Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijsfilters en hoe werkt het.....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• grijsfilters en hoe werkt het.....

Vraagje over de zogenaamde nd filters/grijsfilters ?

Ik heb een Olympus e-600 met 2 lenzen een 14-42 mm en een 40-150 mm. Ik heb een uv filter en 2 grijsfilters ND4 en een ND8.

Nu probeerik hiermee overdag foto's te maken met langere sluitertijden. Zeg van 1 seconde tot en met ....seconden. En dan met name van water aan de kust.

Ik probeer dit overdag op een zonnige dag. Kan dit uberhaupt? Het lijkt erop dat als ik een diafragma instel van 22 en een sluitertijd van 2 seconden mijn foto's altijd "helemaal wit" zijn of in ieder geval niet gelukt.

Heeft iemand nog tips of moet dit altijd met een laaghangende zon tegen de avond. Maar zelfs als ik deze over elkaar schroef zijn de foto's slecht. Dan bedoel ik overbelicht.

Alvast bedankt....

Last edited by Patjenator; 18 mei 2010, 13:48. Reden: foto's toegevoegd

Re: grijsfilters en hoe werkt het.....

Welke sluitertijd krijg je zonder de filters.

Met een nd 4 moet je die 2x verdubbelen...bv: 1/40s>1/20s>1/10s
    Met een nd8 3x verdubbelen 1/40s>1/20s>1/10s>1/5s

nd4+nd8: 5x verdubbelen 1/40s>1/20s>1/10s>1/5s>1/2s>1s
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Ge moet uw sluitersnelheid aanpassen aan de omstandigheden , een paar testfotos maken met verschillende sluitersnelheden , iedere omstandigheid is verschillend , dit is iets dat ge zelf ter plaatse moet aanpassen.Ik gebruik ook regelmatig ND Grijsfilters , vooral watervallen of stromende beekjes .Ge kunt nooit op voorhand zeggen welke sluitersnelheid ge moet instellen .Wanneer uw fotos overbelicht zijn moet ge een kortere sluitersnelheid nemen.Het ligt volledig in uw handen.

Groetjes
      Albert

Comment

Denk dat het normaal is dat je in deze overbelichte foto's krijgt. Gezien je instellingen. Zelf maak vooral gebruik van een Pola filter. Maar ook hiermee verlies je een stop of meer. Met een Grijsfilter is het ook een stop tot bijvoorbeeld 10. Deze dien je dan elders te compenseren (diafragma, sluitertijd, ISO).

De uiteindelijke belichting op de foto van een scène, hoe donker of licht, wordt bepaald door een samenspel van het diafragma, de sluitertijd en de ISO lichtgevoeligheid. Denk aan een driehoek waarbij elk element een hoek inneemt en een gelijk effect heeft op de uiteindelijke belichting.
        lees hier verder http://www.digitalefotografietips.nl...tingsdriehoek/

Grijsverloop ND filter
        Grijsverloopfilters worden veel gebruikt voor landschapsfotografie waar het belangrijk is dat het zowel in lichte delen als donkere delen genoeg detail zichtbaar is. Door een grijsverloopfilter te plaatsen is het niet meer nodig een compromis te vinden tussen uitgebeten luchten en zwarte schaduwen.

Comment

Working...
        X