik heb 'm sinds niet al te lange tijd ook in mijn bezit, wél voor Canon
            Maar heb er nog maar weinig mee kunnen doen (druk, druk druk...), komend weekend hoop ik meer te spelen.
            Enkele redenen waarom ik voor deze gekozen heb...
            Constante waarde f/4 (voldoende voor mij op mijn 5D MkII)
            De lens schuift niet uit, dus lengte blijft gelijk.
            Ook aan de aansluitzijde van de camera verschuift niets, dus het is géén stofzuiger.

In combinatie met mijn Kenko DGX MC4 1.4x heb ik een voldoende bereik.
            Hier een site met voorbeeld foto's:
            Sample photos with complete EXIF data and Lightroom edits. Click on any of them to view camera settings, edits and download them as Lightroom presets.

Groet
            Adrie

Comment

Ik gebruik ze met volle tevredenheid (wel op canon)
              Deze en deze zijn met deze lens genomen icm de 40. Dit alles uit de losse hand. De autofocus is meer dan snel genoeg voor mij en de scherpte is ook wel dik in orde. Ik ben een tevreden gebruiker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                Voor mij is het gewicht het enige minpunt.
                Ze weegt nochthans iets minder dan een Nikon 70-200 VRII waarbij ik niet lees dat ze te zwaar is, of zou dat komen omdat daar Nikon op staat.
                Ook de afmetingen zijn nagenoeg het zelfde.
                Het zou voor mij ook al een groot verschil geven als Sigma een meer konstante kwaliteit waarborgde maar er zijn blijkbaar nogal wat verschillen.
                Last edited by Sus; 20 mei 2010, 13:31.

Comment

De nieuwe Nikon 70-200 2.8 VRII is zo te horen wel één van Nikon's beste... (heb zelf de VRI versie tot volle tevredenheid, d.i. prima glas) Een combinatie van de VRII met bvb 1.4 converter is ook een mogelijkheid misschien?? Heb je topglas en een groter bereik... of gaat deze combinatie sterk over het budget ?

Grz.

DucBlade
                  Nikon + glasbak
                  Failure is always an option...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DucBlade Bekijk bericht
                    De nieuwe Nikon 70-200 2.8 VRII is zo te horen wel één van Nikon's beste... (heb zelf de VRI versie tot volle tevredenheid, d.i. prima glas) Een combinatie van de VRII met bvb 1.4 converter is ook een mogelijkheid misschien?? Heb je topglas en een groter bereik... of gaat deze combinatie sterk over het budget ?

Grz.

DucBlade
                    Een budget heb ik eigenlijk niet alleen hoe groter hoe langer wachten natuurlijk tenzei mijne sponsor een stuk helpt.
                    Ik heb het wel gezien in de 70-200mm VRII maar anderzijds ga je ook kijken wat er nog te koop is, zo kwam ook de nog steeds te koop 80-200 f2.8 voorbij.
                    De 80-200mm is voordelig te koop maar is natuurlijk nog geen 70-200mm VRII die wel het dubbel kost.
                    Omdat het voor op mijn D700 is viel mijn oog ook op de Sigma 100-300mm f4 die kwa mm voor mij interessanter is en ook omdat ze dan mijn 70-300 VR van Nikon zou vervangen.
                    Eventueel met een converter zit ik dan aan 420mm f5.6
                    De kostprijs is rond de €1100 (zonder converter).
                    De Sigma 100-300 is kwa afmetingen en gewicht ook nagenoeg gelijk aan de 70-200mm VRII die wel 100mm korter is.
                    Van de Sigma word gezegd dat het een monsterlens is terwijl ik dat van de 70-200 VRII niet hoor maar ongeveer hetzelfde is.
                    Ik heb ze geen van beide al in het echt gezien ook de 80-200mm en de 70-200VRI nog niet, ik zou daar hoog nodig verandering in moeten brengen.
                    Nu dat hier de werkzaamheden achter de rug zijn (de meeste toch al) ga ik er eens werk van maken.
                    Ik verzorg mijn spullen zeer goed en ben niet iemand die in een winkel overal aan gaat prutsen.
                    Spijtig genoeg ken ik ook niemand die zoiets heeft, hier is wel een fotoclub maar ook daar heeft niemand dat caliber van materiaal.
                    De meeste mensen gaat hun haar al op hun kop staan als je zegt dat je voor €1000 fotomateriaal hebt terwijl je daar juist voor begint.
                    Last edited by Sus; 20 mei 2010, 17:55.

