Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vr

ik ben vandaag mijn nikon 70-300vr gaan kopen en heb een vraagje,
    is het normaal dat als ge de VR opzet ge die echt hoor op en af springen (tikken)?
    en dat je het beeld precies ziet herspringen in de zoeker na het afdrukken? (is dit mischien het afspringen van de vr??)
    ik heb ook een 18-105vr en daar heb ik da eigenlijk niet mee
    grtz. David
    Last edited by davidbranson55; 19 mei 2010, 16:19.
    Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

Re: Vr

Geen paniek, dat is idd allemaal normaal. Je hoort en voelt de VR ... en je ziet het gelukkig ook :-) Je zoekerbeeld staat plots veel stiller en je percentage handheld scherpe foto's bij lagere sluitertijden zal zeker stijgen.
    Dat de zoeker na het nemen van de foto 'verspringt' is het VR mechanisme dat terug centreert. Hier vind je nog meer nuttige info:

Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

ok bedankt voor de info, ben ik weer gerust ci
      maar is het dan normaal dat mijne 18-105vr dit niet doet?
      is die vr mischien minder sterk dan?
      Fujifilm x-s10, fuji 35mm 2.0 , fuji 60mm 2.4 , fuji 16mm 2.8, fuji 16-80 , fuji 55-200

Comment

Ik geef je nog een tip mee...als ge wisselt van lens zet dan de VR af....ook als ge de lens niet gebruikt...

Grtz templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
          Ik geef je nog een tip mee...als ge wisselt van lens zet dan de VR af....ook als ge de lens niet gebruikt...
          Verklaring?
          Bij mij staat de VR altijd uit als ik wissel, want ik druk dan niet op de ontspanknop en als die in mijn tas is de VR ook uit, want er staat geen spanning op.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

inderdaad, mijn 18-105 doet dat ook niet... is dat dan ook normaal?

Comment

Het maakt toch niet uit als de VR aan of uit staat?

Je camera moet uit staan uit als je lenzen wisselt!
              Nikon D5000 - AF-S 18-105 - AF-S 70-300 | SonyEricsson W890i

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Karek Bekijk bericht
                Het maakt toch niet uit als de VR aan of uit staat?

Ik heb de camera nog nooit uitgeschakeld om lenzen te wisselen, en daardoor is er nog nooit iets defect geraakt...

Bij de gestabiliseerde lenzen staat hier de beeldstabilisatie altijd ingeschakeld, behalve in bepaalde omstandigheden waarbij het beter is om zonder stabilisatie (= IS bij Canon) te werken. Ik schakel de beeldstabilisatie dus nooit uit voor ik een lens van de camera haal.

In de handleiding heb ik ook nergens gezien dat je de camera of de beeldstabilisatie uit moet schakelen voor je lenzen wisselt (misschien heb ik daar ergens over gekeken).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

toch is het beter dat men het knopje op af zet van de VR als ge van lens wisselt of als ze gewoon in je tas zit...dit heb ik van iemand uit ons club,die beweert dat de VR een trillingssysteempje is ingebouwd in de lens en als ge dat aan laat staan bij geen gebruik of bij een wissel van lens zou dit kunnen ontregelt worden...heb er eigenlijk ook nog niks van gelezen of gehoord...maar hij beweerde dat het zo was.

Grtz Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Karek Bekijk bericht
                    Van wie moet dat? Als het zo belangrijk is, moet het ook niet zo moeilijk om iets te maken dat de camera uitschakeld als de lens niet in de erop of eraf positie verkeerd. Volgens mij is het gewoon indekken. Camera defect->lens verwisselt met camera aan?->eigen schuld->geen garantie.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De contacten tussen lens en camera zijn mijns inziens niet gemaakt om te kunnen schakelen, en dat gebeurt wanneer de camera ingeschakeld is bij een lenswissel.
                      Dit schakelen kan er voor zorgen dat de contacten inbranden, en al zal men dit niet zo gauw merken.., op de lange duur kan dit tot storingen leiden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        De contacten tussen lens en camera zijn mijns inziens niet gemaakt om te kunnen schakelen, en dat gebeurt wanneer de camera ingeschakeld is bij een lenswissel.
                        Dit schakelen kan er voor zorgen dat de contacten inbranden, en al zal men dit niet zo gauw merken.., op de lange duur kan dit tot storingen leiden.
                        Om die contacten te laten inbranden is toch wel wat meer stroom nodig, en dan nog zal je de lens al heel veel keren moeten loshalen terwijl de camera is ingeschakeld.
                        De contacten zullen nog eerder versleten zijn door de wrijving die je krijgt tijdens het verdraaien van de lens...

Als het werkelijk een probleem was, dan stond dat ook duidelijk in de handleiding van de lens en camerabody. Dan stonden daar wel wat uitroeptekens achter, en een kadertje errond.

Ik heb net even gekeken in de handleiding van de 5D MKII, op pagina 31 staat de uitleg over het verwisselen van objectieven, daar staat nergens dat je de camera of de beeldstabilisatie zou moeten uitschakelen. Als dat al ergens in de handleiding zou moeten staan, dan is het wel op die pagina.

Misschien is het bij Nikon anders, maar dan zou het ook duidelijk in de handleiding moeten staan.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                          af zet van de VR als ge van lens wisselt of als ze gewoon in je tas zit...dit heb ik van iemand uit ons club,die beweert dat de VR een trillingssysteempje is ingebouwd in de lens en als ge dat aan laat staan bij geen gebruik of bij een wissel van lens zou dit kunnen ontregelt worden.
                          en ik heb net van iemand gehoord dat dit komplete nonsense is........vraag die iemand uit de club is om bewijs en niet om beweringen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Als je de lens eraf haalt stel je niet scherp en is de VR uit, dus de te onderbreken is 0 of daar bijna gelijk aan, dus er wordt niks geschakeld, maar alleen onderbroken(verschil schakelaar en scheider).
                            Last edited by hjanssen; 22 mei 2010, 13:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door davidbranson55 Bekijk bericht
                              ok bedankt voor de info, ben ik weer gerust ci
                              maar is het dan normaal dat mijne 18-105vr dit niet doet?
                              is die vr mischien minder sterk dan?
                              Misschien het verschil tussen 105mm en 300mm

Comment

Working...
                              X