Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon en het beste resultaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon en het beste resultaat

Ju

Heb hier al een aantal topics gelezen over wat ik zoek maar geraak er toch niet echt uit. Waarom niet? Omdat het in al die topics over rally of vliegtuig fotografie ging en ik dit niet doe.

Nu ik bezit momenteel een 17-40, 100F2.8 en een 70-200 f4 IS. Een 5D en een 50D.

Nu gebruik ik momenteel 75procent van de tijd mijn 17-40. De laatste tijd neem ik meer portret foto's en gebruik ik de 70-200 ook regelmatig. Nu die 100mm gebruik ik haast nooit. Enkel in het begin zo'n 2tal jaar geleden.

Nu merk ik op dat wanneer ik mijn 70-200 gebruik ik meestal tegen de 200mm aan zit. En dus zou ik iets verder willen gaan.

Naar mijn idee zijn hier 2optie's voor:

De canon 100-400 of een canon 70-200 f2.8 is (aangezien er n nieuwe is zal de oude wel in prijs dalen) met een 1.4 extender.

Nu fotografeer ik vooral landschap en stadsfotografie. Naar de toekomst toe meer portret gericht en eventueel sport en natuur a la vogels.

Nu alles in acht genomen lijkt mij de 70-200 de beste keuze gezien ik deze zonder extender ook kan gebruiken en dan ideaal is voor portret en dergelijke en de 100-400 hier minder geschikt voor is. Maar is dit een goede combinatie? en betere combinatie? Of hou ik beter mijn F4 versie en plaats ik daar een extender op?

Maw wat levert het beste resultaat?

Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb kunnen verwoorden. En alvast bedankt.

Grtz A
    Last edited by AndriesDeLeener; 23 mei 2010, 19:25.
    ::: Flickr :::

Re: Canon en het beste resultaat

Hey,

denk je dat je dat verschil in diafragma nodig hebt? het verschil tussen de 2.8 en de 4?
    Als je zegt dat je veel sport van plan bent, kan je het misschien nodig hebben als je indoor sports wilt trekken... maar ga je dat voor je andere doeleinden nodig hebben denk je?

Dieter
    Canon 50D

Comment

Hey Andries,

je kan op je 70-200 f/4 IS perfect een 1.4x gebruiken met behoud van AF
      Als je toch denkt dat je met de f/4 (of de f/5.6 met je extender) niet gaat toekomen, zal je moeten overschakelen naar de 2.8.

Ik stel me alleen de vraag waarom je meer dan 200mm nodig hebt voor portretten?
      Voor sport is het dan weer afhankelijk welke sport je wil gaan fotograferen want het kan zijn dat je met een 70-200 perfect toekomt terwijl er sporten zijn (kitesurfen, voetbal, ...) waar je met 200mm bijlange niet toekomt (ook niet met een 1.4x). In dat geval zou dan de 100-400 weer beter zijn.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Ik vraag me af of de Canon 70-200 mm f 2.8 IS nog wel verkocht wordt.

In de Media Markt in Antwerpen was ik een paar maand terug met de laatste weg.
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Ik vraag me af of de Canon 70-200 mm f 2.8 IS nog wel verkocht wordt.

In de Media Markt in Antwerpen was ik een paar maand terug met de laatste weg.
          versie II uiteraard he
          Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Voor sport is het dan weer afhankelijk welke sport je wil gaan fotograferen want het kan zijn dat je met een 70-200 perfect toekomt terwijl er sporten zijn (kitesurfen, voetbal, ...) waar je met 200mm bijlange niet toekomt (ook niet met een 1.4x). In dat geval zou dan de 100-400 weer beter zijn.
            zolang je geen ezeltje hebt dat geld schijt, blijf je zitten met dilemma's en compromissen

Andries, ik denk dat nu de allerbelangrijkste vraag voor jou is; Heb ik lichtsterkte nodig...?
            want met een 100-400 mag je alles wat niet buiten is vergeten (en sterke bewolking is ook al lastig)

een 100-400 op een 5D is nu niet bepaald verschrikkelijk veel slechter voor portretten dan een 70-200 op een 5D, het is echt wel doenbaar, zie hier, en deze zijn nog met een 1DmkII, en sommige nog met een 400D getrokken, dus met een 5D kan je nog wat dichter komen voor dezelfde beeldhoek:

moeten er nog zijn?
            Last edited by Matthias; 19 mei 2010, 14:15.
            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              je foto's staan beveiligd Matthias kunnen ze nie zien
              Nieuwe site

Comment

je foto's staan beveiligd Matthias kunnen ze nie zien
                oeie, kzal ze even onbeveiligen

hmm, ze staan nochtans allemaal openbaar hoor en je kan ze zo bekijken zonder inloggen
                Last edited by Matthias; 19 mei 2010, 14:32.
                5DmkIII en wat glas

Comment

ik kan ze zonder probleem bekijken.
                  Canon 50D

Comment

versie II uiteraard he
                    Lotto gewonnen ?
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                      Lotto gewonnen ?
                      Neen!