Comment

Vandaag eens bij konijn binnen gelopen (heb ik al meerdere keren gedaan) in de hoop dat daar een Sigma 100-300mm of een Nikon 70-200 VRII te zien zou zijn maar weer niks.
                      Er stond wel een Sony en een Canon 70-200mm f2.8 in de kasten maar van Nikon of Sigma niks te zien.
                      Ik heb evenwel niet gevraagd of er een binnen was om eens te bekijken (wil er rustig over nadenken).
                      Is er soms iemand waar ik eens een 70-200 f2.8 VR I of II of Sigma 100-300mm kan bekijken. (provincie Antwerpen, liefst noorderkempen)

Comment

Hey Sus

Ikzelf heb een D90 met Sigma 100-300 f:4. Als je wilt mag je gerust eens keertje testen. Ik woon in Zandhoven maar kunnen altijd eens ergens in de buurt afspreken.

greetz

Willem
                        Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Wellicht wat aan de late kant maar tóch.
                          Beide objectieven ken ik zeer goed, de Sigma heb ik ruim een jaar gebruikt maar weg gedaan toen ik overstapte op FF.
                          Waarom? de Sigma heeft een duidelijk slechtere IQ tussen de 250-300mm en vraagt dan om af te stoppen tot F/7.1 (zónder converter...) als je dus beeldhoek "verliest" met FF dit wilt compenseren door een TC te gebruiken wordt het al snel een vervelend verhaal...
                          Een prima objectief tot 250mm, echter dus mét beperkingen, daarentegen natuurlijk wel een enorm prijsverschil van zo'n 800 euro met de VRII. (Een VRI is geen optie voor FF maar dat weet je al ongetwijfeld)
                          Ik zou je graag een andere mogelijkheid willen voorstellen....
                          Een Sigma 70-200mm F/2.8 II EX DG APO macro HSM, óók de zoom-mogelijkheid, benadert de IQ van een 3x zo dure VRII en daarnáást voor het telewerk een Nikkor AF-S 300mm F/4.0, die gecombineerd met een TC1.4 échte vlijmscherpe mm's geeft, daar kan de Sigma echt niet aan tippen....
                          (uiteraard vermits je opnametechniek goed genoeg is en/of je een statief oid gebruikt, maar dat geldt voor de 100-300 evenzo)
                          Je hebt dan een snelle zoom, een onverslaanbaar 300mm teleobjectief en de mogelijkheid om met een TC een zeer mooie 420mm te verkrijgen waarbij je ook nog eens (excl TC) minder pleuros kwijt raakt als ingeval je een VRII zou aanschaffen.

Overigens heb ik ook al gelezen dat de VRII in combo met de nieuwe TC2 een "magische" combinatie zou opleveren... (niet mijn woorden!!!)
                          Dan praat je dus over een 400mm F/5.6 zoom met VRII, (met bijbehorend prijsje...)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rogerke Bekijk bericht
                            (Een VRI is geen optie voor FF maar dat weet je al ongetwijfeld)
                            Ik niet, enlighten us ...
                            Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

Omdat het voor op mijn D700 is viel mijn oog ook op de Sigma 100-300mm f4 die kwa mm voor mij interessanter is en ook omdat ze dan mijn 70-300 VR van Nikon zou vervangen.
                              Wat is hierbij je specifieke reden om je 70-300 te vervangen? Is het de f/4? want op gebied van scherpte moeten de lenzen ts 70(100) en 200 zeker niet onderdoen voor elkaar.
                              en de VR is toch ook megenomen? Het gewicht van de Sigma dan weer niet ...
                              Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

Working...
                              X