Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IS (mode 2) bij panning shots kleine onderwerpen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• IS (mode 2) bij panning shots kleine onderwerpen.

Voorlopig heb ik een 70-200 f4 zonder IS,
    laatste tijd probeer ik wat met zo laag mogelijke sluitertijden te werken om een bewogen achtergrond te krijgen.
    De ratio goeie/slechte foto's gaat er uiteraard op achteruit maar nu vroeg ik me af in hoeverre de IS wel effectief kan behelpen.

Het gaat 'm hier over telegeleide racewagentjes die met een ontzettende acceleratie en snelheid door de bochten gaan, jumps nemen, 70km/h halen op een recht stuk etc etc.
    Moeilijk te vergelijken met een rallywagen die 10keer groter is en waar de AF bijna geen moeite mee heeft.
    Daarom denk ik dat mensen die honden outdoor fotograferen het kortste bij zitten bij mijn ervaring.
    Nu lukt er maar een klein deel vd panning shots, enkelen hebben minimale onscherpte en 50% is meteen voor de vuilbak. Moeilijkheid is dat zo'n wagentje in een mum van tijd plots kan versnellen en ik kan als ik 'pan' enkel een constante snelheid proberen volgen uiteraard.
    Ik heb IS voordien zelden nodig gehad, maar nu denk ik dat ze misschien soms toch handig kan zijn.
    IS in mode 2 werkt natuurlijk enkel in op en neer bewegingen dus zo'n korte acceleratie zal volgens mij nog steeds resulteren in onscherpte.

voorbeeld van zo'n race: http://www.youtube.com/watch?v=pLbRLcefH-g
    dit is de top van een Europees kampioenschap, die mannen volgen nog een redelijke voorspelbare lijn, dat is op de Belgische niet altijd zo ;-).

een gelukt panningshot: http://lh6.ggpht.com/_6J6Viu0M2HQ/S_...E/_MG_1525.jpg

Een 7D of 1D is voorlopig nog niet aan de orde, het 'moet' met de 40D (of misschien de 5D wel met zijn 6 extra focuspunten in het centrum?)

Graag wat nuttige input :-) Thanks !

Re: IS (mode 2) bij panning shots kleine onderwerpen.

is je probleem vooral bewegingsonscherpte, of eerder focus onscherpte? want dat is een groot verschil.

Aan een 5D zul je in ieder geval niet veel hebben, de AF is veel te traag voor zo'n onderwerpen.

Ik vind de IS op een 70-200 in ieder geval onmisbaar, zowel voor panning als gewoon.

Dit is gepanned op 1/60, zou ik zonder IS nooit hebben kunnen doen.

Dit is uiteraard wel een gewone wagen, die veeeeeeeeeeeeel makkelijker is dan een wendbare R/C
    I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
      is je probleem vooral bewegingsonscherpte, of eerder focus onscherpte? want dat is een groot verschil.
      Tijdens pannen bewegingsonscherpte en op andere momenten dat't fout loopt focus onscherpte.

die focusonscherpte zal volgens mij aan de 40D liggen niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
        Tijdens pannen bewegingsonscherpte en op andere momenten dat't fout loopt focus onscherpte.

die focusonscherpte zal volgens mij aan de 40D liggen niet?
        niet noodzakelijk. Ik ben ervan overtuigd dat je zulke dingen ook kunt doen met een 40D, wel op centrale AF punt dan.
        Het grote aantal missers is hoogst waarschijnlijk wel te wijten aan het feit dat pannings van zulke kleine, wendbare en snelle onderwerpen super super moeilijk is, zelfs voor een doorgewinterde race fotograaf
        5DmkIII en wat glas

Comment

Inderdaad Matthias, daarvan ben ik ook overtuigd, ik heb het ook al meermaals gedaan. Ik wil gewoon een hogere succes ratio, stel dat ik DE inhaalsmaneuvre van de race wil vastleggen en op die moment faalt het spul, dan is dat gewoon superjammer.

Ik zal ook eens horen bij mijn Engelse collega (www.oople.com)
          Al heeft hij heeft een D3 en VR op z'n lens :-)

Comment

ben je zeker dat je AF modus goed staat? dwz: niet in one shot AF maar in AI servo mode

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht
              ben je zeker dat je AF modus goed staat? dwz: niet in one shot AF maar in AI servo mode
              LOL zo dom ben ik niet

Comment

dat had ik wel gedacht ik loop gewoon alle mogelijke oorzaken af om je te helpen

edit: ik gebruik trouwens altij mode 1 bij pannings....merk zelf geen verschil tussen 1 en 2 dus laat ik hem gewoon op 1 staan

Comment

na een navraagje bij m'n collega toch tot besluit gekomen dat IS niet zo'n grote meerwaarde heeft.

Dat bespaart me aan de ene kant enkele 100e euro's, van de andere wil ik wel graag een betere AF, 1D of 7D. Daar zullen we nog maar even mee wachten, meer gelukte foto's zorgt ook voor meer moeilijke keuzes achteraf over welke foto's ik bijhou en welke niet gepubliceerd worden.
                  't is nu ook niet dat ik er ook maar 1 euro van kan terug verdienen en de mensen waarvoor ik ze maak zijn nu ook al gelukkig.

Comment

Working...
                  X