Ik doel dus op een 2e handse 2.8 Maar ik vrees dat deze niet veel aangeboden worden.

En voor portretten heb ik die 200 + niet nodig. Maar ik merk bijvoorbeeld dat mijn foto's van Egypte altijd rond de 190 a 200mm schommelden en ik dus verder wou en hier lijkt zo'n extender dan wel handig. En heel af en toe rond de 100 tot 150mm.

Langs de ene kant ben ik dus wel te vinden voor zo'n 100-400 omdat dit toch wel een fantastisch bereik is maar langs de andere kant lees je heel veel over onscherpe lenzen, weliswaar geldt dit blijkbaar voor lenzen voor 2006. En daar heb ik toch iet wat schrik voor. Want indien het zo'n 100-400 w zou ik toch wel graag scherpte hebben op 400.

En wat die lichtsterkte betreft, ik zou wel is graag foto's nemen van de zaalvoetbal maar dat zal met beide lenzen niet eenvoudig zijn. Daarvoor is een prime een betere optie dacht ik. Dus we houden het op dingen die buiten zijn.

En ik dacht eerlijk gezegd dat zo'n 100-400 niet echt geschikt was voor portret.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                        Neen!

Ik doel dus op een 2e handse 2.8 Maar ik vrees dat deze niet veel aangeboden worden.

En voor portretten heb ik die 200 + niet nodig. Maar ik merk bijvoorbeeld dat mijn foto's van Egypte altijd rond de 190 a 200mm schommelden en ik dus verder wou en hier lijkt zo'n extender dan wel handig. En heel af en toe rond de 100 tot 150mm.

Langs de ene kant ben ik dus wel te vinden voor zo'n 100-400 omdat dit toch wel een fantastisch bereik is maar langs de andere kant lees je heel veel over onscherpe lenzen, weliswaar geldt dit blijkbaar voor lenzen voor 2006. En daar heb ik toch iet wat schrik voor. Want indien het zo'n 100-400 w zou ik toch wel graag scherpte hebben op 400.

En wat die lichtsterkte betreft, ik zou wel is graag foto's nemen van de zaalvoetbal maar dat zal met beide lenzen niet eenvoudig zijn. Daarvoor is een prime een betere optie dacht ik. Dus we houden het op dingen die buiten zijn.

En ik dacht eerlijk gezegd dat zo'n 100-400 niet echt geschikt was voor portret.
                        ik denk dat je nu zonder veel zorgen te maken wel een 100-400 kan kopen hoor... Voor indoorsporten schakel je inderdaad best over naar primes zoals de 85 1.8, 135 2, 200 2 IS (*kwijl-smiley*).

de 70-200 (2.8 IS weliswaar) is mijn meest gebruikte portretlens
                        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                          ik zal het zo zeggen. Als ik geen lichtsterkte nodig heb, dan opteer ik liever voor een 100-400 waarmee ik lekker kan inzoomen en mij kan behelpen voor portretten in plaats van een 70-200 dewelke beter geschikt is voor portretten maar bijlange niet zoveel kan inzoomen...

trouwens voor portretten kan je nog de 85mm f1.8 bijkopen, of jezelf verplichten om de 100mm f2.8 te gebruiken. Zijt der maar zeker van dat je versteld zal staan van de prestaties van dat lensje, zeker volopen (tis toch de 100mm 2.8 macro hé?)
                          100mm is imo toch wel een heerlijke brandpuntsafstand voor portretten op FF
                          5DmkIII en wat glas

Comment

Ik heb mij hier nog is even geamuseerd met wat te lezen over die 100-400.

Nu het voordeel is duidelijk het bereik en een andere voordeel is de grote waaier aan mogelijkheden die de lens heeft.

Echter is deze lens van 1999, geen stof of waterbescherming en de IS van de eerste generatie. Nu die lens zal wel nog goed presteren maar toch schrikt die leeftijd wat af. De IS heb ik toch wel nodig want ik ben geen statieffotograaf en die stof en waterbescherming geniet zeker mijn voorkeur op deze 'stofzuiger'.
                            Last edited by AndriesDeLeener; 23 mei 2010, 19:27. Reden: aanpassing van beslissing

Comment

Ik zou me niet zo druk maken om de leeftijd van het model 100-400L. 't Is gewoon een prima stukje optiek, prima bouw, snelle AF en de IS is best bruikbaar ondanks dat de nieuwste IS systemen beter zijn. Maar stel dat je zou wachten op een upgrade.. wat zou die moeten gaan kosten, denk je? Vergelijk de prijs van de oude vs de nieuwe 70-200 f2.8 nog maar eens Me dunkt dat bij een upgrade van de 100-400L een vergelijkbare prijsstijging in zal zitten

Ik heb m'n 100-400L nu een paar jaar en ben er nog altijd erg tevreden over. Maar of de 100-400L voor jou de beste optie is vraag ik me af want gezien jouw gebruik zou ik als ik jou was eerder voor een 70-200 f2.8 gaan in combinatie met een 1.4x extender. De 2x extender zou ik sowieso niet gebruiken....
                              www.indetailfotografie.nl

Comment

Working...
                              X